סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - דן קצנובסקי מנכ״ל ובעלים מרכז הנדל״ן
דן קצ'נובסקי. "הביקוש לנדל"ן עולה והמחירים חוזרים לטפס" (צילום: אוראל כהן)

"ענף הבנייה איבד 70% מכוח העבודה שלו, אך המדינה ייבאה רק כ-1,000 פועלים"

דן קצ'נובסקי, המנכ"ל והבעלים של מרכז הנדל"ן, אמר בוועידת הנדל"ן באילת כי מה שמונע את פתרון משבר הפועלים הוא "הבירוקרטיה ותרבות הכסת"ח". הוא קרא לממשלה להקים "קבינט דיור מרוכז שיתכלל את כלל הפעולות הנדרשות בשוק הדיור"

"כולנו עברנו בשנה האחרונה משבר לאומי בסדר גודל חסר תקדים, כמדינה וכחברה. היכולת שלנו לצאת ממנו לדרך חדשה, טובים וחזקים יותר, תלויה גם בנו, אנשי הנדל"ן – אחד הענפים החשובים ביותר במשק הישראלי". כך אמר דן קצ'נובסקי, המנכ"ל והבעלים של מרכז הנדל"ן, בוועידת הנדל"ן שנפתחה היום (ג') באילת.
קצ'נובסקי הוסיף: "האירוע שלשמו התכנסנו כאן נערך בימים שבהם שוק הנדל"ן מתחיל להרים את ראשו ולצעוד מחדש קדימה, על אף אי הוודאות הרבה והעובדה שאנחנו עדיין בזמן מלחמה ואין תאריך יעד לסיומה, וכפי שעשה אחרי התפרצות מגפת הקורונה ובעוד אינספור אירועים ומשברים אחרים בעבר. זה מוכיח שאותנו לא ניתן לנצח. מגפות, מלחמות, העלאות ריבית – אנחנו תמיד קמים וממשיכים לבנות, למען תושבי הארץ הזו".
לדברי קצ'נובסקי, "אנחנו עדיין נמצאים בעיצומם של ימים קשים ומורכבים. ימים שבהם כולנו מייחלים לשובם של 134 חטופים וחטופות הנמקים בשבי החמאס כבר 172 ימים. לצד הצורך והחובה להמשיך בשגרת החיים והעסקים, תפקידנו גם לזכור ולהזכיר שאירוע זה אינו שלם, כמו כל חוויה אחרת שנחווה, עד ליום שבו נראה את כולם חוזרים אלינו. לצד התפילה לחזרתם במהרה הביתה, אני מייחל לשלומם של כל לוחמי ולוחמות צה"ל ואנשי כוחות הביטחון המגינים על גבולות המדינה ברגעים אלה ממש.
"השנים האחרונות הוכיחו לכולנו דבר אחד: שום דבר אינו ודאי, והכל יכול לקרות. מי שלא הבין את זה בקורונה, קיבל את המלחמה באירופה וזינוק במחירי הביצוע, אחר כך הגיעה העלייה בריבית ולאחר מכן משבר חברתי קשה בעקבות הרפורמה המשפטית; ולאחרונה כמובן המלחמה בעזה ובגבול הצפון. אם יש דבר אחד ודאי זה שאנחנו חיים באי ודאות מתמשכת. כדי לשרוד בעולם לא צפוי כמו שלנו, חייבים לשמור על גמישות, אבל גם – ולא פחות חשוב – לתכנן לטווח ארוך; ליצור מנגנונים משומנים שיידעו לתת מענה במקרי קיצון, אבל גם להציב מטרות ברורות לעוד עשורים קדימה. הבעיה שאצלנו בישראל מעדיפים חשיבה קצרת טווח וכיבוי שריפות. אחרי הכל, תכנון ארוך טווח הוא גם הרבה יותר מורכב וגם לא מתגמל מבחינה פוליטית.
"בענף הנדל"ן, תחום שבו כל 'סייקל' של פרויקט אורך שנים רבות, אי הוודאות הזו היא איום ממשי. תסתכלו על האתגר הכי בוער כרגע בתחום שלנו – המחסור בכוח אדם בענף הבנייה. כמעט שישה חודשים עברו עלינו מאז 7 באוקטובר. כמעט שישה חודשים שלמים שבמהלכם איבד ענף הבנייה 70% מכוח העבודה שלו. כמה פועלים ייבאה המדינה מחו"ל בזמן הזה? מישהו יודע? אתם לא תאמינו אבל התשובה היא קצת יותר מאלף. זה לא קורה כי הממשלה לא רוצה לסייע. דווקא יש הבנה של גודל השעה ונכונות להירתם. אבל כמו תמיד, מה שמונע את הפתרון הוא הבירוקרטיה ותרבות הכסת"ח: רשות האוכלוסין לא מוכנה להכניס עובדים מפחד שישתקעו פה; משרד הבריאות מתנה ייבוא עובדים בבדיקות ואישורים אינסופיים. כל גורם כזה מערים קשיים בלתי-נגמרים, ומי שמשלמים את המחיר זה אנחנו. כולנו".
קצ'נובסקי פנה בדבריו גם לרגולטורים בישראל: "את ההזדמנות הזו אני רוצה לנצל ולקרוא לממשלה: הקימו קבינט דיור מרוכז שיתכלל את כלל הפעולות הנדרשות בשוק הדיור; קבינט מקצועי שיכלול את כל הגורמים הקשורים בתחומי התכנון והבנייה – משרדי האוצר, הבינוי והשיכון, התחבורה והפנים; את השלטון המקומי ועוד. רק כך, כשלשוק הדיור יהיו אבא ואמא, הדברים יתחילו לזוז. רק כך נראה הבאה של פועלים לישראל; תמרוץ של פרויקטי התחדשות עירונית להגיע לפריפריה; קיצור תהליכים בירוקרטיים והקטנת אי הוודאות התכנונית; בניית מנגנוני זכאות הגיוניים שלא מגדילים את הפערים בחברה אלא באמת נותנים עזרה למי שצריך אותה. גוף מקצועי כזה ייתן למדינה את מה שכל מדינה חייבת שיהיה לה: שליטה. או בשפה של היום – משילות. בלעדיו, המדינה לא תצליח להשיג שום יעד, המיליארדים ימשיכו לעבור מפה לשם בלי שום תוחלת".
"כפי שאמרתי בתחילת דבריי, וכפי שאתם ודאי יודעים, הביקוש לנדל"ן עולה והמחירים חוזרים לטפס", הוסיף קצ'נובסקי. "אנחנו רואים את זה בכל הארץ, וגם שומעים על מה שקורה במשרדי המכירות. עבור רבים ממי שנמצאים פה מדובר בחדשות טובות, אבל יש לנו גם אחריות למקום שאנחנו חיים בו. מחירי הדיור בישראל עדיין גבוהים מאוד, ובניגוד לעבר, הכסף כבר לא זול ומשקי הבית מתמודדים עם מציאות כלכלית לא פשוטה. אם עכשיו בזמן מלחמה, כשבידיים של הקבלנים יש מספר שיא של דירות לא מכורות, המחירים חזרו לעלות, רק תחשבו מה יהיה פה ב-2025. נזכיר שבשנה האחרונה התחלות הבנייה נחתכו ב-10%, במקביל לעלייה משמעותית בעלויות הביצוע. לאור המצב העולמי הנפיץ, לא נראה כי המגמה הזאת הולכת להשתנות.
"בכל הקשור לשוק הדיור, המצב הזה מחייב פעולה זריזה ויעילה בעיקר מצד הממשלה ורשויות המדינה: הבאה מיידית של פועלים מחו"ל, קיצור הליכי רישוי וזירוז הוצאת היתרים. כבר אמרנו קודם ונכון לחזור על זה: הפעולות האלה תהיינה אפשריות רק אם יוביל אותן גוף אחד מרוכז ובעל סמכויות, לדעתי כזה שיושב תחת משרד האוצר. זה לא אינטרס רק של השחקנים בשוק הנדל"ן, זה אינטרס לאומי ציבורי ראשון במעלה".