סגור

"תל אביב לא ויתרה על חלום שדה התעופה"

בעלי הזכויות ב”גוש הגדול” טענו בדיון בעתירתם כי קידום הבנייה בוועדה המקומית, במקום במסלול מהיר של ותמ”ל, יסייע לעירייה להגשים את מטרתה להחזיר לפעילות את שדה דב

"עיריית תל אביב לא ויתרה על החלום להחזיר את שדה התעופה", נטען בדיון בעתירה שהגישו נגד עיריית תל אביב בעלי זכויות בשטח שבחלקו פעל עד 2019 נמל התעופה שדה דב בצפון העיר (“הגוש הגדול”). הדיון התקיים השבוע בבית משפט השלום בהרצליה. את העתירה הגישו חמישה עורכי דין שמשמשים מטעם בית המשפט כמנהלי הגוש הגדול. בקשתם היא להוציא צו שיחייב את המדינה לקדם את תכנון השטח, שבו פוטנציאל לבניית כ־10,000 דירות, במסלול המואץ בותמ"ל, ולא בוועדה המקומית. העתירה הוגשה בעקבות הפרסום השבוע ב”כלכליסט”, שלפיו רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) נוטה לקדם את התכנון בוועדה המקומית.
גילי טסלר, מתכננת רמ”י, הבהירה בדיון כי טרם הוחלט באיזו ועדה לקדם את התוכניות, והעריכה כי “התוכניות יופקדו בתוך 3 עד 6 חודשים”.
על פי פרוטוקול הדיון, עו”ד משה ליפקה, אחד ממנהלי הגוש הגדול, הסביר כי תכנון בוועדה מקומית ארוך יותר ב־4-3 שנים ממסלול הותמ"ל: "בעוד 4-3 שנים העולם יתהפך ולא יודעים אילו דברים יצוצו ויחזירו את שדה התעופה. אם נשאיר את זה ארבע שנים, פשוט הלך עלינו. בגלל זה אנחנו כל כך נסערים". הוא הסביר לבית המשפט כי המצב כיום, שבו רק תוכנית אחת קטנה קיבלה אישור, הוא בדיוק מה שראש העיר רון חולדאי רצה: "התוכנית שהוא קידם לוקחת בחשבון את מה שיש היום והשאר מיועד לשדה".
2 צפייה בגלריה
מטוסים פרטיים שדה דב
מטוסים פרטיים שדה דב
מטוסים פרטיים בשדה דב
(צילום ארכיון: דני שדה)
מנהלי הגוש הגדול חתמו ב־2008 עם המדינה על הסכם שלפיו הם יעבירו אליה 50% מזכויות הבנייה תמורת פינוי שדה דב וקידום תוכנית בנייה בשטח. "שווי הזכויות בגוש הגדול 14 מיליארד שקל, לא נתנו למדינה 7 מיליארד שקל כדי שהם יחליטו מתי שיחליטו", אמר עו”ד ליפקה.
עו"ד רחל זכאי, ממנהלי הגוש הגדול, הוסיפה כי על פי ההסכמים אסור למדינה לקדם את התוכנית בוועדה המקומית: "אין מילה על הוועדה המקומית, אלא על המחוזית או ותמ"ל".

2 צפייה בגלריה
עו"ד דור שחם
עו"ד דור שחם
עו"ד דור שחם
(צילום: אייל טואג)
עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר, גם הוא ממנהלי הגוש הגדול, אמר בדיון: "העירייה הוציאה לנו את הנשמה עד שהביאה את התוכנית לדיון, אין לה שום עניין להפשיר את הקרקע הזו לבנייה עכשיו, יש לה אינטרסים אחרים".
בדיון נכחו גם עורכי דין המייצגים בעלי זכויות, וכולם תמכו בעמדת המנהלים. עו"ד דור שחם, שותף וראש מחלקת הנדל"ן במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות’ עם המבורגר עברון, אמר ל”כלכליסט”: "לביהמ”ש סמכות להורות להעביר את התוכנית לוותמ"ל כי רמ”י מחויבת לכך בהסכם, וחובתה לקדם את התוכנית מהר ככל שניתן".
מהעירייה נמסר בתגובה: “זהו תהליך מורכב הדורש מענה בנושאים נרחבים, וקיצורי דרך עלולים להחטיא את המטרה. בנוגע לבניית שדה התעופה, מדובר בחשש שאינו מבוסס, בעיקר לאור קידום התכנון המפורט. צפי משוער למתן תוקף הוא תחילת 2023.