סגור

בלעדי
בצל הבחירות: מקדמים גם תוכניות במחלוקת

ראשי הרשויות רמלה ומגידו ראו בפיזור הכנסת הזדמנות לדרוש להקפיא הליכים לתוכניות שהם מתנגדים להן, אך המשנה ליועמ"שית קבעה כי הדיונים יקוימו כמתוכנן

התפזרות הכנסת והתקרבות לבחירות אינן סיבה לעכב תוכניות בנייה, כך לפי החלטה של המשנה ליועמ"שית כרמית יוליס. ביום חמישי האחרון דחתה יוליס בקשה של ראש העיר רמלה וראש המועצה האזורית מגידו לבטל דיון בתכנון מחדש של שני מתחמים בשטח שבניהולם. כל אחד מראשי הרשויות האלה מתנגד לתוכניות מסיבותיו, אך שניהם מצאו במערכת הבחירות הקרובה עילה להקפאת התכנון.
במכתב משותף השניים ביקשו לבטל את הדיונים שהתקיימו אתמול בוועדת השרים לענייני פנים (שמכונה קבינט הדיור) בטענה כי לממשלה שאינה זוכה לאמון הכנסת אין לגיטימציה לקבל החלטות בנוגע לתכנון מתחמים שבמחלוקת.
קבינט הדיור הוא התחנה הראשונה בדרך לאישור תוכניות בנייה אסטרטגיות בהליך מואץ. הקבינט מכריז על מתחם מסוים כמועדף, וסולל בכך את הדרך לאישור תוכנית בנייה במסלול העוקף של הוותמ"ל (ועדה ממשלתית רבת סמכויות), במקום במסלול הרגיל של ועדה מחוזית. החלטות של קבינט הדיור מבוססות תמיד על המלצה של ועדה שבראשה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר וראש מטה התכנון במשרד הפנים שלומי הייזלר.
חוות הדעת של יוליס נגעה רק לשתי התוכניות שבנדון, ולכן עולה ממנה כי בתקופה הקרובה כל תוכנית במחלוקת תצטרך לעבור לבחינה של הייעוץ המשפטי לממשלה. יוליס הסבירה כי אין מניעה לדון בתוכניות האלה משום שההמלצה להכריז על שני המתחמים התקבלה על ידי גורמי המקצוע, בהליך שהחל לפני שנים, ולכן אין קשר בינו לבין המצב הפוליטי. בנוסף היא הסבירה כי ההכרזה היא רק שלב ראשון בהליך התכנון, והוותמ"ל יכולה בעתיד לדחות את התוכנית או להורות על שינויים בה. בנוסף לכך עמדת ראשי הרשויות המקומיות תוצג לשרים בדיון.
אפשר לראות בחוות הדעת הזו גם כללים מנחים לחודשים הקרובים עד כינונה של ממשלה חדשה. המסקנה היא כי יש סיכוי גבוה שקבינט הדיור יקבל אישור לדון בתוכניות שמתגלגלות פרק זמן ממושך במוסדות התכנון, אך קטנים הסיכויים כי יוכל לעסוק בתוכניות חדשות שהחלו להתגבש בסמוך להחלטה על פיזור הכנסת.
ההערכה היא כי המחלוקת הבאה תתעורר בנוגע לשתי תוכניות ענק שבממשלה מייחסים להן תרומה מרכזית להגדלת היצע הדירות: תוכנית מצפון לנתיבות להקמת 10,000 דירות; ותוכנית להקמת 4,500 דירות סמוך לקריית מלאכי.
המתחמים שבגינם נשלח המכתב הם שטח חקלאי בגודל כ־700 דונם ששייך בעיקר למושב אליקים במועצה האזורית מגידו, אך הממשלה מתכננת להעביר את השטח לצורך הרחבת יקנעם ולבנות בו שכונה בת כ־2,600 דירות. אתמול הכריז קבינט הדיור על השטח כמועדף. לעומת זאת, איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, מבקש לשמור את השטח לשימושים חקלאיים, ואף איים בעבר לעתור לבג"ץ נגד התוכנית.
המתחם השני שבמחלוקת קשור להסדרת הכפר הערבי הלא מוכר דהמש, שבמשך 15 שנה לפחות המדינה לא מצליחה להחליט על שיוכו המוניציפלי והסדרתו. התוכנית שלה התנגד ראש העיר רמלה מיכאל וידל כוללת בניית כ־1,500 דירות בשטח של כ־135 דונם שצמוד לדהמש מצפון. על אף חוות הדעת של יוליס, התוכנית הזו לא עלתה לדיון משום שבמקביל רמלה עתרה לבג"ץ, והשופט ח'אלד כבוב הורה למדינה להשיב לעתירה עד 19 ביולי. עד אז ביקש כי לא תבוצע כל פעולה לשינוי המצב.
התוכנית שבמחלוקת היא להקמת שכונה חדשה שמיועדת לתושבים הערבים של שכונת פרדס שניר בלוד. וידל התנגד לתוכנית משום שהיא מקבעת החלטה של שרת הפנים איילת שקד מ־8 במאי השנה לשייך את דהמש לרמלה.
גם תושבי דהמש מתנגדים להחלטה לשייך את היישוב שלהם לרמלה, ובמכתב ששלח מטעמם לשרת הפנים איילת שקד עו"ד קייס נאסר הם ביקשו להישאר ככפר עצמאי של המועצה האזורית שדות דן.