סגור
הרחבה במושב הבונים
ההרחבה במושב הבונים (צילום: אלעד גרשגורן)

האלפיון עובר צפונה: כ-6 מיליון שקל למגרש לווילה במושב הבונים

700 הצעות הוגשו לרכישת 15 מגרשים בשטח של חצי דונם במושב היוקרתי; המחירים הזוכים גבוהים בכ-20% בממוצע מהערכת השמאי של רשות מקרקעי ישראל; המציע ה-16 הפסיד במכרז בהפרש של 3 שקלים

מתחרה מצפון לקיסריה. במכרז של רשות מקרקעי ישראל נמכרו 15 מגרשים במושב הבונים, הממוקם מדרום לעתלית, במחיר של כ-6 מיליון שקל בממוצע (כולל מע"מ ופיתוח) למגרש.
למכרז הוגשו 699 הצעות והמחירים הזוכים נעו בין 4.5 מיליון שקל ל-5.5 מיליון שקל, ובממוצע ההצעות שהוגשו היו גבוהות בכ-20% מהשומה של רשות מקרקעי ישראל. מחיר המינימום עמד על כ-1.7 מיליון שקל למגרש (משקף כ-50% משווי הקרקע).
המכרז נבנה כך ש-15 ההצעות הגבוהות ביותר הן הזוכות. ההצעה ה-15 עמדה על סכום של 4,555,558 שקל, ואילו ההצעה הבאה אחריה שכאמור כבר לא זכתה עמדה על 4,555,555 שקל, משמע, המציע ה-16 פספס את המכרז בגלל הצעה נמוכה ב-3 שקלים.
מושב הבונים ממוקם באחד האזורים היפים בישראל - סמוך לשמורת הבונים, במרחק כמה מאות מטרים מחוף הים ומשקיף על רכס הכרמל. זה מושב שיתופי שהופרט במהלך השנים ובתיו עברו הליך של שיוך לחברים. חלק מנכסי האגודה השיתופית הוחכרו לגורמים עסקיים חיצוניים, וחלקים אחרים כמו הרפת של המושב נרכשו בחלקם בידי התאגיד הקיבוצי גרנות. המושב עדיין חבר בתנועה הקיבוצית המאוחדת.
הבונים הוא אחד מיישובי המועצה האזורית חוף הכרמל אשר כמה מהמושבים בה הפכו גם הם בשני העשורים האחרונים ליישובים המושכים אליהם בעלי ממון רבים ממרכז הארץ, שחיפשו בית בכפר במיקום שעדיין קרוב יחסית לאזור המרכז. בעבר הוקמה במושב הבונים הרחבה אחת, אך היא ידעה תלאות רבות ואף נעצרה למשך תקופה ארוכה בשל חשד לקבלת כספים אסורים על ידי יזם הפרויקט. באותה העת (2007) שילמו הרוכשים כ-1.5 מיליון שקל עבור קרקע של חצי דונם, כ-8 שנים לאחר מכן עלות קרקע במושב עמדה על כ-2.5 מיליון שקל, כלומר בתוך 15 שנים המחיר זינק ב-300%. כיום מוצע בית על חצי דונם במושב במחיר של כ-6.5 מיליון שקל.
לדברי השמאי דני טרשנסקי ממשרד קמיל טרשנסקי רפאל, המחירים הממוצעים מעידים על הביקוש הגבוה בישראל לבית בסמוך לחוף הים, ומשקפים את המיקום הייחודי של מושב הבונים שמאפשר לתושביו להגיע אל חוף הים בהליכה.
טרשנסקי סבור כי לאור רמות המחירים הגבוהות וההערכה כי המחיר הסופי של בניית בית תעמוד על 8-10 מיליון שקל, סביר שלפחות חלק מההצעות הן של בעלי ממון שביקשו לרכוש בית נופש על חוף הים. רכישת בתים צמודי קרקע כבתי נופש רק ממחישה את הפערים הכלכליים העצומים שהולכים ומעמיקים בין העשירים לבין בני המעמד הבינוני והנמוך. בעוד למעמד הביניים יש כיום קושי ממשי לרכוש דירות, יש עדיין שיש באפשרותם לרכוש קרקעות מדינה במחירי שיא. לצד זאת, התופעה גורמת ליישובים דוגמת הבונים להפוך ליישובי רפאים במהלך ימות השבוע, וככל שרכישות מסוג זה יתרבו כך הקהילה והפעילות בישוב תלך ותגווע.