סגור
חנויות סגורות דיזנגוף סנטר בעקבות מלחמה עזה 8.10.23
חנויות סגורות בדיזנגוף סנטר, בשבוע שעבר (צילום: אלכס קפלן)

"לא יודע איך נשלם משכורות": הקניונים מנסים לחזור לשגרה, אך הלקוחות לא מגיעים

בתחילת השבוע החלו חנויות להיפתח באופן הדרגתי, אך קיצרו את שעות הפעילות שלהם. למרות זאת, הלקוחות לא מגיעים, הפדיונות בצניחה והקניונים הממוקמים מאשדוד דרומה שוממים. "במשך 9 ימים הכנסתי אפס שקלים", אומר בעלים של רשת אופנה. הבעלים של בתי הקפה גרג וביגה: "עיקר הפעילות שלנו בסניפים זה תרומות"

מיום שלישי שעבר, ארבעה ימים לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל, מנסים הקניונים לחזור לשגרת עבודה רגילה ומבקשים מהשוכרים, אם כי לא מחייבים אותם, להתחיל לפתוח חנויות גם בתחומים שאינם מוגדרים "חיוניים".
מתחילת השבוע החנויות החלו להיפתח באופן הדרגתי, ונכון לעכשיו הקניונים השכונתיים פתוחים במלואם, הקניונים האזוריים הגדולים שהיו פתוחים עד אתמול בתפוסה של 50% פתוחים כעת בתפוסה של כ-90% וגם החנויות בפאוור סנטרים פתוחות ברובן. כך או כך, קיצרו הקניונים את שעות הפעילות שלהם, והם כעת נסגרים בשעה חמש-שש בערב, במקום בשעה עשר בערב בשגרה.
אלא שעל אף שהחנויות נפתחו, הלקוחות לא מגיעים, הפדיונות בצניחה והקניונים הממוקמים מאשדוד דרומה שוממים. בהתאם, גם לא כל השוכרים פתחו את החנויות, אם משיקולים של מחסור בעובדים שמגויסים או נמצאים עם הילדים בבית או משיקולים כלכליים של מחסור בלקוחות. בקבוצת זארה, שמפעילה את זארה, פול אנד בר וסטרדווריוס, חנויות רבות של הקבוצה היו סגורות ורק היום החלה הקבוצה לפתוח את החנויות מצפון הארץ עד ראשון לציון. חנויות קבוצת זארה בדרום הארץ עדיין סגורות. בקבוצת אלקליל, בעלת רשת חנויות מאק, בובי בראון, אסתי לאודר וקליניק, החנויות סגורות בהוראת החברה הבינלאומית וטרם נפתחו.



תמונת המצב המשתקפת בקניונים מתבטאת גם בהוצאות בכרטיסי אשראי. כך, לפי נתוני שבא, ענף ההלבשה וההנעלה הוא בין הענפים שנפגעו ביותר מהמלחמה עד כה וספג ירידה של 75% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשבוע הראשון של המלחמה. הוצאות ענף הלבשה והנעלה ירדו מ-421.6 מיליון שקל לכ-104 מיליון שקל. גם חנויות הריהוט וכלי הבית רשמו ירידה של 69% מ-139 מיליון שקל הוצאות בשבוע ממוצע ל-43.7 מיליון שקל בשבוע שעבר.
גם בחברת ERN לסליקת תשלומים מדווחים כי בשבוע הראשון למלחמה (14-8 באוקטובר) נרשמה ירידה חדה של כשליש בהיקף העסקאות שבוצעו באמצעות צ'קים, לעומת השבוע המקביל בחודש אוקטובר בשנה שעברה. על פי נתוני החברה, בענף האופנה חלה קריסה של 90% בהיקף העסקאות, בעוד בענף המזון נרשמה קפיצה של 44% בהיקף העסקאות, חלק נכבד מזה הודות לרכישת מזון לתרומות וחלק לאגירת מזון על ידי האזרחים.
"אני עובד מ-10 או 11 בבוקר עד שש בערב, וכמעט כולם סוגרים בשש בערב", אומר בעלים של רשת אופנה בעלת עשרות חנויות בקניונים. "אף אחד לא מחפש לקנות בגדים, אולי רק בגדי ילדים בייסיק, וגם זה לדעתי לטובת מפוני הדרום. התחלנו לפתוח אתמול חנויות, והפדיונות עומדים על 20% בלבד בהשוואה ליום רגיל. משבת שעברה עד שלשום, במשך 9 ימים, הכנסתי אפס שקלים, לעומת ממוצע של מיליון שקל ליום. הקניונים ב-1 באוקטובר כבר קיבלו את שכר הדירה שלהם, אבל לשוכרים אין הכנסות. אני לא יודע איך אנחנו אמורים לשלם משכורות ב-7 בנובמבר".
המסעדות ובתי הקפה ומזון מהיר גם הן במצב דומה, אם כי חלקן מנסות לעשות משלוחים או לפתוח את המסעדה למספר שעות בודדות בבוקר או צהריים. קבוצת גרג וביגה לדוגמה, שמפעילה בשתי הרשתות קרוב ל-140 סניפים, מפעילה כיום כ-30 סניפים בלבד, מרביתם באזור חיפה והקריות. "רוב הסניפים סגורים, אבל לאט לאט אנחנו פותחים ורק לחמש שעות ביום, כדי להחזיק את העובדים בשגרת עבודה", אומר יאיר מלכה, מבעלי הקבוצה. "עיקר הפעילות שלנו בסניפים זה תרומות. גם הסניפים שפתוחים בקושי מתפרנסים. זה ממש בשוליים. יש בעיה של עובדים, הילדים בבית והם לא רוצים לעזוב אותם ולבוא לעבוד. יש המון חרדות. המצב לא טוב, האווירה קשה וגם האנשים שמגיעים לסניפים הפתוחים מדברים רק על המצב ועל ההרוגים והחטופים".
בעלים של רשת מסעדות סיפר גם הוא: "לקח קצת זמן להעמיד את כולם על הרגליים אבל עכשיו אנחנו עובדים בחלק מהסניפים אבל רק במשלוחים. הסניפים שלי בקניונים סגורים כי הקניונים ריקים. בקניון הגדול בפתח תקווה, למשל, 70% מהקניון סגור, מי שרוצה פותח, אבל אנשים לא באים. יש לי סניף בצפון שסגור כי אין שם נפש חיה, הסניפים שלי באשדוד, אשקלון, גן יבנה חוטפים אז הם סגורים, אבל במרכז הארץ ובחיפה שם הפעילות יותר נורמלית". מאשדוד דרומה הקניונים שוממים ומתקשים להתאושש בשלב זה. בגרנד קניון באר שבע פתוחות רק 50 חנויות, שמהוות 25% מכלל חנויות הקניון.
עיקר הקניות של הצרכנים בקניונים מתרכז בסופרמרקטים, חנויות הפארם, חנויות ספרים וצעצועים וחנויות אופטיקה. "קניות שהן יותר פונקציונליות וגם דוכני מזון עובדים בסדר כי אנשים חוששים לשבת ולוקחים על הדרך", מסביר גורם בענף הקניונים. לדברי מנכ"ל של קניון במרכז הארץ, "ביומיים האחרונים החנויות עצמן החלו לסגור בשש או שבע בערב. כרגע הקניון פועל בשעות הרגילות עד עשר בערב, וגם חדר הכושר והחניון פועלים, אבל אני מאמין שנתאים את שעות פעילות הקניון לשעות של השוכרים".