סגור
סניף IKEA איקאה קריית אתא
סניף איקאה בקריית אתא. חברה המייצרת עבור חברת הרהיטים חטבה עצים בני 160 שנה (צילום: אלעד גרשגורן)

תחקיר גרינפיס: איקאה משתמשת בעצים משמורות מוגנות לייצור רהיטים שלה

בניגוד להצהרותיה של חברת הריהוט השבדית, המקור של לפחות 30 מוצרים, הנמכרים ב־13 מדינות כולל ישראל, בכריתת עצים ביערות מוגנים. המפתח לשינוי נמצא אצל הרגולטורים

חברת הריהוט השבדית הפופולרית איקאה מתהדרת באסטרטגיית קיימות ייחודית. ״יש לנו שאיפות גדולות ל־2030״, היא מכריזה באתר שלה. ״אנו מחויבים להתמודד עם שינויי אקלים וצריכה בת־קיימא. עץ הוא חומר מצוין מבחינה עיצובית, איכותית וסביבתית - בתנאי שהגיע ממקור אחראי, וזה חלק חשוב ממורשת העיצוב הסקנדינבית שלנו. אנחנו עובדים כדי לוודא ניהול אחראי של יערות, בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה״. אולם ארגון הסביבה העולמי גרינפיס, שעקב אחרי שרשרת האספקה של איקאה, גילה מציאות נוצצת הרבה פחות: ייצור חלק מרהיטיה עובר דרך הרס של כמה מהיערות העתיקים האחרונים שנותרו באירופה.
לפי תחקיר גרינפיס המתפרסם הבוקר בעולם, יצרני רהיטים המייצרים עבור איקאה כורתים עצים בכמה מהיערות העתיקים האחרונים שנותרו באירופה, ובראשם יערות בהרי הקרפטים הרומניים, לרבות אזורים מוגנים. מדובר בשבעה יצרנים המייצרים את המוצרים האהובים באיקאה בכל הזמנים, כמו כיסאות INGOLF או עריסות תינוק ומיטות SNIGLAR לילדים. בין ספטמבר 2023 למרץ 2024 לפחות 30 מוצרים מספקים אלו נמצאו בחנויות איקאה ב־13 מדינות: אוסטריה, בלגיה, צ'כיה, פינלנד, צרפת, גרמניה, הונגריה, איטליה, ישראל, פולין, שבדיה, שוויץ ובריטניה.
צוותי חקירה עקבו אחר שרשרת האספקה: מניתוח היתרים ותמונות לוויין של אתרי כריתת עצים, דרך מחסני עצים ויצרני רהיטים, ועד למקום שאליו המוצרים הללו מגיעים — המדפים בחנויות איקאה. בהתבסס על מידע זמין לציבור, איקאה היא הלקוחה הגדולה ביותר של מוצרים המיוצרים על ידי רוב אותן חברות, מה שמרמז על סבירות גבוהה שהעץ הבעייתי יגיע לריהוט שלה. זה נראה בטוח במקרה של יצרן אחד, Plimob, המייצר כמעט אך ורק עבור איקאה.
2 צפייה בגלריה
כריתת עצים ב הרי הקרפטים ב רומניה
כריתת עצים ב הרי הקרפטים ב רומניה
כריתת עצים בהרי הקרפטים ברומניה. לפי ההערכות נכרתו יותר מ־50% מהיערות הפראיים
(צילום: Greenpeace)
יערות עתיקים הם בעלי ערך סביבתי ואקלימי גבוה. הם חיוניים במיוחד לבריאות כדור הארץ, עשירים במגוון ביולוגי וממלאים תפקיד חשוב במניעה והפחתה של השפעות שינויי האקלים, בין היתר מפני שהם מתפקדים כמעין ספוג לפליטות גזי החממה ממקורות אנושיים, וממתנים השפעה של אירועי קיצון אקלימיים כמו סופות ושיטפונות. באיחוד האירופי היערות הללו הפכו נדירים לאחר מאות שנים של פיתוח, והם קיימים רק באזורים מקוטעים. הרי הקרפטים הם רכס ההרים השני באורכו באירופה, החוצה שמונה מדינות ביבשת (אוסטריה, צ'כיה, פולין, סלובקיה, אוקראינה, רומניה, סרביה והונגריה) ומשתרע על פני שטח של 209 אלף קמ"ר, גדול יותר משטחן של אוסטריה, הונגריה וסלובניה ביחד. זוהי גם אחת המערכות האקולוגיות הייחודיות ביותר בעולם מבחינה ביולוגית: ביתם של הדובים החומים, הזאבים והביזון האירופי, ומקלט לחי והצומח החשובים ביותר ביבשת אירופה.

מוגנים רק על הנייר

בזמן שהעולם מפנה את תשומת לבו להרס יערות האמזונס, גם היערות הקדומים באירופה נעלמים בקצב מסחרר. למעלה מ־7,350 קמ"ר של חופת עצים בקרפטים אבדו בעקבות מיצוי עצים בשני העשורים האחרונים. ברומניה, ביתם של 43.7% מהיערות, נכרתו לפי ההערכות יותר מ־50% מהיערות הראשוניים (היערות הפראיים והמשמעותיים ביותר מבחינה אקולוגית בעולם). ברחבי הקרפטים, שטח שווה ערך לחמישה מגרשי כדורגל נחטב עבור תעשיות שונות‎ מדי שעה. לצרכנים רבים חשוב לא להיות שותפים לכריתת יערות, אבל עם שרשראות אספקה מורכבות, חוקים סותרים ותאגידים הממוקמים בתחומי שיפוט שונים, זה הופך לבלתי אפשרי עבור צרכנים לזהות אילו מוצרים הורסים את אוצרות הטבע האחרונים בכדור הארץ.
האיחוד האירופי, שמיטיב לקדם את עצמו כאלוף במגוון הביולוגי, לא הצליח עד כה להגן על היערות העתיקים ביותר שלו. כ־93% מהיערות העתיקים הממופים נכללים ברשת Natura 2000, מערכת של אזורים מוגנים שהוקמה על ידי האיחוד האירופי, ו־87% מהיערות העתיקים הממופים נמצאים בהגנה קפדנית. אולם לפי גרינפיס, יערות עתיקים מוגנים לרוב רק על הנייר, ונשארים חשופים לניצול עבור מטרות מסחריות, בעוד הפקת עץ מהיערות העתיקים ביותר באירופה מדגימה את הכישלון ביישום יעדי האיחוד האירופי.
חברות הענק נוטות לאמץ יעדים להגנה על הסביבה. כך עשתה גם איקאה, המפעילה כ־500 חנויות ברחבי העולם, וטוענת כי כמעט 98% מהעץ שבו היא משתמשת הם בעלי אישור FSC (ארגון בינלאומי שמקדם ניהול אחראי של יערות ומאשר את מקורו של העץ הנכרת). לפי חלק מההערכות, ברחבי העולם נכרת עץ אחד בכל שתי שניות עבור ייצור הרהיטים של איקאה. החקירה של גרינפיס חושפת שחלק מספקי החברה מבצעים הרס שיטתי של יערות עתיקים, כולל שני אתרים המוגנים ב־Natura 2000.
העצים שכורתים אותם ספקים מתגלגלים לרהיטים שנמצאים בבתים ברחבי העולם. אחת הקולקציות האיקוניות של איקאה, SNIGLAR, המציעה עריסות ומסגרות מיטה לילדים, מפורסמת כאוסף של מוצרים עמידים ועשויים מחומרים טבעיים מתחדשים שטובים גם לארנק וגם לכדור הארץ. חקירת גרינפיס קישרה בין מסגרות מיטה עם בסיסי מיטה ועריסות עשויות עץ בוק מלא לשני יצרנים רומניים, Masifpanel SRL ו־Iris Service Ciuc SA, שהיו קשורים להרס יערות עתיקים. החברה הראשונה קצרה יער באזור שבו גדלים עצים בני 120 שנה, באזור מוגן. החברה השנייה מעבדת עץ שמקורו, בין היתר, מיער בן 160 שנה ברומניה.

איקאה: "בקרה מקיפה"

בזמן שאיקאה תיאלץ לבדוק את שרשרת האספקה שלה, חברות וממשלות ברחבי העולם נוחלות כישלון חרוץ בהגנה על היערות החשובים בעולם. ב־2021 מנהיגים מיותר מ־100 מדינות התחייבו לעצור את אובדן היערות עד 2030. אולם לפי דו"ח שפורסם בשנה שעברה, כריתת היערות הגלובלית גדלה ב־2022 בכ־4%. למעשה, כריתת היערות בשנה שעברה היתה גבוהה יותר ב־20% ממה שהיתה צריכה להיות כדי לעמוד בהבטחת המנהיגים.
2 צפייה בגלריה
ג'ספר ברודין מנכ"ל חברת האם של איקאה IKEA
ג'ספר ברודין מנכ"ל חברת האם של איקאה IKEA
מנכ"ל החברה־האם של איקאה, ג'ספר ברודין. "העץ מגיע ממקור אחראי ומפוקח"
(צילום:EPA-EFE/SASCHA STEINBACH)
המפתח לשינוי נמצא אצל הרגולטורים ואצל חברות מסחריות העושות שימוש במוצרים שמקורם ביערות. אולם חברות לא ממהרות לפעול ורגולטורים נוטים להתעלם. לפי דו"ח של Global Canopy שפורסם ב־2023, 201 מתוך 500 החברות והפירמות הפיננסיות החשופות ביותר לכריתת יערות לא נקטו כל פעולה כדי לצמצם את השפעתן על התופעה. ומה באשר לרגולטורים? אכיפה לא מספקת וחקיקה מלאת חורים מובילות לכך שהם לא מצליחים לעצור את ההרס.
איקאה שבדיה אמרה בתגובה לממצאים: ״אנו יכולים לציין בבירור כי שיטות ייעור גרועות ולא חוקיות לא מקובלות בשרשרת הערך של איקאה. אנחנו מתייחסים ברצינות רבה לכל אינדיקציה לכך, בודקים מיד ונוקטים את הפעולות הנדרשות אם מתגלים אי־סדרים כלשהם, לרבות סיום קשרים עסקיים. איקאה מבטיחה שהעץ במוצריה מגיע ממקור אחראי, המפוקח באמצעות מערכת בקרה מקיפה עם אמצעי הגנה מרובים״.