סגור

בלעדי לכלכליסט
מחלבות גד בלעה את הגבינות של בית יצחק

גד, שבשליטת עזרא כהן, רוכשת את המחלבה הקטנה שמתמחה בגבינות פרימיום תמורת כ־7%-5% מהחברה הממוזגת. תנובה, מפיצת מוצרי בית יצחק, צפויה להיפגע

מחלבות גד ממשיכה להתרחב. ל"כלכליסט" נודע כי המחלבה שבבעלות עזרא כהן, קרן גרין לנטרן ודיסקונט קפיטל הגישה לרשות התחרות בקשת מיזוג עם מחלבות בית יצחק.
אם תאושר הבקשה, יתמזגו המחלבות ובית יצחק תקבל 7%-5% מהחברה הממוזגת. מי שצפויה להיפגע מהעסקה היא מובילת השוק תנובה, שמפיצה כיום את מוצרי מחלבת בית יצחק.

המיזוג יוצא לדרך כחצי שנה אחרי מיזוגן של מחלבות רמת הגולן ומחלבת השומרון, שגד ניסתה לרכוש בעבר. המשא ומתן בין הצדדים לא הבשיל לכדי עסקה. גד, שמתמחה בגבינות מיוחדות ואינה פועלת בקטגוריות מוצרי החלב שתחת צו הפיקוח על המחירים, אוחזת בנתח של כ־5.1% בשוק הקמעונאי. מחלבת בית יצחק, המתמחה בגבינת גאודה, אוחזת לפי הערכות בנתח של כ־0.5% משוק החלב.

2 צפייה בגלריה
אינפו גד מתחזקת עם מחלבות בית יצחק
אינפו גד מתחזקת עם מחלבות בית יצחק
אינפו גד מתחזקת עם מחלבות בית יצחק
(צילום: טל שחר)
קווי ייצור נוספים
המחלבה בבית יצחק נוסדה לפני שישה עשורים על ידי האחים בנימין והרי מאיר שעלו מהולנד לישראל אחרי מלחמת העולם השנייה והעתיקו את המחלבה המשפחתית לבית יצחק. כיום מנוהלת המחלבה על ידי בני הדור הרביעי של משפחת מאיר ומעסיקה 30 עובדים.
המחלבה, המשתרעת על שטח של כ־1,000 מ"ר, מייצרת גבינות שונות ובהן גאודה, חלומי ופרמזן וכן את מותג יוגורט הכבשים "יוגורמה" ומכירותיה מוערכות ב־50 מיליון שקל בשנה, מתוכם כ־38.5 מיליון שקל בשוק הקמעונאי. אם תאושר העסקה, תשמר גד את מותג בית יצחק ותוכל להגדיל את כושר הייצור שלה, בין היתר בשימוש בקווי ייצור של בית יצחק.
המיזוג עם בית יצחק צפוי לחזק את מחלבות גד המתמחה במוצרי פרימיום ומצויה בשנתיים האחרונות במגמת צמיחה משמעותית. מכירות גד, אשר הוקמה על ידי עזרא כהן לפני ארבעה עשורים ומהווה השחקן הרביעי בגודלו בענף, מוערכות בכ־700 מיליון שקל בשנה. מכירותיה לשוק הקמעונאי צמחו בשנה החולפת בשיעור חד של 23.2% לכ־480 מיליון שקל, במונחי מחיר לצרכן. שוק מוצרי הצריכה צמח באותה תקופה ב־9.2% בלבד.

2 צפייה בגלריה
מימין עזרא כהן מנכל מחלבות גד ו אייל מליס מנכל תנובה
מימין עזרא כהן מנכל מחלבות גד ו אייל מליס מנכל תנובה
מימין: בעל השליטה בגד עזרא כהן ומנכ”ל תנובה אייל מליס. גד חוצה את רף המכירות של ספק גדול
(צילומים: איל פישר, אוראל כהן)

הזינוק במכירותיה צפוי להפוך את גד ל"ספק גדול", כהגדרתו בחוק המזון. במסגרת חוק המזון נקבעו מגבלות על ספקים גדולים, שמכירותיהם לקמעונאים עולות על 300 מיליון שקל, דוגמת איסור על רכישת שטחי מדף. עדכון רשימת הספקים הגדולים צפוי להתפרסם על ידי רשות התחרות בחודש הבא. הצמיחה של גד באה לידי ביטוי בעניין שעוררה בקרב המשקיעים. ב־2016 רכשה קרן גרין לנטרן 49% ממניות החברה לפי שווי חברה של 200 מיליון שקל, ובסוף 2018 מכרה 20% ממניות המחלבה לדיסקונט קפיטל לפי שווי חברה של 310 מיליון שקל.
השלמת העסקה תוביל לכך שמחלבות גד תחזיק בכ־95% מהחברה הממוזגת, כשבעלי המניות הקיימים בגד ידוללו בהתאם. כיום מתחלקות מניות גד בין מייסד המחלבה ובעל השליטה בה, עזרא כהן (51%), קרן גרין לנטרן של ריצ’י האנטר, יוסף עליאש ודניאל בן רעי (29%) ודיסקונט קפיטל שבניהולה של הילה חימי (20%).
החלב יוצא מקיפאון
משבר הקורונה שהגדיל את מכירות המזון לצריכה ביתית, הפשיר את מגמת הקיפאון שאפיינה את שוק החלב בשנים האחרונות והביא לצמיחה חדה בשיעור 11.1% במכירות מוצרי חלב ותחליפיו, ביחס ל־2019. מדובר בצמיחה בשיעור גבוה, כאמור, מזה שרשם כלל השוק.
מכירות שוק החלב ותחליפיו הסתכמו ב־9.45 מיליארד שקל. מדובר בכתוספת מכירות של כמיליארד שקל בשנה. במשך שנים התאפיינו מכירות החלב בקצב צמיחה מתון, הזהה לקצב הגידול באוכלוסייה (2%), ואף נמוך מכך. האתגר של המחלבות הגדולות כעת הוא לשמר את הצמיחה במכירות עם החזרה לשגרה.