סגור
שלט כניסה יהוד מונוסון
יהוד מונוסון (צילום: שאול גולן)

המיקום המצוין לא עזר: רמ"י נכשלה במכירת מגרש עם פולשים ביהוד

כישלון רמ"י בשיווק קרקע ביהוד נוה מונוסון, לבניית 18 יח"ד ברחוב גורדון, לא קשור למיקום או למחיר - הקרקע ששווקה אינה פנויה מכיוון שנמצאים בה דיירים פולשים. שמאי המקרקעין שמוליק כהן: "אי אפשר לפנות פולשים בתוך 90 יום. המכרז לא ניתן למימוש מלכתחילה". רמ"י: "אושרה אורכה של 90 יום נוספים להגעה להסכמי פינוי, ובסך הכל 180 יום"

העיר יהוד נוה מונוסון ממוקמת במעגל השלישי של מטרופולין תל אביב, ונתפסת כיישוב מתפתח ברמה גבוהה. הדימוי קשור לנגישות התחבורתית, קרבה למוקדי תעסוקה וגם ליישוב היוקרה סביון. על פי נתוני למ"ס, הדירוג הסוציו-אקונומי של היישוב הוא 7 מתוך 10. כישלון רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) לשיווק קרקע לבניית 18 יח"ד ברחוב גורדון ביהוד מעורר תמיהה. למכרז, שתוצאותיו פורסמו אתמול (ד'), לא היו כל הצעות. עיון בחוברת המכרז מגלה שהעניין לא קשור למיקום וגם לא בהכרח למחיר - במקרה זה רמ"י שיווקה קרקע שכלל אינה פנויה.
רחוב גורדון נמצא בחלק הישן של יהוד, מאות מטרים משדרות מנחם בגין, הרחוב הראשי, צומת יהוד וכביש 461. הרחוב הוא "רחוב הולנדי" מרוצף באבנים משתלבות, ומרבית הבנייה היא של צמודי קרקע ישנים. אתר הנדל"ן המקוון מדלן מגלה שבשנים האחרונות יש מעט מאוד עסקאות בסביבת רחוב גורדון. בנובמבר 2021 נמכרה דירת 5 חדרים ברחוב בר סימנטוב ב-2.8 מיליון שקל, באפריל 2019 נמכרה דירת צמודת קרקע בשטח של 222 מ"ר ברחוב גורדון ב-3 מיליון שקל, ובימים אלה מוצע חצי מדו-משפחתי ברחוב בר סימנטוב בשטח של 270 מ"ר במחיר 6.8 מיליון שקל.
על פי הגדרות המכרז של רמ"י, מחיר המינימום של המגרש, ששטחו 2.1 דונם, הוא 30.5 מיליון שקל והוצאות פיתוח עוד 114 אלף שקל. על הזוכה "לבוא במו"מ מטעם הרשות עם המחזיקים במקרקעין לצורך חתימה על הסכמי פינוי בתוך 90 יום עם אפשרות להארכה בת 90 יום נוספים".
שמאי המקרקעין שמוליק כהן, מחברת אס קי שמאות, סבור שהקושי העיקרי בשיווק המגרש נוגע לעובדה שיש בו בתים שבהם חיים אנשים "שהקרקע לא שייכת להם". הם מוגדרים במכרז כ"שוכרים", אף שלמעשה, לפי טענתו, הם "פולשים". "זה לא עניין של 90 יום לפנות אנשים בסטטוס כזה. דייר לא יעזוב מרצונו את ביתו, והרשויות לא יאפשרו לפנות את הדיירים בלי מגורים חלופיים ובטח שלא ב-90 יום. אלה דברים שמגיעים לפתחו של בית המשפט. אי אפשר לקחת יזמים ולהפוך אותם לקבלני פינויים. ברמה הטכנית זה מכרז שלא היה צריך לצאת לאוויר העולם כי הוא לא ניתן למימוש".
1 צפייה בגלריה
שמוליק כהן שמאי מקרקעין
שמוליק כהן שמאי מקרקעין
שמאי המקרקעין שמוליק כהן
(צילום: דובי שמחי)
כהן מוסיף: "זה פרויקט מינורי, קשה היום להרוויח מפרויקט של 18 יח"ד, אבל מדובר בכישלון שמשקף בעיניי בעיה הרבה יותר גדולה. מוסד ממשלתי משקיע ממון רב במכרז שמנותק מהמציאות. אנחנו נמצאים היום במצב שבו יש סטגנציה של מחירים ומצד שני עלויות המימון בשיא. רמ"י מנותקת מההוויה הנדל"נית".
מרמ"י נמסר: "רמ"י מפרסמת מגוון מכרזים. בעבר פורסמו מכרזים של פינוי בהם הוכרזו זוכים, וכיום עומדים שם פרויקטים לתפארת. הטענה העולה כי אין מקום למכרזים שכאלה לא עולה בקנה אחד עם האמור לעיל. בנוסף החוברת אישרה אורכה של 90 יום נוספים (מעבר ל-90 היום) להגעה להסכמי פינוי, ובסך הכל 180 יום".