סגור
נילי וינברג  ו רני וינברג מבעלי ומנהלי מ.ו. השקעות
נילי והבן רני וינברג, מבעלי ומנהלי מ.ו. השקעות. החברה מנסה לקדם התחדשות של המבנה ברחוב נחמני (צילום: עמית שעל)

משפחת וינברג מנסה לעקוף את תוכנית השימור של עיריית ת"א

הוועדה המקומית קבעה כי מבנה ברח' נחמני, עליו מבקשת חברת מ.ו השקעות להוסיף קומה, הוא "לשימור בהגבלות מחמירות" ודחתה את בקשת החברה. האחרונה, בתגובה, פנתה לוועדה המחוזית שתדון בכך מחר

חברת מ.ו. השקעות, בבעלות עו"ד משה ונילי וינברג, המחזיקה בנכסים יוקרתיים בתל אביב כמו גם בזכויות לאלפי דירות, מנסה לעקוף את הוועדה המקומית תל אביב ולקבל אישור בנייה לתוכנית שסותרת את תוכנית השימור העירונית.
הוועדה המחוזית תל אביב תדון מחר ביוזמה של חברת מ.ו. השקעות להוסיף קומה על מבנה לשימור מחמיר ברחוב נחמני 64 בתל אביב. מדובר במקרה יוצא דופן, כי היזמים החליטו לעקוף את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שדחתה את היוזמה, ולפנות לוועדה המחוזית, שאישרה בעבר את תוכנית השימור של תל אביב, כדי שתפר אותה. במקביל לקידום התוכנית הגישו היזמים תביעה לפי סעיף 197, לפיצוי על זכויות הבנייה שנלקחו מהם כתוצאה מהכרזת המבנה כמבנה לשימור מחמיר.
המבנה ברחוב נחמני 64 פינת מנחם בגין 27 נבנה באמצע שנות ה־30 של המאה שעברה בסגנון הבינלאומי על ידי האדריכל יוסף כשדן. הבניין בן שתי קומות מגורים מעל קומת קרקע מסחרית בצדו המזרחי הפונה לדרך מנחם בגין, ובן ארבע קומות מגורים בצדו הצפוני הפונה לרחוב נחמני. הבניין מצוי בתוך תחום אזור "העיר הלבנה" - אזור הכרזה של אונסק"ו כאתר מורשת תרבות עולמית. יזם הבנייה היה יצחק גברילוביץ', סבו של עו"ד וינברג.
1 צפייה בגלריה
בניין ברחוב נחמני פינת מנחם בגין
בניין ברחוב נחמני פינת מנחם בגין
הבניין ברחוב נחמני פינת מנחם בגין. מצוי בתחומי אזור העיר הלבנה שהוא אתר מורשת תרבות עולמית
(צילום: אביגיל עוזי)
משפחת וינברג מנסה כבר כמה שנים לקדם התחדשות של המבנה ברחוב נחמני. לפני כשש שנים היא קידמה תוכנית למימוש חלק מזכויות הבנייה במבנה, בלי השלמת תיאום התכנון מול הגורמים המקצועיים בוועדה המקומית ומבלי ליידע אותה. במקביל, החברה פעלה דרך בתי משפט לקבל פיצוי על רצועה מהמגרש שהופקעה. במרץ 2021 הגישה החברה תוכנית חדשה למימוש זכויות הבנייה תוך הסרת חלק ממגבלות השימור, ישירות לוועדה המחוזית.
בדיון שנערך בוועדה המקומית תל אביב במרץ 2021, הביעה היועצת המשפטית של הוועדה, הראלה אוזן, פליאה על המוטיבציה של היזמים: "מבחינה משפטית, המבנה הוא לשימור בהגבלות מחמירות ולא אישרו לו זכויות בנייה למימוש. לכן, בהיתר לא ניתן להוסיף לו מטר אחד רבוע. יש ליזם תמריצים מאוד יפים והוא יכול לנייד. מטעמים השמורים לו הוא בחר לבקש בנייה מסוימת על המבנה".
הוראות התוכנית שתידון מחר, שעליהן חתום האדריכל ניר חרותי, מבקשות להוסיף 330 מ"ר בשטח המסחרי הקיים כקומת גלריה, ולבנות על הגג 225 מ"ר. התוכנית נידונה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה במרץ האחרון והוועדה החליטה להתנגד לה: "אנו מחליטים לא להמליץ לוועדה המחוזית לקדם את התוכנית המוצעת לשינוי הוראות הבינוי שנקבעו בתוכנית השימור ביחס למבנה שהנו לשימור בהגדרות מחמירות, מהטעם שהמימוש החלקי של זכויות הבנייה במבנה לשימור באופן המבוקש פוגע בערכי המבנה לשימור". עוד קבעה הוועדה המקומית כי תוספת קומת הגלריה תפגע אף היא בערכי המבנה ושהתוכנית אינה כוללת בדיקה באשר לכושר הנשיאה של תשתיות המגרש (מים, ביוב) ביחס לכמות יחידות דיור המבוקשות - מ־12 ל־30, בגודל ממוצע של 47 מ"ר.
בוועדה המקומית תל אביב הביעו תרעומת על המהלך הכפול של הגשת תביעה לפיצוי על הפגיעה במימוש הזכויות, ובו־זמנית, של קידום התוכנית. מתוך מסמך ההחלטה של הדיון במרץ: "למען הזהירות בלבד וככל שהוועדה המחוזית תחליט על קידום התוכנית המוצעת בתיקונים הנדרשים, עמדת הוועדה המקומית היא שיש לדרוש מהיזם כתנאי להפקדת התוכנית כתב התחייבות להסרת תביעת 197 שהגיש בגין קביעת המבנה לשימור בהגבלות מחמירות בתוכנית השימור". עוד הם הוסיפו: "אין כל הצדקה תכנונית לקדם תוכנית נקודתית אשר מטרתה הנה להסיר מגבלות שמקורן בתוכנית השימור, בשעה שהיזם תובע לעצמו פיצויים בגין אותן מגבלות".
מ.ו. השקעות ניסתה כבר בשנה שעברה, ללא הצלחה, להפוך לחברה ציבורית וביקשה לגייס בבורסה בתל אביב כ־100 מיליון שקל לפי שווי של כ־330 מיליון שקל. החברה קיבלה כתף קרה מהגופים המוסדיים, שהציעו להשקיע בה לפי שווי נמוך משמעותית, ונסוגה. הצורך במיחזור החוב של החברה הביא אותה בלית ברירה, ביולי האחרון, לגיוס איגרות חוב בהיקף כולל של 76.8 מיליון שקל ובריבית 6% קבועה לשנה, עד יוני 2028.