סגור
מיון עובדים בהודו
מיון עובדים בהודו (יח"צ)

עד אלף עובדים בשבוע: הפועלים ההודים בדרך ישראל

בעקבות משבר כוח האדם בענף הבנייה, אישרה הממשלה בחודש דצמבר מסלול גיוס פרטי לעובדים הודיים מהענף. בשבוע הבא יגיעו העובדים הראשונים, ובהתאחדות הקבלנים מעריכים כי הפועלים יגיעו ארצה בקצב של 700 עד אלף פועלים בשבוע

מלחמת "חרבות ברזל", שבקרוב נכנסת לחודשה הרביעי, הכניסה את ענף הבנייה למשבר כוח אדם חמור. על רקע איסור הכניסה של 100 אלף פועלים פלסטיניים, שהיוו עיקר הכוח בענף, ולצד עזיבה של כמה אלפי פועלים זרים נוספים - צנח מספר העובדים מכ-17 אלף, לכ-13 אלף היום.במקביל להגדלת מכסת כח האדם הזר לענף הבניה מ-30 ל-50 אלף פועלים, בחודש שעבר אישרה הממשלה את הגעתם של 10,000 פועלים ראשונים מהודו. הראשונים מהם - צפויים לנחות בישראל בעוד כשבוע וחצי.
מדובר בראשוני הפועלים שיגיעו לארץ במסגרת מסלול הגיוס הפרטי, שאושר על ידי הממשלה במקביל למסלול הבילטראלי במטרה לאפשר גיוס מהיר של פועלים לענף הבניה. בהתאחדות מעריכים כי החל מהגעת המשלחת הראשונה ימשיכו הפועלים להגיע לישראל בקצב של 700 עד 1,000 פועלים בשבוע. בעקבות ההחלטה החלה התאחדות הקבלנים במגעים מול חברות כוח אדם במספר מדינות. לאורך התקופה נבחנה אפשרות לפעול במדינות נוספות בהן מקסיקו, קניה ומלאווי, אך כרגע ללא התקדמות, ובמקביל המיונים בפועל החלו לפני שלושה שבועות בהודו, סרי לנקה ואוזבקיסטן.
נכון להיום, מתוך כ-8,000 פועלים שנבחנו, כ-5,500 פועלים נמצאו מתאימים לעבודה בישראל - רובם המכריע הודים. "פועלי הבניין ההודים ברמה מקצועית גבוהה", אמר גורם בהתאחדות. "חלק גדול מהם הועסקו בעבר במדינות המפרץ, כך שמדובר בכוח אדם מיומן. רובם שולט באנגלית, ומי שעבדו במפרץ יודעים גם ערבית, שזה יתרון גדול".
הממשלה נקטה מספר מהלכים להאצת הגעתו של כוח האדם הזר לישראל, ובראשם מתן אפשרות להגעת פועלים באמצעות מסלול פרטי, שלא באמצעות הסכמים בין-מדינתיים (בילטראליים). במסגרת המסלול הפרטי, מתקשרות חברות כוח האדם הישראליות ישירות עם חברות כח האדם הזרות, ללא מעורבות ממשלתית, כאשר על המיונים במדינות המוצא מפקחים נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ. את הליך המיונים מנהלים מטעם ההתאחדות המנכ"ל, יגאל סלוביק, והסמנכ"ל, איציק גורביץ'.
בימים אלה פועל משרד השיכון לקדם החלטה נוספת, לפיה תוגדל מכסת הפועלים שאותה ניתן יהיה להביא במסגרת המסלול הפרטי ב-10,000 איש נוספים. זאת, תוך הגדלת מכסת הפועלים הזרים הכוללת שתועסק בענף מ-50 אלף פועלים כיום, ל-60 אלף. המספרים לא כוללים את כוח האדם המועסק במסגרת חברות הבנייה הזרות, אבל נכון לעכשיו טרם הושגו הסכמות סופיות בנושא, ולא ברור מתי תובא ההחלטה לאישור הממשלה.
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן