סגור
פסגת הנדל"ן  מימין: יו”ר ועדת ערר מחוז תל אביב עו”ד שרון טל    מנחה הפאנל גיא נרדי    מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי    מנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בעיריית תל אביב־יפו הלל הלמן ומנכ”ל אקרו נדל”ן זיו יעקובי
פסגת הנדל"ן. מימין: יו”ר ועדת ערר מחוז תל אביב עו”ד שרון טל , מנחה הפאנל גיא נרדי, מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי , מנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה בעיריית תל אביב־יפו הלל הלמן ומנכ”ל אקרו נדל”ן זיו יעקובי (צילום: אוראל כהן)

“תל אביב לעשירים בלבד - איום אסטרטגי"

כך אמר מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי בכנס פסגת הנדל"ן באילת. זיו יעקובי מאקרו נדל”ן הסביר כיצד דיור בר השגה עלול להביא להתייקרות דירות

"האתגר הכי גדול של ערים היום זה תשתיות", אמר מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי בדיון הפתוח "לא נרדמת תל אביב" בהנחיית כתב כלכליסט גיא נרדי. "במדינת ישראל היום, גם בתל אביב, יש תשתיות של שנות ה־50, מצינור הביוב ועד התחבורה הציבורית".
את השינוי אי אפשר לעשות כבמטה קסמים, הסביר כרמלי בדיון שהתמקד בכיווני ההתפתחות של תל אביב, אלא מדובר בתהליך תרבותי: "למשל, רק לפני שלוש שנים אף אחד לא ידע מה זה בירד או ליים, לא הייתה כלכלה שיתופית במרחב הציבורי. אין ספק שיש הרבה בעיות, אבל הדבר הכי גרוע שיכול להיות זה סטגנציה. מהפכות לא עושים בדיבורים, מהפכות עושים בבטונים. התחושה שמדאיגה אותי היא התחושה של אנרכיה, וזה מה שאנחנו צריכים לטפל בו. ברגע שאדם הולך ברחוב כמו אבן גבירול ומרגיש שהוא במרחב ציבורי עוין, גם כשהוא עובר אחר כך לרחוב מסודר לכאורה הוא עדיין מרגיש אנרכיה, ואז כל המרחב מתחיל להתנהג בצורה כאוטית. עיקר העבודה שלנו עכשיו היא לנסות להרגיע את השטח".
כאשר מנחה הפאנל נרדי הציג את הטענה כי תל אביב הפכה לעיר לעשירים בלבד, השיב כרמלי: "אני חושב שברור שזה לא מצב רצוי. מבחינתנו זה איום. בלי מעמד ביניים בתוך עיר – ערים קורסות. לראיה, אנחנו היום נלחמים מלחמת חורמה כדי להביא גננות לעיר. עם הדברים האלה אנחנו מתמודדים, ואנחנו בהחלט רואים בזה איום אסטרטגי".
"תל אביב חייבת לשמור על התמהיל הנכון שלה", הוסיף זיו יעקובי, מנכ"ל ושותף באקרו נדל"ן. "חסרות דירות, גם בתל אביב, ואם רוצים לשמור על הדבר הזה צריך לאפשר בנייה. למשל, במקרה של דיור בר השגה, אם זה יבוא על חשבון הרווחיות של העסקה, זה ייקר את יתר הדירות. צריך לייצר ווין־ווין למגזר הציבורי ולמגזר הפרטי".
עו"ד שרון טל, יו"ר ועדת ערר של מחוז תל אביב, התייחסה להחלטת הוועדה שלא לתת פטור מהיטל השבחה ברובע 3 ולחשש שהיא תעצור את הפיתוח: "לצערי, חוסר הוודאות בשוק של היטלי ההשבחה הרבה פעמים תוקע את הפיתוח, אבל אני דווקא חושבת שההחלטה של תל אביב, שמצד אחד קבעה פרמטרים מאוד מסודרים ומצד שני נתנה החלטת ביניים שחייבים לרוץ קדימה - יכול להיות שזה דווקא מה שישחרר את הפיתוח".
הלל הלמן, סגן מהנדס העיר ומנהל אגף רישוי ופיקוח על הבנייה, התייחס לסוגיית הרישוי בעיר: "אם אנחנו מדברים על להגיע תוך עשר שנים לסדר גודל של עוד 200 אלף תושבים, המשמעות היא משהו כמו 10,000 יח"ד בשנה. כדי להגיע למספר העצום הזה, מטבע הדברים צריך לבנות כמות אתרי בנייה שהעיר יכולה לשאת. היום כמות היתרי הבנייה, נניח ברובע 4, מגיעה למצב שלפעמים קשה לך ללכת במדרכה. האתגר שלנו הוא להגיע למספרים שהעיר צריכה. הדרך להגיע לדבר הזה היא לתכנן בגדול ולבצע רישוי באופן סדרתי".
רני בן שאול