סגור

בלעדי
בפעם השנייה בתוך 5 ימים: תוקנה ההחלטה על גובה ההנחות לזוכים במחיר מטרה

לאחר שבשבוע שעבר החליטה מועצת מקרקעי ישראל להגדיל את מגבלת ההנחה על דירות מחיר מטרה, היא התכנסה שוב הבוקר לדרישת שר הבינוי והשיכון זאב אלקין כדי לתקן ולהבהיר את ההחלטה בשל מחלוקת בנוגע לפרשנותה. חברי המועצה אישרו הבהרה שעל פיה מגבלת ה-500 אלף שקל היא ביחס למחירי דצמבר 2020 ולא ביחס למחירים כיום

מועצת מקרקעי ישראל החליטה בשבוע שעבר להגדיל את מגבלת ההנחה על דירות מחיר מטרה. כעת מתברר כי אמנם התקבלה החלטה, אך לא לכולם היה ברור מה הוחלט. חמישה ימים לאחר שהמועצה קיבלה את ההחלטה שבמחלוקת היא כונסה שוב הבוקר (א') לישיבה מקוונת כדי לתקן ולהבהיר את ההחלטה. הישיבה כונסה לדרישת שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שהוא גם יו"ר המועצה.
המחלוקת היתה בנוגע לגובה ההנחות לזכאי תוכנית הדיור הממשלתית. בתוכנית מחיר מטרה, שהושקה בשנה שעברה, מחיר הדירות שנמכרות לזכאים מגלם 20% הנחה עד 300 אלף שקל בהשוואה למחיר דירה זהה ב-31 בדצמבר 2020. בהחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר סוכם כי מגבלת ההנחה תגדל מ-300 אלף שקל ל-500 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדלן זאב אלקין שר הבינוי והשיכון
ועידת הנדלן זאב אלקין שר הבינוי והשיכון
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
(צילום: אוראל כהן)
אולם על פי פרשנות משרד האוצר וחברים אחרים במועצה, מגבלת ה-500 אלף שקל היא בהשוואה למחיר הדירות כיום. מדד מחירי הדירות זינק מאז דצמבר 2020 ב-18%, כך שאימוץ הפרשנות הזו מוביל לגידול קטן מאוד בהנחות, ובמקרים מסוימים אף לשחיקת ההנחה.
לכן חברי המועצה אישרו בשעה האחרונה הבהרה שעל פיה מגבלת ה-500 אלף שקל היא בהשוואה למחירי דצמבר 2020. ההחלטה הזו אושרה ברוב קולות אך בהתנגדות האוצר, כאשר נציג משרד ראש הממשלה נמנע.
כיום הדירות מתייקרות בקצב גדול יותר מקצב עליית המדד. לכן זכאים שיקנו דירה באזור המרכז צפויים בפועל ליהנות מהנחה גבוהה מ-500 אלף שקל. הנחה כזו חורגת מעמדת משרד המשפטים ועלולה לעורר בעתיד את התנגדותו.
על פי ההחלטה המעודכנת, גובה ההנחות יגיע עד 500 אלף שקל בהשוואה למחיר של הדירה בדצמבר 2020 בתוספת הצמדה למדד ועוד 1%. הבדיקה הזו תתבצע פעם בשנה. כך למשל על דירה שעלתה 1.2 מיליון שקל בדצמבר 2020 קיבלו הזכאים הנחה של 20% (240 אלף שקל), כך שמחיר הדירה לזכאים היה 960 אלף שקל. כאשר מוסיפים למחיר הדירה את עליית המדד בתוספת 1% (לצורך הדוגמה נקבע כי בעקבות ההצמדה שווי דירה דומה בשוק החופשי התייקר ב-9%), המחיר המעודכן שלה לצורך חישוב גובה ההנחה עולה מ-1.2 מיליון שקל ל-1.308 מיליון שקל, כך שכעת ההנחה שלהם גדלה ומגיעה ל-348 אלף שקל, אך עומדת ברף ולכן תישאר.
לעומת זאת, כאשר שווי דירה בשוק החופשי בדצמבר 2020 היה 2.6 מיליון שקל, והזכאים יכולים לקנות אותה ב-2.3 מיליון שקל, לאחר ההצמדה בשיעור של 9% שווי הדירה החדש הוא 2.834 מיליון שקל, כך שהנחה בסך 534 אלף שקל היא מעבר לרף שנקבע, ולכן הדירה לזכאים תתייקר ב-34 אלף שקל.