סגור
כרמל שאמה הכהן ראש עיריית רמת גן
כרמל שאמה הכהן. "בעלי השטח בחרו בשל אינטרסים פוליטיים צרים להותיר את הקרקע במצב מוזנח"

נקמתו של ראש עיריית רמת גן בתושבים שתמכו ביריבו

שני פסקי דין מבקרים בחריפות את ראש עיריית רמת גן, שהפעיל כוח שלטוני "שמעורר חוסר נוחות" נגד משפחה שהשכירה קרקע למתחרה פוליטי. זה התחיל בצו להקמת גינה ציבורית על השטח והמשיך בבניית גדר אטומה וגבוהה שגרעה מחזית המגרש

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, מגלה התנהלות כוחנית נגד אזרחים שתומכים במתחריו. אחרי שבשבוע שעבר, עם בחירתו לקדנציה שנייה, הוא שלח מסרוני התנגחות בקבוצת ווטסאפ מקומית נגד תושבים שתמכו במועמד ליעד אילני, מסתמנת התנהלות דומה לכאורה גם בסכסוך משפטי-נדל"ני מפותל ששאמה הכהן ועיריית רמת גן מנהלים מול בני משפחת בן חורין, המחזיקים במשותף בקרקע פרטית שצמודה לבניין העירייה. לטענתם, הם חווים התעמרות מתמשכת מצד שאמה הכהן על רקע הקשר שלהם למתחרים פוליטיים שלו ורצונה של העירייה להשתלט על הקרקע תמורת נזיד עדשים.
כמה מהטענות קיבלו פעמיים גושפנקא מבית משפט השלום בתל אביב, בספטמבר ובסוף פברואר. על פי פסק דין אחד, עיריית רמת גן הפעילה כוח שלטוני מוגזם ש"מעורר תחושה של חוסר נוחות" עת הוציאה צו להקמת גינה על שטח פרטי שבבעלותם לאחר שמנעה מהם לעשות שימוש אחר בקרקע. פסק דין שני קבע שהעירייה פגעה בזכות הקניין של בני המשפחה כשפלשה לקרקע שבבעלותם שלא כדין ובחוסר סמכות "באופן שמעורר חשש שמניעיה לא עניינים". זאת נקבע לאחר שהציבה גדר גבוהה ואטומה שחסמה את קו הראות לשלטי תעמולת בחירות של המועמד המתחרה אילני, שהוצבו על הקרקע הפרטית.
בלב הסיפור שטח של 576 מ"ר ברחוב ביאליק 33, שבה עמד בניין משנות הארבעים שירשו בני המשפחה, ובמשך שנים התפרנסו מהשכרת דירות המגורים והחנויות שבחזיתו. באוגוסט 2021, בעקבות סדקים שהתגלו במבנה, העירייה הוציאה צו פינוי לדיירי הבניין בשל סכנת קריסה ולמחרת כבר הוציאה צו הריסה לבניין.
1 צפייה בגלריה
שטח של משפחת בן חורין ברחוב ביאליק 33 רמת גן
שטח של משפחת בן חורין ברחוב ביאליק 33 רמת גן
השטח של משפחת בן חורין בביאליק 33 רמת גן. הגדר שהסתירה את שלטי התעמולה
בני המשפחה, המיוצגים על ידי עורכי הדין דרור גדרון ושמרית גולן ממשרד ש.פרידמן, אברמזון, ניסו לקדם תוכנית התחדשות עירונית במתחם, בהובלת חברה יזמית וביחד עם בעלי קרקעות סמוכות, ובמקביל הגישו לוועדה המקומית בקשה להיתר בנייה לבניין חדש בן תשע קומות עם קומת מסחר, לפי התוכנית הנוכחית. מנגד, העירייה מקדמת תוכנית לשינוי ייעוד המגרש לבניית מבנים למוסדות ציבור במטרה להפקיע את המגרש לצורך הרחבת מבנה העירייה הסמוך, ולכן בינתיים הוועדה המקומית מסרבת לתת היתרי בנייה במגרש, והיא אף ביקשה מהוועדה המחוזית אישור להגביל באופן גורף הגשת בקשות להיתרי בנייה במתחם עד להכרעה בתוכניתה. בני המשפחה הגישו ערעור על כך לוועדה המחוזית בטענה לפגיעה אנושה בזכות הקניין. הערעור טרם הוכרע.
בינתיים קידמו בני המשפחה יוזמה להסבת השטח לחניון זמני, וב־2022 הגישו לוועדה המקומית בקשה להיתר לשימוש חורג. בקשתם סורבה בנימוקים שחניון ציבורי יעודד כניסת רכבים פרטיים למרכז העיר ושהעירייה ממליצה להקים על הקרקע הפרטית גינה ציבורית (אף ששאמה הכהן בעצמו ביקש קודם לכן לשכור מהמשפחה את השטח לטובת חניון לעובדי העירייה). במקביל לדחיית הבקשה הוציא להם שאמה הכהן מה שמכונה "צו גינון". עירייה רשאית להוציא צו להקמת גינה ציבורית זמנית על מגרש פרטי ריק כדי למנוע את הזנחתו והפיכתו למפגע סביבתי.
בני המשפחה משוכנעים ששאמה הכהן נקט צעד זה לאחר שגילה שאחד האחים הוא חבר של הח"כ לשעבר דוד מנע, בעלה של חיה מנע, חברת האופוזיציה, שהתמודדה גם היא על ראשות העיר עד שהסירה את מועמדותה והודיעה על תמיכה באילני. בני המשפחה ערערו על הצו, והוא אכן בוטל משום שהוצא שלא כדין בלי מתן זכות שימוע במועצת העיר. אולם בתחילת 2023 הוצא להם צו גינון חדש, והם שוב ערערו לבית המשפט בטענה שהצו ניתן בחוסר סמכות משום שלא התקיימו התנאים להוצאתו.
במקביל לניהול ההליך לביטול צו הגינון, בני המשפחה השכירו את השטח לליעד אילני, שהתמודד מול שאמה הכהן בבחירות על ראשות העיר בקרב יצרי במיוחד. בתחילת אוגוסט קיבל אילני אישור מבני המשפחה להציב שלטי תעמולה גדולים על השטח. כבר למחרת הצבת השלטים הוציאה העירייה למשפחת בן חורין צו שחייב אותם לבנות גדר דקורטיבית בגובה 1.5 מטר שתתחום את המגרש, וזאת במקום הגדר המסורגת הרגילה שכבר הוקמה במקום. הצו אף קבע שהגדר תיבנה בעומק של 4 מטרים לתוך שטח המגרש, באופן שיגרע חלק מחזית המגרש הפרטי.
בני המשפחה פנו לעירייה וטענו ש"הדרישות נובעות משיקולים זרים", אולם העירייה סירבה לחזור בה, וזמן קצר לאחר מכן פלשה בעצמה לשטח המגרש, פירקה את הגדר הקיימת בחזיתו והקימה גדר אטומה וגבוהה בעומק המגרש, אשר בין היתר חסמה את האפשרות לראות את שלטי תעמולת הבחירות. הגדר נבנתה בעומק השטח הפרטי, כאשר על חלק הקרקע בחזית המגרש הפרטי היא הציבה ספסלים, שמשיות להצללה ודשא סינתטי – ויצרה גינה לטובת הציבור, ששאמה הכהן אף התגאה בה בסרטון ברשתות החברתיות.
אילני הודיע שיפעל לפרק את הגדר, ובעקבות זאת העירייה עתרה לבית המשפט להוציא צו שיאסור על משפחת בן חורין כבעלת השטח לנקוט פעולה כזו. באמצע ספטמבר דחה בית המשפט את בקשת העירייה בקביעה כי הקמת הגדר נעשתה, "באופן שמעורר חשש שמניעי העירייה לא עניינים". עוד נקבע ש"פינת החמד" שהקימה העירייה נעשתה תוך נטילת שטח פרטי שלא כדין, תוך פגיעה בזכות הקניין. "לכאורה קשה לחמוק מן הרושם שפעולות העירייה בוצעו על רקע הבחירות לרשויות המקומיות והשימוש שהמשיבים החלו לעשות במקרקעין", כתב השופט טל חבקין. "לכאורה יש קושי להסביר את מידת הדחיפות ליטול באופן חד־צדדי את ההחזקה בשטח... יום אחד בלבד לאחר שהוצב שם שלט תעמולה גדול".
בפסק דין נוסף מפברואר השנה ביטלה השופטת כריסטינה חילו־אסעד את צו הגינון בנימוק שאין מדובר במגרש ריק שהוזנח, אולם "העירייה לא נתנה לבני המשפחה הזדמנות נאותה להבטיח את השמירה על המגרש או להביא לכדי מיצוי את הניסיון לעשות בו שימוש מותר". עוד פסקה כי "הצו סותר את לשון החוק ואת תכליתו ואינו מידתי" וכי "יש במשקלם המצטבר של האירועים כדי לעורר תחושה של חוסר נוחות הקשורה באופן שבו הופעל הכוח השלטוני כלפי האזרחים בסדרת האירועים מושא קרקע זו".
מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "עיריית רמת גן פעלה ותמשיך לפעול כחוק, במסגרת הכלים המשפטיים העומדים לרשותה, כשלנגד עיניה אך ורק רווחת תושבי העיר רמת גן, ולא בעלי אינטרס כאלה ואחרים. העירייה פעלה לפנים משורת הדין ואף הציעה לבעלים הצעת פשרה, אך לצערנו בעלי השטח בחרו בשל אינטרסים פוליטיים צרים להותיר את הקרקע במצב מוזנח ומלוכלך".