סגור
חנויות סגורות ב קניון עזריאלי
קניון עזריאלי בתל אביב. סגר את שעריו אתמול (צילום: דנה קופל)

"אנחנו נלחמים על הבית ומי שיצטרך עזרה יקבל"

מנכ"ל ביג, מנושאי דגל ההתנגדות להפיכה המשטרית, הוביל השבתה הרמטית של קניוני הקבוצה, אך גם יצא במסר מרגיע לשוכרים. במליסרון ועזריאלי התירו הפעלת חנויות חיוניות בלבד. פוקס ומקדונלד'ס שבתו גם בקניונים שנשארו פתוחים

"כשמאות אלפי מפגינים יוצאים לרחובות, כשעשרות אלפי מילואמניקים ומתוכם מאות טייסים שבלעדיהם אין לנו חיל אוויר, מודיעים על הפסקת התנדבות, כשהמדינה האהובה שלנו מאבדת את עצמה לדעת, גם המגזר העסקי חייב לעשות כל שביכולתו לעצור את הטירוף", כך כתב חי גאליס, מנכ"ל קבוצת הקניונים ביג, בעמוד הפייסבוק שלו. לשאלת "כלכליסט" מה הוא אמר אמר לשוכרים שלו, השיב גאליס: "אובדן של יום עבודה הוא כאין וכאפס לעומת אובדן של המדינה האהובה שלנו. אנחנו נלחמים על הבית ומי שיצטרך עזרה – יקבל. כמו תמיד".
ביג היא מקבוצות הקניונים הגדולים שהחליטו אתמול לסגור את השערים במחאה על ביטול עילת הסבירות, שעברה אתמול בקריאה שלישית; והיתה הקבוצה היחידה שמנעה גם ממרכולים ומפארמים לפתוח חנויות, זאת בעוד ביתר הקניונים פתחו את החנויות החיוניות מהבוקר. רק בשעה 14.00 בצהריים הודיעה ביג שהיא מאפשרת ללקוחות להכנס לחנויות הפארם והמרכולים. ביג, שנשאה את דגל השביתה באופן הנחרץ ביותר, נעלה בשעות הבוקר את שערי החניונים ומנעה גם מספקים ולקוחות של חנויות חיוניות להיכנס לשטח הקניון.
גם קבוצות הקניונים מליסרון, עזריאלי, אמות ו־G סיטי הודיעו על סגירת הקניונים אתמול משעות הבוקר. מלבד ביג, חנויות חיוניות כמו סופרמרקטים ופארמים היו פתוחות, אך התנועה בקניונים היתה דלילה, התאורה היתה עמומה ומרבית השוכרים בחרו לא לפתוח את החנויות בידיעה שלא יהיו הרבה קונים.
קניון שבעת הכוכבים הצטרף אתמול גם הוא למחאה. רוב החנויות בו היו סגורות, ומעט מבקרים פקדו את הקניון במהלך שעות הבוקר והצהריים. החנויות החיוניות, ובהן רשת המזון ויקטורי, סופר פארם, הום סנטר וחנות למזון כלבים, היו פתוחות, וכך גם חלק מבעלי העסקים בחרו להפעיל את העסקים כרגיל. בתי הקפה ומסעדות הפאסט פוד היו פתוחות.
והיו גם קניונים שפעלו אתמול כרגיל, למשל TLV בתל אביב של מוטי בן משה, עיר ימים בנתניה, רננים של JTLV, ארנה נהריה, מול החוף בחדרה, אייס מול באילת וקניון הזהב בראשל"צ. גם דיזנגוף סנטר בתל אביב בחר שלא להצטרף לשביתה, אף שמנהלי הקניון, האחים פילץ, פעילים מאוד במחאה נגד ההפיכה המשטרית.
על רקע סגירת יתר הקניונים אפשר לומר שדיזנגוף סנטר נהנה אתמול מנהירה של צעירים ומשפחות, שמילאו את המסעדות ובתי הקפה. "לא מרגישים פה שום שביתה", אמרה אחת המוכרות בארומה בסנטר. "להפך, יש היום יותר אנשים מיום רגיל". דוכני השייקים והגלידריות בסנטר פעלו כמו עוד יום בחופש הגדול, וגם סניף מגה בעיר בסנטר היה פתוח, אך התנועה בו היתה דלה במיוחד.
מנגד, מקדונלד'ס, רשת שנהנית מתנועה גדולה של ילדים ומשפחות בחופשות, בחרה אתמול לוותר על פדיון של יום עסקים וסגרה את סניפיה. כך גם קבוצת פוקס – שהמנכ"ל שלה הראל ויזל הוא ממובילי פורום העסקים שמתנגד לחקיקת ההפיכה – סגרה את חנויות פוקס, פוקס הום, שילב, אמריקן איגל, פוט לוקר, ללין, מנגו ואחרות. גם חנויות אירוקה סגרו את שעריהן. לאכזבת הילדים, חנויות לגו ונינטנדו בסנטר היו גם הן סגורות אתמול.
לעומתן, קבוצות אופנה גדולות אחרות פתחו את הסניפים בקניונים שפעלו: חנויות קבוצת קסטרו, ובהן הודיס, קרולינה למקה, קסטרו, מדינה מילנו; חנויות קבוצת גולף, ובהן גולף, אינטימה, עדיקה וכיתן; חנויות קבוצת זארה, ובהן זארה, פול אנד בר, וברשקה; קבוצת MGS, בעלת מגה ספורט, סקצ'רס ו־jd ספורט; חנויות קבוצת בריל, ובהן ניין ווסט, לי קופר וגלי. חנויות רנואר וגולברי פעלו חלקית.
"יש קבוצות אופנה כמו גולף, קסטרו וקבוצת בריל שהבעלים שלהן התעקשו לפתוח את החנויות והצליחו לפתוח אותן בפריפריה", סיפר בכיר באחת מקבוצות הקניונים. "הן פתחו אבל התנועה היתה דלילה בקניונים. אפילו לסופרים ולפארמים לא הגיעו הרבה לקוחות אתמול".