סגור
מחמחצבות כפר גלעדי צבת אביטל מחצבות ב רמת הגולן מחצבה
מחצבות בגולן. אין קשר לכתבה (צילום: הקרן לשיקום מחצבות)

במטרה לצמצם ריכוזיות: שפיר לא תוכל להתמודד במכרזים על מחצבות בצפון

המלצת הוועדה לצמצום הריכוזיות בה חברים הממונה על התחרות, מנכ"ל האוצר וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מתייחסת למחצבות במועצה אזורית מטה אשר. הנימוק הוא ששפיר מוגדרת גורם בעל ריכוזיות כלל-משקית, בשל פעילויותיה בכמה תחומי תשתית חיוניים

שפיר לא תוכל להתמודד ב-2 מכרזים ענקיים על הרשאה להפעלת מחצבות במועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי. זו ההמלצה של הוועדה לצמצום הריכוזיות שבה חברים מיכל כהן הממונה על התחרות, רם בלניקוב מנכ"ל משרד האוצר, וליאור חיימוביץ סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה.
ההמלצה מתייחסת למכרזים להפעלת המחצבות אשרת צפון ואשרת דרום, שיחד חולשות על שטח כ-1,600 דונם. מחיר המינימום לזכייה במכרז אשרת צפון הוא 135 מיליון שקל ובאשרת דרום 197 מיליון שקל. בכל אחת מהמחצבות עתודות בהיקף מורך של 36 מליון טון, ויש תוכניות מאושרות להרחבת אושרת דרום.
הנימוק להמלצה הזו היא העובדה ששפיר מוגדרת גורם בעל ריכוזיות כלל-משקית בגלל פעילויותיה בכמה תחומי תשתית חיוניים. המלצת הוועדה נועדה לצמצם מצב שבו לחברה אחת שליטה כמה תחומי תשתית ולכן היא בעלת כוח מיקוח והשפעה מול קובעי המדיניות.
הוועדה מתכנסת על פי החוק לקראת הקצאה של תשתית הנחשבת חיונית על ידי המדינה לגוף פרטי. במקרה הזה הוועדה התבקשה על ידי רשות מקרקעי ישראל שמפעילה את המכרז לספק חוות דעת. אך ההחלטה הסופית בעניין היא של על הממונה על המכרות במשרד האנרגיה, משום שזה הגוף שמנפיק את רישיונות החציבה. הוא יכול לקבל ההחלטה שסותרת את עמדת הוועדה, אך במקרה כזה (שאינו סביר) ההחלטה תצטרך להיות מנומקת היטב.
שפיר עונה על 2 הגדרות בחוק שבגינם היא נחשבת גורם ריכוזי - יש לה זכויות להפעלת והקמת 10 תשתיות ב-4 תחומים, וכן היא מחזיקה ביותר מ-50% הפעילות בתחום תשתית מסוים.
כיום שפיר היא החברה היחידה בארץ שמפעילה קו רכבת קלה. יחד עם חברת CAF הספרדית היא מקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים ומפעילה ומאריכה את הקו האדום הפעיל בבירה, מתמודדת על הקו כחול בעיר, ובנוסף תפעיל יחד עם שותפתה הספרדית את הקו הסגול בתל אביב.
בנוסף, יש לה רישיונות לחלוקת גז טבעי בשותפות עם אלקטרה, אך היא מתכננת לקנות את החלק של שותפתה. היא מחזיקה כיום ב-4 מחצבות זכיה במכרז למחצבה נוספת הייתה הופכת אותה למפעיל המחצבות הגדול בישראל.
היא מקימה ומפעילה את כביש הכניסה לירושלים, כביש 6 צפון, אתה נתיב המהיר בכניסה לתל אביב. כמו כן היא מחזיקה במתקנים להתפלת מי ים באשדוד, וברישיונות לחיפוש נפט. בתחום הבנייה והתשתיות היא חולשת על שרשרשת הייצור מחציבת חומרי הגלם, דרך מפעלי הבטון שבבעלותה, ועד הביצוע.
מחצובת אשרת צפון ודרום מוחזקות כיום על ידי חברת מחצבי אבן שאמורה הייתה להשיב את ההרשאה בסוף מאי השנה, אך עתרה על כך לבית המשפט המחוזי בחיפה שטרם הכריע בסוגייה.
בניגוד להמלצת באשר לשפיר, ועדת הריכוזיות המליצה לאפשר לחברת אשטרום להתמודד במכרז משום שפעילותה העיקרית בתחום הקבלנות בנייה, ואין להם אחיזה משמעותית בתשתיות חיוניות.