סגור

הממשלה לא נערכה להגעת המזגנים הירוקים

ביולי תיכנס לתוקף התחייבות של ישראל לצמצם פליטת גזי חממה ממזגנים. עד כה המדינה לא הסמיכה מתקינים לטיפול במזגנים החדשים, המבוססים על גז ידידותי אך דליק יותר. הצמצום הצפוי ביבוא המזגנים הישנים יגרור עליות מחירים עוד השנה

גרירת רגליים של המדינה בנוגע לרגולציה הקשורה לצמצום גזי חממה הנפלטים ממזגנים צפויה להוביל בשנה הקרובה למחסור במגזנים ולעליית מחירים בענף.
זאת לאור התחייבותה של ישראל להפחית ב־10%־15% את השימוש בגז מזגנים החל מיולי 2022, ומעבר לגז ידידותי יותר אך דליק — התחייבות שדורשת אסדרת העיסוק של המתקינים. ללא הכשרות מתאימות של משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה לא יאשר לייבא את המזגנים הפועלים על גז דליק.
ב־2016 חתמה ישראל על “תיקון קיגאלי” לפרוטוקול מונטריאול, הקובע לוחות זמנים להפחתה והפסקת השימוש בגזי חממה במערכות קירור ומיזוג אוויר, ומעבר לשימוש בגז R32, שפחות פוגע בסביבה והוא בעל יעילות אנרגטית גבוהה. התיקון נכנס לתוקף בינואר 2019, אך בישראל הוא טרם יושם וגם כיום המדינה אינה ערוכה ליישומו.
רק בנובמבר 2020, באיחור של שנתיים, בין היתר בשל שינויי הממשלות התכופים בישראל, אישרה הכנסת חקיקה ליישום “תיקון קיגאלי”, שמגביל שימוש בגזי קירור שפוגעים באוזון. אלא שהבעיה בגזי הקירור הידידותיים לסביבה, שבמרבית המדינות כבר נכנסו לשימוש, היא היותם דליקים, כלומר עלולים לגרום לשריפות. על רקע זאת ביקשו אנשי מקצוע מתחום מיזוג האוויר לקבל זמן היערכות, וכך נדחתה כניסתן לתוקף של התקנות בשנה וחצי, עד יולי 2022.

2 צפייה בגלריה
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ”ל אלקטרה מערכות אקלים משה ארדר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ”ל אלקטרה מערכות אקלים משה ארדר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ”ל אלקטרה מערכות אקלים משה ארדר
(צילומים: משה נחמנוביץ, אבי מועלם)

”לא נדרש שום אישור”

השימוש בגז R32 במזגנים דורש אסדרה של עיסוק מתקיני המזגנים והכשרה מיוחדת למתקינים. הרגולטור שאחראי להליכי היבוא ואסדרת העיסוק של מתקיני המזגנים הוא משרד הכלכלה, בראשות השרה אורנה ברביבאי. כעת, חמישה חודשים לפני כניסת התקנות לתוקף, מתקיני המזגנים טרם הוכשרו לעבודה עם הגז הדליק, ובקרוב תחל הגבלה על היקף היבוא של מזגנים המופעלים ב־R410 שנחשב לגז חממה.
"אנחנו לקראת מצב שהביקוש למזגנים יעלה, אבל יהיו חוסרים, כי כדי שאוכל להביא מזגן שעובד על גז ידידותי לסביבה ולא מכיל גז חממה, אני צריך את אישור המשרד להגנת הסביבה, אבל המשרד אוסר לייבא את הגז הזה מכיוון שהוא דליק ומחזיר את הכדור למשרד הכלכלה, שאמור לאשר אסדרה למתקיני המזגנים בישראל", אמר ל"כלכליסט" מנכ”ל אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה, משה ארדר. "בכל העולם משתמשים בגז הזה, ובישראל אין כיום אסדרה של עיסוק במקצוע טכנאי מזגנים. כדי לנתק כיריים, הצרכן נדרש להזמין טכנאי גז, אבל כדי להתקין מזגן שעובד על גז ומים, לא נדרש כיום שום אישור רשמי וכל מי שחפץ בכך יכול להתקין מזגן".
לדברי ארדר, "שוק מיזוג האוויר הוא יציב ונמכרים בו בכל שנה 950-900 אלף מזגנים. אם אני צריך להביא בשנה הזאת 100 אלף מזגנים פחות, ובשנה אחריה 160 אלף מזגנים פחות, יהיה פה מחסור במזגנים, וזה יוביל לעליות מחירים כבר לקראת סוף 2022.
“הבעיה היא דו־שיח של חירשים בין משרדי הכלכלה והגנת הסביבה. נושא האסדרה לא בראש מעייניהם של משרדים אלה. במשרד להגנת הסביבה מבינים את חשיבות השימוש בגז R32, אבל הם לא יכולים לקדם את זה עד שמשרד הכלכלה לא מייצר את האסדרה כי הוא אחראי על ההדרכות של הטכנאים”.

2 צפייה בגלריה
מזגן מתקין מזגנים
מזגן מתקין מזגנים
מתקין מזגנים
(צילום: ערן יופי כהן)

רפי פרידמן, יו"ר חטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר, שלח מכתב למנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, בדרישה להסדיר את מקצוע מתקיני מיזוג האוויר. "נתוני נציבות כבאות והצלה מראים כי בחודש ממוצע מתרחשות יותר מ־12 שריפות שמקורן בתקלת חשמל במערכות מיזוג אוויר. תקלות אלה בשילוב גז קירור דליק עלולות להוביל לאסונות רבים ולסכן חיי אדם", כתב פרידמן.
לדבריו, "תקן ישראלי הדן בבטיחות מערכות מיזוג אוויר קובע כי לא ניתן לייבא, לייצר ולשווק מזגנים המכילים גזים דליקים למגזר הביתי. הממונה על התקינה ציין בעבר כי השינוי המתבקש בתקן יתרחש רק לאחר שיחוקק חוק אסדרת מקצועות הקירור ומיזוג האוויר, וזאת כדי להימנע ממצב שבו הגזים הדליקים מטופלים על ידי אנשי מקצוע שאינם מוסמכים לדבר".
עוד צוין במכתב כי "אם החוק לא יאושר בכנסת בחודשים הקרובים, נגיע למצב בלתי אפשרי שבו מחד תחול הגבלה משמעותית על יבוא גז החממה לישראל, ומאידך ייאסר על העוסקים במזגנים לייבא ולייצר מזגנים עם הגז העדכני, שבו נעשה שימוש כבר שנים באירופה ובמרבית מדינות העולם, דבר שיפגע גם בצרכן. הדבר יוביל לעצירת פסי ייצור של מזגנים בישראל. יצוין שיצרנים בעולם מפחיתים במידה ניכרת את המגוון ואת היקף הייצור של מזגנים עם גז R410".

”פרסמנו תזכיר חוק”

על פי נתונים שפרסמה חברת מידאה, ספקית המזגנים של אלקטרה צריכה, ב־2021 נמכרו בשוק האירופי כ־2.2 מיליון מזגנים עם גז R32, לעומת 600 אלף מזגנים עם שימוש של גז חממה.
מזרוע העבודה (יחידת סמך במשרד הכלכלה) נמסר בתגובה: "זרוע העבודה קידמה תזכיר חוק לאסדרת עיסוק מורשה מערכות קירור ומיזוג אוויר, אשר פורסם להערות הציבור. התזכיר התבסס על עבודת מחקר מעמיקה לפי מתודולוגיה לאסדרת עיסוקים, הכוללת בין היתר הערכת השפעת רגולציה על המשק. טיוטת החוק תובא לועדת שרים לענייני חקיקה בשבועות הקרובים. מבחינת זרוע העבודה קיימת חשיבות להביא את טיוטת החוק לאישור בהקדם האפשרי ובדחיפות, והנושא הובהר גם למשרד המשפטים אשר הנושא מצוי על שולחנו".