סגור
בת ים מלמעלה רצועת חוף זירת הנדלן
רצועת החוף של בת ים (צילום: שאטרסטוק)

הפסד לשבירו ולחן ואיתי גינדי: בוטלה התוכנית לבניית מגדל מגורים ומלון על חוף בת ים

הוועדה המחוזית ת"א ביטלה תוכנית שקידמו רמי שבירו וחן ואיתי גינדי להקמת מגדל של 20 קומות בבת ים הכולל 60 דירות ו-220 חדרי מלון. ההחלטה נועדה למנוע בנייה אינטנסיבית של דירות יוקרה בקרבת החוף, ורצון לשמר את השטח לטובת הציבור

הוועדה המחוזית תל אביב, שבראשה ערן ניצן, ביטלה תוכנית שקידמו במשותף החברות רמי שבירו וחן ואיתי גינדי למגדל על קו החוף של בת ים עם 20 קומות שבהן 60 דירות ו-220 חדרי מלון. ההחלטה יוצאת הדופן הזו שהתקבלה בדיון שנערך בשבוע שעבר נועדה למנוע בנייה אינטנסיבית מידי של דירות יוקרה בקרבת החוף, ורצון לשמר את השטח לתיירות ושימושים ציבוריים.
מדובר במגרש של 11 דונם, 300 מטר מקו החוף של בת ים על גבול ראשון לציון והוא חלק מתוכנית פארק הים שאושרה בשנת 2008 להקמת שכונה חדשה בדרום מערב העיר. התוכנית להקמת השכונה מייעדת שבעה מגרשים בחלק המערבי למלונאות, לעומת זאת מגרשים מזרחיים יותר מיועדים למגדלי מגורים. לכן כרגע אפשר לבנות על המגרש רק בית מלון עם 300 חדרים עם הפנים לים. אלא שהיזמים ביקשו להסב מחצית מהשטח הבנוי לדירות, ו-4000 מ"ר למסחר כדי לשפר את רווחיות הפרויקט. במהלך 2022 הם הגישו לוועדה המחוזית את התוכנית החדשה שבמסגרתה 50% מהשטח שמיועד למלונאות הוסב למגורים. למהלך התנגדה הוועדה המחוזית ולכן החליטה בשבוע שעבר לדחות את התוכנית.
טענתה של המחוזית הייתה שלא נכון להסב למגורים שטח נדיר שמיועד למלונות בקו ראשון לים עם גישה ישירה לחוף. ההחלטה נשענת על תמ"א 1 תוכנית המתאר הארצית המרכזית שבה נקבע כי בעורף של חוף עירוני תינתן עדיפות לשימושים שתומכים בפעילות עירונית בחוף בהם תיירות, מלונאות, בילוי, פנאי ומסחר, שטחים פתוחים וטבע עירוני.
שבירו והאחים חן ואיתי גינדי קנו את מגרש בשנת 2021 מקבוצת יזמים שהתאגדה בחברה בשם כחול על הים. על פי אתר רשות המסים הם שילמו עבור המגרש 178 מיליון שקל. הכדאיות הכלכלית של מלון בבת ים נמוכה ואינה קורצת ליזמים. עיריית בת ים שהייתה מודעת לכך ורצתה לעודד פיתוח של המגרשים הודיעה בשנת 2020 עוד לפני העסקה של שבירו ושותפיו על מדניות חדשה במסגרתה תאפשר להמיר 25% משטח המלון למגורים.
היזמים החדשים טוענים כי היום בסביבת הריבית הגבוהה גם המתווה הזה אינו מספיק ולכן ביקשו להגדיל את שיעור ההמרה למגורים ל-50%, אבל במחוזית טענו כי אין תוקף למדיניות של עיריית בת ים משום שהיא לא אושרה על ידי הוועדה המחוזית ולא על ידי הוועדה לשמירה על הסביבה החופית. לגופו של עניין במחוזית חששו מאובדן רסן במקרה שבו כל שבעת המגרשים יבקשו המרה של חדרי מלון לדירות בלי שליטה ובקרה. לכן נכתב בהחלטה כי הסבה של חלק משטח המלונות למגורים תיבחן רק במסגרת של תוכנית שתכלול את כל שבעת המגרשים וממנה אפשר יהיה ללמוד את הצפוי באזור לאחר מימוש כל התוכניות.
בעקבות זאת היזמים כבר זימנו את בעלי המגרשים האחרים לישיבה לצורך התנעתה המשותפת של תוכנית כוללנית. בשלב זה נבחנת האפשרות כי משרד האדרכילים של אבנר ישר יוביל את התוכנית.
בדיון נולדה גם יוזמה חדשנית של עיריית בת ים לפיה בעלי המגרשים הקרובים לחוף יוכלו להמיר שטחי מלון למגורים, אם בתמורה יקדמו פרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר. היוזמה הזו עוד בחיתולים, אך היא נועדה לחלץ פרויקטים לא כלכליים. יש בבת ים בניינים ישנים שזקוקים להתחדשות. דרך המלך לעשות זאת היא באמצעות תמ"א 38 או פינוי בינוי, אלא שמגבלות תכנוניות לא מאפשרות להעניק את כל זכויות הבנייה שדרושות להפיכת חלק מהפרויקטים לכלכליים. העירייה הציעה ליזמים שיקדמו פרויקט כזה להעביר חלק מהזכויות שנחוצות להם מפרויקט ההתחדשות העירונית למגרש שעל חוף הים.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "חופי העיר בת ים הינם חופים איכותיים וחשובים ברמה מטרופולנית, כל פיתוח סמוך אליהם צריך להיעשות בראיה ציבורית רחבה תוך מימוש הפוטנציאל הגלום בשימוש המלונאי המאושר במקום".