סגור
בלגרד סרביה יעדים זולים
בלגרד, סרביה (צילום: trivago)

ההפסד של שטראוס ממכירת פעילות הקפה בסרביה גבוה ב-62% מהצפי

העסקה שעליה דיווחה שטראוס לפני תשעה חודשים הושלמה בסוף השבוע עם קבלת אישור רשות התחרות בסרביה; שטראוס תקבל תמורה של 38.8 מיליון יורו, ובניכוי הפסד ממימוש הקרן והפרשי שערי מטבע תרשום הפסד של 26 מיליון שקל

הפרידה של שטראוס מפעילות הקפה שלה בסרביה הייתה כואבת עבור החברה. חברת המזון דיווחה היום (א') שמכירת פעילות שטראוס קפה בסרביה, שעליה דיווחה לפני תשעה חודשים, הסבה לקבוצה המנוהלת על ידי שי באב"ד הפסד של 26 מיליון שקל, בשל הפרשי שערי מטבע.
מדובר בהפסד הגבוה ב-62% מכפי שהעריכה שטראוס שתרשום, בעת הדיווח למשקיעים על העסקה.
מדובר בעסקה למכירת 100% מהחזקותיה של שטראוס קפה בסרביה לקבוצת אטלנטיק, השולטת בשוק הקפה בסרביה, אשר נחתמה במאי האחרון והמתינה לאישור רשות התחרות בסרביה. עם קבלת האישור ביום חמישי החולף, הושלמה ביום שישי העסקה, תוך הפחתת התמורה מ-40.5 מיליון יורו, כפי שנקבעו בעסקה, ל-38.8 מיליון יורו.
במועד החתימה על ההסכם, העריכה שטראוס כי בעקבות השלמת העסקה תרשום הפסד של 16 מיליון שקל בדוחותיה לסיכום שנת 2023. ההפסד הסופי, הגבוה יותר מההערכות, מורכב מרווח מהעסקה בגובה של כ-63.5 מיליון שקל בניכוי הפסד הנובע ממימוש קרן, בשל הפרשי תרגום המיוחסת לחברה בסרביה בגובה של 90 מיליון שקל.
מכירות הקפה בסרביה צמחו ב-2022 ב-17.2% ל- 135 מיליון שקל, אך בתרגום לשקלים הסתכמה הצמיחה ב-9.2%. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 צמחו המכירות בסרביה ב-28.5% ל-121 מיליון שקל, כתוצאה מהעלאות מחיר שביצעה שטראוס.
ההחלטה על מכירת פעילות הקפה בסרביה, בה היתה שטראוס החברה השניה בגודלה בתחום, עם מפעל מתקדם ומערך מכירות והפצה, התקבלה פחות משנה אחרי ששטראוס הרחיבה את הפעילות, עם רכישת מלוא המניות של חברת Coffee JAVA שפועלת בסרביה ומתמחה בתחום הקפה האיכותי והייחודי וכן משווקת מוצרים נלווים לקפה, כמו מכונות קפה ומקינטות.