סגור

מה למנהל סייבר ולחברת דיור ציבורי ממשלתית?

החברה הממשלתית לדיור ציבורי ממשיכה במצעד המינויים של חסרי ניסיון רלוונטי לתפקיד המנכ"ל, והפעם עם אלי בן מאיר, שהגיע מתחום הסייבר. לשלושת קודמיו היה רקע בבנקאות ובתשתיות גז. פורום הדיור הציבורי: "אין קברניט שאכפת לו מהדיירים"

עמידר מתקשה למנות מנכ"ל, כך לפחות עולה מהתחלופה של ארבעה מנכ"לים בתוך שנתיים בלבד. ביום חמישי האחרון אישר דירקטוריון החברה הממשלתית את מינויו של אלי בן מאיר, גם הוא כמו קודמיו ללא רקע בענף הבנייה. בן מאיר מגיע לעמידר לאחר שכיהן ברפאל כסמנכ"ל וראש מינהלת מודיעין, סייבר וחלל. בדצמבר 2020 הודיע אלי בנשימול, ששבועיים קודם לכן מונה למנכ"ל, כי החליט הסיר את מועמדותו לתפקיד מסיבות אישיות. בנשימול, מהנדס חשמל ובעל תואר שני במנהל עסקים, הגיע לעמידר מכיל וחברת נתיבי הגז. את בנשימול החליף קובי מלכין, לשעבר מנכ"ל בנק אוצר החייל, שכיהן בתפקידו כחצי שנה ופרש באוגוסט 2021, לטובת ניהול הבנק הדיגיטלי של ניר צוק. יגאל אהרוני, שבעבר ניהל את מחלקת משאבי אנוש של בנק אוצר החייל והיה עוזרו האישי של מלכין בתפקידו בחברת עמידר, החליף אותו כממלא מקום.
עיון בתנאי הסף של המכרז, שפורסם בתחילת אפריל, מעלה תהיות בנוגע לאופן קבלת ההחלטות של ועדת האיתור והדירקטוריון. הדרישות לתפקיד מנכ"ל עמידר היו תואר שני בכלכלה או מנהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מנהל ציבורי, הנדסה או לימודי עבודה. כמו כן המועמד נדרש לניסיון בתפקיד ניהול בדרגת מנכ"ל או סמנכ"ל בתחום הניהול העסקי וניסיון בתפקיד ציבורי או רקע צבאי בדירוג גבוה. עוד צוין במכרז כי "ניסיון ניהולי בכיר בתחום מקצועי רלוונטי" ייחשב ל"יתרון". ועדת האיתור כללה את יו"ר דירקטוריון עמידר יאיר זילברשטיין, נציגת משרד ראש הממשלה סיגלית גבאי והדירקטורים החיצוניים רו"ח פאר נדיר ועו"ד אלה וינמן.
2 צפייה בגלריה
שיכון של עמידר בלוד
שיכון של עמידר בלוד
שיכון של עמידר בלוד. "ניסיון ניהולי בכיר בתחום מקצועי רלוונטי" ייחשב ל"יתרון"
(צילום: דנה קופל)
בן מאיר הוא בנם של הרב יהושע בן מאיר, מייסד וראש ישיבת ההסדר שבות ישראל באפרת, ושל ד"ר רות בן מאיר, חוקרת ומרצה במחשבת ישראל ופרשנות המקרא. הוא בעל תואר ראשון במשפטים ובלוגיסטיקה וכלכלה ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר־אילן. בעבר כיהן כסמנכ"ל חברת שדמה, כראש חטיבת המחקר בחיל מודיעין וכן כקצין מודיעין ראשי בצה"ל.

חבר מביא חבר

לשאלת "כלכליסט" נמסר מעמידר כי לתפקיד ניגשו 29 מועמדים, מתוכם 18 עמדו בתנאי הסף: "מועמדים אלה נבחנו ונוקדו על פי קריטריונים שאושרו מראש על ידי הדירקטוריון ורשות החברות. מדובר בתהליך מובנה שבסופו נבחר המועמד שקיבל את הניקוד המשוקלל הגבוה ביותר. כל חברי ועדת האיתור ראו את בן מאיר כבעל הניסיון הניהולי הרב, המגוון והמוצלח ביותר, והם התרשמו מהמוטיבציה הגבוהה, מיכולותיו האישיות וכן מנועם הליכותיו. הבחירה בבן מאיר נעשתה פה אחד, ואף אושרה פה אחד על ידי דירקטוריון החברה".
עמידר, שהוקמה ב־1949, מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של המדינה בנושאי דיור, והיא מנהלת כ־38,000 דירות בדיור ציבורי ברחבי הארץ, לצד כ־60 בתי דיור מוגן ועשרות מקבצי דיור עבור משרד הקליטה. בנוסף לכך מנהלת החברה את נכסי רשות הפיתוח (נכסי נפקדים) עבור רשות מקרקעי ישראל.
2 צפייה בגלריה
אלי בן מאיר, המנכ"ל הנבחר של עמידר, ויאיר זילברשטיין, יו"ר עמידר
אלי בן מאיר, המנכ"ל הנבחר של עמידר, ויאיר זילברשטיין, יו"ר עמידר
אלי בן מאיר, המנכ"ל הנבחר של עמידר, ויאיר זילברשטיין, יו"ר עמידר. "הבחירה בבן מאיר נעשתה פה אחד"
(צילומים: ענבל מרמרי, דוברות רפאל)
דו"ח מבקר המדינה מהחודש שעבר מצא כי מספר זכאי משרד הבינוי והשיכון הממתינים לדיור ציבורי עומד על כ־5,700 משקי בית; הזמן שלוקח לאכלס מחדש דירות ותיקות עלה על חצי שנה; וכ־39% מהדירות החדשות המיועדות לאכלוס עמדו ריקות למעלה מ־300 יום. המבקר קבע שמשך הטיפול בליקויים בטיחותיים חרג ממדד השירות; מספר הדירות שבוצע בהן "שיפוץ עמוק" פחת בשנים 2018־2020, והיה נמוך מהצורך שהעריכה עמידר; חלק מהדירות שבניהול עמידר דווחו כלא ראויות למגורים, אך השיפוץ לא בוצע עקב היעדר תקציב; והטיפול במבנים שמוגדרים "מסוכנים" ארך זמן רב.
דו"ח המבקר מ־2018 היה הרבה יותר חמור והתייחס לנורמות קליטת עובדים. לפי הדו"ח, שיעור ניכר מן העובדים שגייסה עמידר בשנים 2014־2016 נעשה ללא הליך התמודדות או בהליך תחרותי פגום, ובכמה מקרים בדרך של "חבר מביא חבר". במינויים אחדים היו מעורבים בעלי תפקידים בכירים בחברה שפעלו למינויים של מכרים - בעלי קרבה אישית, פוליטית או אחרת אליהם או אל בעלי תפקידים אחרים בחברה. כמו כן בשנים 2015-2005 נקלטו בעמידר 13 עובדים במשרות אמון, ומתוכם שישה המשיכו לעבוד בחברה לאחר שסיימו את כהונתם במשרת האמון. ארבעה מהם מונו לתפקידים אחרים בחברה בלי שעברו מבחן התאמה לתפקידם החדש.

"אין דמות עם חזון"

"עמידר מתנהלת כבר יותר מעשור בצורה לקויה ופוגענית כלפי הדיירים מאחר שאין קברניט שמוביל את החברה שאכפת לו מהדיירים בדיור הציבורי", אמר דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי. "מבקר המדינה הוציא לא פחות מחמישה דו"חות בעשור האחרון על התנהלות החברה, שמהם עולה כי עמידר אחראית להזנחה פושעת בתחזוקת הדירות הציבוריות; להפקרת הדירות וניהול כושל של המלאי והעברתו למקורבים בניגוד לחוק; לניהול שנגוע בשחיתות; ולתהליך קבלת החלטות לקוי. המצב בחברה החריף כי אין בחברה דמות עם חזון שאכפת לה מהדיור הציבורי שתוביל גם רפורמות בחברה שנדרשות כדי לשקם את השירות לאזרחים.
"טוב היה אם המנכ"ל החדש היה מגיע מפעילות למען הדיור הציבורי והבנה של מצוקת הדיור בישראל, כי ללא הבנה זאת והיכרות עם המצוקות בשטח יהיה קשה לשקם את החברה שסובלת מתרבות ארגונית קלוקלת שמובילה להתעללות בדיירי הדיור הציבורי".
מבן מאיר לא נמסרה תגובה.