סגור
אדמור מגור יעקב אריה
האדמו"ר מגור יעקב אריה (צילום: יואב דודקביץ, שוקי לרר)

בלעדי
האדמו"ר מגור הפך שטח ציבורי בירושלים למגוריו

הרב עבר להתגורר במרכז החסידות בירושלים, במבנה שהוגדר לצורכי ציבור. העירייה העניקה אישור איכלוס אף שהמקווה הציבורי שהיה תנאי להקמה לא נפתח. והארנונה? בחסידות טוענים שמשלמים לפי מגורים, ודווקא בעירייה ממשיכים להתעקש שמדובר במבנה ציבורי שאינו חייב ארנונה

בינואר 2022, בטקס חגיגי שנערך בלשכת ח"כ יעקב ליצמן, שבאותה עת שימש כנציג חסידות גור בכנסת, העניק ראש עיריית ירושלים משה ליאון טופס 4 (אישור אכלוס) למרכז העולמי של חסידות גור בירושלים. אלא שמבדיקת כלכליסט" עולה כי תנאי הכרחי עבור קבלת אישור האכלוס היה הקמת מקווה פתוח לציבור הרחב - תנאי שלא בוצע - ולפיכך ראש העיר ליאון לא היה רשאי להעניק לחסידות את הטופס. לא זו אף זו, לפי עדויות וצילומים שהגיעו לידי כלכליסט, האדמו"ר מגור, יעקב אריה אלתר, הפך חלק ממבנה הציבור שנמצא במתחם לביתו הפרטי, תוך שהוא מבצע לכאורה עבירת בנייה. לא רק שהשימוש במבנה הוא לכאורה בניגוד לתוכנית שאושרה, האדמו"ר אינו משלם ארנונה על שימוש במבנה כמגורים.
התוכנית לבניית המרכז העולמי של חסידות גור אושרה ב־2013 והיא חולשת על שטח של 14 דונם בשכונה חרדית, בין רחוב ירמיהו למתחם שנלר, שבה מתגוררים חסידי גור רבים. חלק משטח התוכנית הוחכר לחסידות על ידי עיריית ירושלים, ומגרשים נוספים הוחכרו על ידי רשות מקרקעי ישראל לטובת מבני ציבור.
המרכז העולמי של החסידות, שנבנה בהתאם לתוכנית, הוא מבנה ענק בגודל 35 אלף מ"ר, הכולל אולמות תפילה, אולמות לימוד וספרייה. על פי בדיקת כלכליסט, לשכת הרב מוגדרת כמבנה ציבורי ואינה יכולה להפוך לבית מגורים קבוע. המבנה, בן 4 קומות, מתפרש על 1,500 מ”ר ונבנה בחלק נפרד מאולמות התפילה. בתוכנית הובהר במפורש כי המבנה ישמש את לשכת הרב ויכלול את "משרדי בית הכנסת, לשכה לרב, אולם קבלת קהל וחדרי ישיבות".
סוגיית המגורים של הרב במתחם עלתה בהליכי התכנון ובדיון שהתקיים בוועדה המחוזית באוגוסט 2011. דלית זילבר, יו"ר הוועדה באותה עת, ביררה זאת ואף הבהירה כי השטח שעליו מוקם המבנה מסומן בחום, כלומר ייעודו הוא ציבורי. יתרה מכך, נציג החסידות הבהיר כי ביתו של האדמו"ר נמצא בבני ברק והמבנה לא ישמש למגורי קבע אלא רק עבור אירוח בשבתות וחגים.
אולם, משיחות עם חסידי גור בהווה ובעבר עולה כי האדמו"ר ורעייתו, הרבנית שושנה אלתר, מתגוררים במבנה הענק בדרך קבע. מהעדויות שהגיעו לכלכליסט עולה כי עשרת ילדיו, ועשרות נכדיו, פוקדים את המקום באופן תדיר. בין היתר הגיע אלינו תיאור של חדר השינה של האדמו"ר, תיעוד שבו נראה מתלה כביסה, ותיעוד נוסף של ספות ישיבה ושולחנות אוכל לאירוח, ולא ציוד משרדי.
על פי צו הארנונה של ירושלים ל־2023, מבנה בגודל כזה המשמש למגורים יחויב בארנונה של כ־170 אלף שקל לשנה.
באופן מפתיע, בעוד בחסידות מאשרים כי האדמו”ר מתגורר במבנה אך הסדיר את הארנונה, העירייה טוענת להפך ומסרה כי "סוגיית מגורי הרב נבדקה מספר פעמים על ידי הפיקוח על הבנייה ונמצא כי במבנה קיים משרד אשר משמש את הרב ונבנה על פי היתר. לא נמצאו ראיות לכך שמתקיימים מגורים במבנה ומשכך, הנכס אינו מחויב בתשלום ארנונה".
זו כאמור אינה החריגה היחידה. הוראות התוכנית מחייבות הקמת מקווה ששטחו 1,000 מ"ר, והוא אמור להיות פתוח לציבור הרחב בשעות מסוימות בכל ימות השבוע. בהוראות התוכנית נכתב במפורש בשפה משפטית כי סטייה מההוראה הזו היא "סטייה ניכרת", כלומר סטייה שאי אפשר להכשיר בהליך מזורז, אלא חייבת לעבור הליך תכנון מחדש. בנוסף, כדי להבטיח את הקמתו של המקווה לטובת הציבור, נכתב בתוכנית כי הקמתו היא תנאי לקבלת טופס אכלוס (טופס 4).
סוגיה זו מהותית משום שהמבנה הוקם על מגרש ציבורי ונועד לשמש את הציבור הרחב. בתגובתה לפניית כלכליסט השיבה העייריה כי "בניית המבנה של חסידות גור הסתיימה לפי היתר הבנייה. לאחר שהושלמו כל האישורים הנדרשים, נמסר למבנה טופס אישור אכלוס בחודש ינואר 2022. כחלק מהקמת המבנה נבנה מקווה אך בנייתו לא הושלמה ועל כן לא ניתן אישור להפעלתו".
מחסידות גור נמסר: "עמותת המרכז העולמי של חסידי גור מנהלת ומתחזקת את בית הכנסת המרכזי של חסידי גור בירושלים, המהווה בית תפילה ובית מדרש לקהל חסידי גור בארץ ובעולם ומהווה מקום מפגש רוחני של כלל חסידי גור. במקום מתקיימות פעולות רוחניות קבועות שבהן משתתף האדמו"ר שליט"א, כולל קבלת קהל כל יום. האדמו"ר ורעייתו התגוררו כל השנים בבני ברק והגיעו לפי הצורך לירושלים.
"בשנים האחרונות מפאת גילם המופלג ומצבם הבריאותי ולאחר בקשות והפצרות מצד הנהלת העמותה והציבור כולו, נענה האדמו"ר לעבור לירושלים, ולעת עתה האדמו"ר ורעייתו מתגוררים בדירה במבנה שבבעלות העמותה. בניגוד למה שצוין, הדירה נבנתה למגורים על פי הוראות התב"ע והיתר בנייה כדין, והוגדרה בהיתר כ'דירת הרב', ואף נושא הארנונה הוסדר כחוק. כמו כן, על מתחם המקווה לא התקבל עד עתה טופס 4, הבקשה תוגש מיד בסיום שלב ב' של המבנה".