סגור
נתיבות

נתיבות רוצה להיות הרצליה פיתוח: תשלש את שטחי התעסוקה

על פי התוכנית, שבה תדון היום הוועדה המחוזית דרום, יתווסף לאזור התעשייה בנתיבות שטח ענק של 890 דונם. מספר תושבי נתיבות הוכפל ב-20 השנים האחרונות ומגיע כיום ל-50 אלף איש

הוועדה המחוזית דרום תדון היום (ד') בתוכנית להרחבת אזור התעשייה המזרחי של העיר נתיבות לכיוון דרום, על שטח שהייעוד הנוכחי שלו הוא חקלאי. התוכנית אמור להוסיף לאזור התעשייה בנתיבות שטח עצום של 890 דונם (ששווה בערכו לאזור התעסוקה בהרצליה פיתוח) ולכלול כ-620 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.
"מסמך מיצוי עתודות הקרקע", שהוכן לצורך הדיון בתוכנית על ידי ד"ר רינה דגני ממכון גיאוקרטוגרפיה, ממחיש היטב את השינוי שחל בשנים האחרונות במעמדה של העיר נתיבות - מעיירת פיתוח נחשלת לעיר הגדלה במהירות ומשמשת כמרכז תעסוקה אזורי.
נתיבות נוסדה בשנת 1956 על ידי עולים מצפון אפריקה, ובשנת 2000 קיבלה מעמד של עיר. בשנות השמונים העיר גדלה עם מעבר של תושבי המושבים בסביבתה אליה. בשנות התשעים הגיעו אליה עולים מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה. העיר הכפילה את אוכלוסייתה בעשרים השנים האחרונות ומונה כיום כ-50,000 איש. נתיבות שומרת בשנים האחרונות על קצב גידול של כ-5.9% בשנה - זאת ביחס לקצב הגידול הממוצע בישראל העומד על כ-1.9%.
לפי המסמך של גיאוקרטוגרפיה, הגידול המואץ של אוכלוסיית נתיבות נובע מהמימוש המהיר של הסכמי הגג שתורגם לשיווק של כ-8,000 יח"ד בטווח זמן קצר יחסית וkמאזן הגירה חיובי. כתוצאה מכך, חל גידול במספר המועסקים שהם תושבי העיר גם בטווח הקצר.
בשנת 2012 עמד מספר השכירים תושבי נתיבות על 11,166 איש ואילו בשנת 2019 הוא עלה ב-46% והגיע ל-16,311. בעיר כיום יש 368 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, מתוכם 166 אלף מ"ר משרדים, שירותים ומסחר והיתר לתעשייה ומלאכה. רמת המחירים של שטחי התעסוקה מעידה אף היא על הביקוש: אם בשנת 2019 עמד המחיר של דונם תעסוקה על מיליון שקל לדונם, ב-2021 הוא כבר הגיע ל-1.7 מיליון שקל.
על פי הדוח של גיאוקרטוגרפיה, בשנים האחרונות נבנו בנתיבות קרוב לכ-25 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה מידי שנה. קצב הבנייה גבוה ביחס לכל הערים במרחב הדומות לה במאפיינים דמוגרפים (גודל אוכלוסייה ואשכול כלכלי-חברתי). המסקנה של הדוח היא כי "במטרה להבטיח איכות חיים גבוהה לתושבי העיר ולבאיה בדור הזה ובדורות הבאים, יש לפתח ולהעצים נכסים מניבים בעיר, פיתוח אזורי תעסוקה קיימים והקמת אזורי תעסוקה חדשים, כבסיס להפיכת העיר למוקד אזורי וכעיר ראשה במערב הנגב".
יש לציין כי השטח שעליו ייבנה אזור התעשייה החדש שימש במשך שנים את חקלאי המועצה האזורית שדות נגב. וועדת הגבולות שמינה משרד הפנים קבעה בשנת 2019 כי השטח יועבר לרשות העיר המתפתחת. בינואר 2022 דחה בית המשפט העליון את עתירתה של המועצה האזורית שדות נגב והקיבוצים נגד החלטת שר הפנים וקבע שהשטח יעבור לתחומי נתיבות.