סגור

בלעדי
תוכנית חירום לעולים מאוקראינה ורוסיה: בניית עשרות אלפי דירות בזמן קצר

הממשלה מגבשת באמצעות המל"ל פרויקט בנייה ענק לשיכון 50 אלף עולים, שעל פי הערכה יגיעו לישראל מאוקראינה ורוסיה. הוקם צוות מיוחד לאיתור בקצב מואץ של קרקעות ואמצעי מימון, שלא יבואו על חשבון תוכניות הבנייה הקיימות

הממשלה החלה להיערך לקליטת עשרות אלפי עולים מאוקראינה ורוסיה. ל"כלכליסט" נודע כי היום (א') התקיימה ישיבה במועצה לביטחון לאומי (המל"ל) שבה התבקשו הנוכחים לגבש תוכנית לקליטת גל העלייה החזוי. האתגר המרכזי הוא בניית עשרות אלפי דירות בפרק זמן קצר, וזאת בנוסף ולא על חשבון תוכניות הבנייה שמקודמות כעת ונועדו לתת מענה לביקוש הקיים.


באוקראינה חיים כ־200 אלף זכאי עלייה על פי חוק השבות. בנוסף, ברוסיה חיים כ־500 אלף זכאים, וגם ממנה צפוי גל עלייה לאור המשבר הכלכלי והפנימי שפוקד אותה, וצפוי שיחמיר ככל שתימשך המלחמה. ההערכה הראשונית היא ש־25% מזכאי חוק השבות באוקראינה יעלו בקרוב, כלומר גל של 50 אלף מהגרים. את הדיון ניהלה טליה לנקרי, ראש אגף במל"ל, ובישיבה נכחו נציגים ממשרדי הקליטה, השיכון והבינוי, האוצר והבריאות, הסוכנות היהודית ורשות מקרקעי ישראל. המטרה היא לגבש בתוך ימים תוכניות עבודה.
יחד עם הבנייה הממשלה תצטרך למצוא מקורות תקציביים לתשתיות. מ־2017 עד 2021 מוסדות התכנון אישרו תוכניות לבניית 500 אלף דירות. במקביל החלה בנייה של 213 אלף דירות. כך שיש מלאי תכנוני לא ממומש שלעתים קרובות נבנה בפיגור של כמה שנים בגלל מחסור בתשתיות.

2 צפייה בגלריה
עולים מ אוקראינה נוחתים בישראל
עולים מ אוקראינה נוחתים בישראל
עולים מאוקראינה נוחתים בישראל. המשך הקרבות יאיץ את הקצב
(צילום: יריב כץ)

בעקבות הדיון הוקם צוות הכולל את הגופים שעוסקים בבנייה שמטרתו לגבש פתרונות לסוגיות כגון: איתור קרקעות מתוכננות שבהן אפשר לבנות בקצב מואץ, שיטות בנייה מהירות שיאפשרו לספק דירות תוך חודשים, וכן אמצעים למימון פרויקט הבנייה הענק.
בעקבות הדיון, התאחדות הקבלנים בוני הארץ תציג כבר בימים הקרובים רעיונות למימון הבנייה. הקושי הוא ברצון לייצר, מצד אחד, דירות איכותיות שישמשו את המשק גם לאחר קליטת גל העלייה. ומצד שני, לרכישת דירה דרוש הון עצמי של מאות אלפי שקלים, שהעולים לא יוכלו להשיג משום שעזבו את רכושם בבהלה. הכיוון האפשרי הוא בנייה במימון המדינה או במתכונת שבה המדינה מספקת קרקע, משלמת עבור הבנייה ומאפשרת ליזם להחזיק בנכס לתקופה של 20-15 שנה שבהן הוא מקבל תשלום. בתום התקופה הנכסים יעברו למדינה.
2 צפייה בגלריה
אייל חולתא ראש המל"ל חדש
אייל חולתא ראש המל"ל חדש
ראש המל"ל איל חולתא. פתרונות בנייה מהירים
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומר ל"כלכליסט" כי "בתוך עשרה ימים נוכל להציג לממשלה מפעלים שמספקים פתרונות של בנייה מתועשת מהירה, שבהם האלמנטים מיוצרים במפעל ומורכבים באתר הבנייה. ההתאחדות נרתמת בשמחה רבה למאמץ הלאומי בעניין הזה".
חיים ביבס, ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר כי "השלטון המקומי יהיה חלק מהצוות. אם תהיה מגה־עלייה נעזור להאיץ הליכים. אין צורך בהאצה של התכנון אלא בהאצה של הביצוע. הדבר המיידי שצריך זה לפתוח את ישראל לחברות בינלאומיות ולהביא עשרות אלפי עובדים".