סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה מימין אלעזר במברגר אהוד שטרנהיים תמר אברהם יאיר מעיין בני ביטון תומר אלפסי ישי בן אלי
מימין: אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית; אהוד שטרנהיים, מנכ"ל מנרב נדל"ן; תמר אברהם, שמאית מקרקעין בכירה, בעלים ומנהלת, תמר אברהם שמאות מקרקעין; יאיר מעיין ראש עיריית ערד; בני ביטון, ראש עיריית דימונה; תומר אלפסי, מנכ"ל תדהר ייזום ונכסים ומניבים; וישי בן אלי, סגן בכיר לחשב הכללי מקרקעין פנים וסביבה, משרד האוצר (צילום: אוראל כהן)

"נערי אוצר טובים באקסל ולא בביצוע"

בפאנל שעסק בצורך לפתור את משבר ההתחדשות בפריפריה במסגרת כנס מרכז הנדל"ן באילת הדגיש ראש עיריית דימונה בני ביטון את הצורך בתמיכת הממשלה. מנכ"ל מנרב: "מחויבים לפריפריה"

"אני כאן כי חד משמעית יש משבר דיור" אמר ישי בן אלי, סגן בכיר לחשב הכללי מקרקעין פנים וסביבה, משרד האוצר, בפאנל בוועידה. "הדיור חטף מכה קשה מאוד מהאירוע שכל המדינה חוותה מאז ה־7 באוקטובר. נושא ההתחדשות העירונית חשוב לנו וזהו המענה למשבר הדיור. 40% ממלאי הדירות החדשות בצפי שלנו יגיע מהתחדשות עירונית. יש כעת החלטת ממשלה ששמה 600 מיליון שקל באשקלון לדוגמה בסיוע להתחדשות העירונית. ויש עוד מקומות שבהם אנו שמים כסף וזה לא תמיד כלכלי. ולכן אנו שואלים כיצד נעשה זאת חכם. התשובה היא שאנו חייבים להוציא את המירב מכל שקל, להביא פתרונות לדיירים קיימים. ולכן אנו קובעים מדרג בצורה של מכרזים שבמסגרתם היזמים יציעו כמה שיותר דירות חדשות. בכסף שיש לנו אנו לוחצים להשיג כמה שיותר".
בני ביטון, ראש עיריית דימונה, אמר: "דימונה היתה עיר נטושה, עיר עם הגירה שלילית. כשנכנסתי נבנו עשרת אלפים יחידות דיור. בשנים הקרובות יבנו עשרות אלפי יחידות דיור. דימונה בעשירייה הפותחת במערכת החינוך בישראל. כל זה, ולא הצלחתי להגיע להתחדשות עירונית. אני פונה לנערי האוצר ומדגיש שיש להם חוסר הבנה של הנעשה בשטח. נערי אוצר טובים באקסל ולא בביצוע. לדימונה יש פוטנציאל אדיר, יש לה שטח של 220 אלף דונם. פוטנציאל אדיר. האוכלוסייה שלי איכותית. הקמנו 25 מפעלים בעיר, אפשר לעשות בדימונה הייטק. יש לנו חברות עם 500 עובדים שהגיעו אלינו, אבל כדי לייצר המשך של התנופה צריך כדאיות כלכלית. להכניס את היד לכיס, ולתת קרקע".
יאיר מעיין, ראש עיריית ערד: "אצלנו צעירי ערד זכו במכרזי מחיר למשתכן בדימונה, והלכו. בשבוע הבא אנו ניפגש עם שר השיכון ומכינים שיווקים של צמודי קרקע. ככל שנשווק יותר יגיעו יותר אנשים, כי בערד יש גם חרדים וגם בדואים, וכולם קונים. אנו ניתן עדיפות לבני המקום ולמחוסרי דיור. עצוב לי שאנשי ערדעוברים לדימונה".
תומר אלפסי, מנכ"ל תדהר ייזום ונכסים ומניבים: "כיום יש להביא זוגות צעירים לפריפריה. המדינה השקיעה מיליארדים בהורדת מחירי הדיור ולא היתה שום הטיה לטובת הפריפריה, אין סיבה שזוג יקבל הטבה של מאות אלפי שקלים לבנות בגליל ים".
אהוד שטרנהיים, מנכ"ל מנרב נדל"ן: "גם חברות גדלות כמונו עובדות בפריפריה, מתוך הבנה שזה הדבר הנכון לעשות, כי עוצמתנו ויציבותנו טמונות במחויבות שלנו גם לביטחון כלכלי ולעתיד המדינה. האתגר הכי גדול הוא בסוף היום לדעת למי לשווק את הדירות".
תמר אברהם, שמאית מקרקעין בכירה, בעלים ומנהלת, תמר אברהם שמאות מקרקעין: "הדור שיש למשוך לפריפריה אינם אנשים של פעם. כיום צריך לייצר כלכליות, שיווק והכנסות. אין מה לשווק מגרשים ריקים כי ההשלכה של זה יכולה להיות הרסנית".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "לבתוכניות שאנו עושים לעשרות מתחמים בפריפריה יש מכפיל 3 כדי למשוך משפחות איכותיות. מדינת ישראל משקיעה מיליארדי שקלים בפרויקטים האלה. השנה נשקיע קרוב למיליארד שקל במקומות כמו עוטף עזה והגבול הצפוני. הפתרון כאן והוא מתוקצב על ידי ממשלת ישראל".