סגור

צפי לעיכוב ברפורמת יבוא המזון: משרד הבריאות מבקש יותר משנתיים להיערכות

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה התברר כי בכל הנוגע למוצרי חלב, בשר, ביצים, ודבש עדיין אין הסכמות בין משרדי החקלאות והאוצר. סגנית היועץ המשפטי של משרד האוצר: "הנושא ייסגר בהקדם"

צפי לעיכוב ברפורמת היבוא, שנועדה לאפשר יבוא מזון על בסיס עמידה בדרישות האיחוד האירופי. כך עולה מדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.
מדובר ברפורמה שנועדה להוביל לירידה ביוקר מחירי המזון. לדברי הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, "פונטציאל החיסכון יכול להגיע ל-80% בנטל הבירוקרטי ו-90% במשך זמן שחרור המוצרים. זה יכול להגיע ל13% במחירי המוצרים״.
חילף הביע אכזבה מהחרגת חלק מהמוצרים ברפורמה ואמר: "לצערי זה הגיע עם הרבה החרגות. המוצרים שקיימים פה הם רק חלק אבל חשוב לשמור אותם ולא להחריג מוצרים נוספים. סל המזון שלנו חשוף ליבוא ב-10% בעוד שבאירופה זה 30%".
אלא שנראה כי גם אם הרפורמה תעבור, יישומה יקח זמן רב. במהלך הדיון התברר כי בכל הנוגע למוצרי חלב, בשר, ביצים, ודבש עדיין אין הסכמות בין משרדי החקלאות והאוצר.
היועצת המשפטית של משרד החקלאות, אפרת אביאני, אמרה כי המשרד שותף לרצון להקל על הרגולציה, אבל לא רוצה להחמיר או להקל איפה שלא צריך ולא לאמץ את מה שלא התכוונו לאמץ מלכתחילה. לדבריה, באשר למוצרים מהחי עדיין מתקיים דיון בין משרד החקלאות למשרד האוצר. סגנית היועץ המשפטי של משרד האוצר, טלי ארפי, הגיבה ואמרה כי הנושא ייסגר בהקדם.
2 צפייה בגלריה
קנקון מוצרים בע"מ - עוד מהגבינות
קנקון מוצרים בע"מ - עוד מהגבינות
הגבינות מיובאות
(יח"צ)
ח"כ נירה שפק (יש עתיד) העלתה חשש מהחלת הרפורמה על תוצרת חקלאית. שפק אמרה כי ברפורמה יש דברים שמשפיעים על החקלאים, בעוד שבמקביל יש רפורמה בחקלאות ושאלה למה לא להשאיר את התוצרת החקלאית לרפורמה בחקלאות. לדבריה, אם ייכנס לישראל דבש מיבוא ולא תהיה האבקת דבורים, הדבר יפגע בענפי חקלאות אחרים. שפק ציינה כשל פוטנציאלי בפתיחת שוק הדבש ליבוא, באופן המנוגד למדיניות משרד הבריאות בנוגע לסוכר במזון: "מצד אחד עושים רפורמה על משקאות ממותקים מצד שני בתקן אירופי יש אישור להכניס סוכר לדבש. אז יד אחת מורידה בסוכר וביד השנייה מאפשרים הכנסה של דבש שמראש יש אישור להמתיק אותו בסוכרים. איך אנחנו כממשלה שמתכוונת למה שהיא אומרת סוגרת את הפינות? זה לא ברור לי. לא ברור לי הפער בין משרד החקלאות למשרד הבריאות האם השרים הגיעו להסכמה?".
נציגת משרד האוצר, נועם דן, השיבה: "ההנחה שלנו שמה שטוב לדבורים באירופה ולצרכנים באירופה הוא טוב גם לצרכנים ולדבורים בישראל. בתקן הישראלי הייחודי נקבע שיעור שנמוך בקצת מהסוכר שמותר בתקן האירופי. תחשבו לבד למה, כדי שלא אפשר יהיה לייבא דבש מאירופה וזה לא משרת את הצרכן".
אביאני ציינה כי כדי לשמר את החקלאות צריך לייצר פה דבש אמיתי, שכן הוא לא רק מוצר מזון אלא חלק ממערכת כוללת בחקלאות הצומח.
2 צפייה בגלריה
צנצנת דבש פנאי
צנצנת דבש פנאי
צנצנת דבש
(צילום: שאטרסטוק)
ראשת שירות המזון במשרד הבריאות בפועל, פנינה אורן-שנידור, ציינה כי צריך לבצע שימוע ציבורי שיבחן את 160 התקנים ולהחליט איזה מהם צריך לשמר. אורן-שנידור ציינה כי התקנים שהוקצו למשרד מרפורמת הקורנפלקס לא הגיעו כולם לשירות המזון, וזו תקלה שצריך לוודא שלא תקרה שוב. היא אף הוסיפה כי שנתיים לא יספיקו להיערכות, מאחר שיש משימות רבות לבצע בזמן הזה. ח"כ טופורובסקי הגיב ואמר: "אין לך שנתיים, יש לך שנה", אורן-שנידור השיבה: "אז מראש נצטרך מועד תחילה מאוחר יותר".
ח"כ טופורובסקי סיכם את הישיבה ואמר כי רפורמת היבוא היא מבורכת. לדבריו, כשאנחנו נכנסים לסופר באירופה אנחנו לא חושבים פעמיים. עם זאת הוא הוסיף: "שמענו על מספר סיבות להחרגות, גישתי היא שצריך להרחיב כמה שיותר כי החרגות זה פתח לחוסר הבנה. אני מבין את משרד הבריאות וצריך לתת לו כלים לפיקוח ובדיקה, והכוונה היא שלישיבות הבאות יהיו תשובות לשאלות שעלו כאן באשר לפיקוח ולרגולציה. אני מבין שיש למשרד הבריאות קושי להתארגן תוך שנה ועוד 9 חודשים וקורא למשרדי האוצר והכלכלה לסייע למשרד הבריאות לעמוד בזמנים".