סגור

בלעדי
מדוע גדעון סער מתערב בתוכנית באבן יהודה?

שר המשפטים וראש המועצה אבי הררי מנסים לעכב 1,700 דירות במערב היישוב. על פי תלונה לוועדה למניעת ניגוד עניינים, הררי ירוויח מהעיכוב כי יש לו זכויות בתוכנית שמוגדרת כמתחרה. השניים טוענים שהביקורת נגדם היא של אינטרסנטים

שר המשפטים גדעון סער גילה בחודש האחרון עניין מיוחד בתוכניות הבנייה למגורים שמקדמת הממשלה, ליתר דיוק העניין שלו התמקד בתוכנית ספציפית לבניית כ־1,700 דירות במועצה המקומית אבן יהודה שבשרון. החודש הוא הגיש ערר נגד החלטת קבינט הדיור להעביר את התוכנית, שמקודמת על קרקע פרטית, לתכנון מואץ בוותמ"ל. זו הפעם היחידה שסער הגיש ערר על החלטות קבינט הדיור. להתנגדותו שותף גם אבי הררי, ראש המועצה המקומית אבן יהודה, שבישיבת מועצה באפריל הוביל החלטה שתגרום לעיכוב התכנון. על פי פרוטוקול הדיון, מהנדס המועצה ויקטור אבקסיס אמר כי המועצה ניסתה בעבר למנוע את העברת התוכנית לוותמ"ל. בתגובה ל"כלכליסט" הסביר סער שבערר ביקש לבחון הוספת שטח לתוכנית שיאפשר לתכנן אזור תעסוקה. זה גם היה ההסבר של מהנדס המועצה בישיבת המועצה.
אלא שעל פי תלונה שהוגשה בתחילת מאי לוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות מקומיות, הררי יכול להרוויח באופן אישי מהעיכובים האלה בשל זכויות בנייה שיש לו בתוכנית אחרת. בתלונה נטען כי המשאבים שיש לאבן יהודה לא מאפשרים פיתוח תשתיות בשני מתחמים בו בזמן, ולכן שתי התוכניות בעצם מתחרות זו בזו. להררי ובנו זכויות לבניית 3.56 יחידות דיור בתוכנית שמכונה "לב הפארק", שחולשת על 350 דונם בדרום אבן יהודה וכוללת בניית כ־1,300 דירות. בפברואר 2020 היא אושרה להפקדה ונמצאת כעת בשלב ההתנגדויות. עם סיום הליך ההתנגדויות ופתרון המחלוקות היא תקבל תוקף, והמועצה תוכל לפעול לפיתוח התשתיות באופן שיאפשר לבעלי המגרשים להוציא היתרי בנייה.

1 צפייה בגלריה
מימין ראש מועצת אבן יהודה אבי הררי ושר המשפטים גדעון סער
מימין ראש מועצת אבן יהודה אבי הררי ושר המשפטים גדעון סער
מימין ראש מועצת אבן יהודה אבי הררי ושר המשפטים גדעון סער
(צילומים: אסף פרידמן, עמית שאבי)

במאי השנה נחשף ב"כלכליסט" כי הררי פעל לכאורה בניגוד עניינים בנוגע למתחם אחר שגם בו יש לו דירות, כשהוביל החלטה שמקנה פטור מהיטל השבחה בפרויקט פינוי־בינוי במתחם.
דרישה להוספת תעסוקה
התוכנית שהררי וסער מנסים לעכב חולשת על 360 דונם חקלאיים במערב אבן יהודה, סמוך לאזור התעשייה של נתניה ולכביש 2, ותואמת את הוראות תוכנית המתאר הכוללנית של אבן יהודה. באוקטובר 2021 הצוות המייעץ לקבינט הדיור, בראשות מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר ויו"ר מטה התכנון שלומי הייזלר, המליץ על העברת המתחם לתכנון מואץ בוותמ"ל, וב־22 במאי השנה החליט הקבינט להעבירו לוותמ"ל. אבל ב־28 באפריל, חודשים לאחר שהיה ברור כי התוכנית במימון בעלי הקרקע הפרטיים תקודם במסלול מואץ, הררי ואבקסיס העבירו החלטה שהמועצה תממן מכיסה את תכנון המתחם. להערכת אבקסיס, כפי שצוין בפרוטוקול הדיון, עלות התכנון במתכונת הזו היא כ־2.5 מיליון שקל. לדבריו, מימון המועצה נחוץ להגברת היכולת של המועצה לשלוט בתכנון. מיד אחר כך אושר תקציב נוסף של כ־3.5 מיליון שקל לתכנון מפורט של מתחם אחר בדרום־מזרח המועצה. אבקסיס הסביר לחברי המועצה כי תכנון שני המתחמים האלה יחד הוא דרישה של המועצה משום שבמתחם המזרחי יהיו שטחי תעסוק שיאזנו את הכנסות המועצה אל מול שטחי מגורים: "אנחנו כרגע מתנגדים למתחם 5 (המערבי שאותו מקדמים הפרטיים, א"ג), ואם מאשרים אותו אנחנו מבקשים להכניס את מתחם 9 (המזרחי, א"ג)". הדרישה הזו עשויה להוביל לעיכובים ניכרים בקידום תוכנית המגורים של הפרטיים.
"קמפיין של יזמי נדל"ן"
מגדעון סער נמסר בתגובה: "גורמים בעלי אינטרס מנסים לפגוע בהליך המקצועי של הגשת הערר. הערר הוגש לאחר שנבחנו טענות כבדות משקל הנוגעות להחלטת קבינט הדיור. עיקר הטענות נוגע לכך שההחלטה מהווה פגיעה באינטרס הציבורי וביכולת לתכנון העתידי של הרשות. לא ניתן לתכנן רק את המתחם המבוקש בלי להשלים את תוכנית המתאר.
"הטענות בדבר ניגוד עניינים של הררי לא הובאו לידיעת השר, אינן מוכרות לו ואינן בטיפולו. בעבר היו סער והררי חברים באותה מפלגה (הליכוד). קשריו של סער עם הררי מקצועיים וענייניים".
מאבי הררי נמסר בתגובה: "הטענות לניגוד עניינים הן חלק מקמפיין אותו מנהלים יזמי נדל"ן נגד ראש המועצה בשל רצונם להוביל ולבצע בעצמם תכנון של מתחם מרכזי ביישוב. לאור מיקומו המרכזי של המתחם ביישוב סברה המועצה כי נכון שהתכנון יבוצע על ידה, ולא על ידי גורמים פרטיים שלא בהכרח השיקול הציבורי נגד עיניהם.
כחלק ממאבק היזמים נגד עמדת המועצה נשלח מכתב אנונימי לוועדה לניגוד עניינים של נבחרי ציבור במשרד המשפטים בטענה הזויה כאילו ראש המועצה, אשר לקח חלק והצביע בדיון במליאת המועצה אשר דנה באישור תקציב בלתי רגיל לצורך תכנון המתחם על ידי המועצה, מצוי בניגוד עניינים בשל העובדה שלו ולבנו וכלתו זכויות לכ־3.5 דירות בתוכנית אחרת שהפשירה קרקעות לבנייה, הממוקמת בדרום היישוב, שכן מדובר (כנטען) בתוכניות 'מתחרות'.
אלא שהמרחק בין הטענה הפופוליסטית למציאות רב. הסטטוס התכנוני של שתי התוכניות שונה לחלוטין. התוכנית במרכז היישוב עדיין תוכנית רעיונית. מנגד, תוכנית 374 אושרה ופורסמה למתן תוקף כבר ב־2014. מכאן שהטענה שהתוכניות 'מתחרות' היא מופרכת על פניה. הנטען נבדק גם על ידי היועצת המשפטית למועצה, שסבורה כי אין לראש המועצה ניגוד עניינים".