סגור

בלעדי
נוהרים לאזור תעסוקה נתניה: זכויות הבנייה יוכפלו

העיר בדרך להפוך למוקד משיכה לחברות מענפים מגוונים, עם הכפלת זכויות הבנייה ל־8.4 מיליון מ"ר. א.ג.ת.ד כבר מקדמת מגדל מעורב שימושים בפולג

אזורי התעסוקה של נתניה בדרך להפוך למוקד משיכה לחברות מענפים מגוונים, והצפי הוא כי זכויות הבנייה בהם יכפילו את עצמן עם אישור תוכנית חדשה לאזורים הללו.
אחת מהחברות שכבר בונות על תוספת הזכויות היא יבואנית המשקאות א.ג.ת.ד, שמקדמת בימים אלה את הקמתו של מגדל מעורב שימושים בסמוך לתחנת הרכבת ספיר באזור התעסוקה פולג (ספיר) בנתניה, כך נודע ל"כלכליסט". תכנון המגדל הוא על קרקע בת 4 דונם ברחוב ספיר, שהחברה רכשה כבר ב־2004, וכיום נמצא בה בניין משרדים ישן בן שלוש קומות ולצדו אחד ממחסני החברה.
כמו כן, במקביל לתוכנית של א.ג.ת.ד, מקודמות באזור התעסוקה פולג מספר תוכניות נוספות: מגדל שמקדם היזם דב לנד במגרש סמוך לזה של א.ג.ת.ד; מגדל נוסף של כ־30 קומות בסמוך למתחם טמפו; תוכנית בסמוך למתחם יכין סנטר; והיזם איציק תשובה מקדם תוכנית ענק הכוללת מגדל משרדים לצד בנייה נמוכה יותר. חלק גדול מהתוכניות מתוכננות על ידי האדריכל יעקב גיל-עד.
ועדת התכנון המקומית מאפשרת לקדם תוכניות לניצול זכויות בנייה במגרשים של 4 דונם ומעלה בשיעור של 650% משטח המגרש. בעקבות זאת זכויות הבנייה של א.ג.ת.ד צפויות להגיע ל־27 אלף מ"ר, אך החברה הגישה ערר לוועדה המחוזית בדרישה להגדיל את הזכויות ל־1,000% משטח הקרקע. אם התוספת הזו תאושר, שטח המגדל יכול להגיע עד 40 אלף מ"ר, שווה ערך למגדל בן 40 קומות.
על פי התוכנית שהגישה א.ג.ת.ד, ונמצאת בשלבים מתקדמים של אישור בוועדה המחוזית, המגדל יכלול שתי קומות מסחר, ויתר המגדל ישמש למשרדים (75%־80%), מלונאות (10%־15%) ושטחי ציבור שיוקצו לעירייה (5%). כמו כן יוקם חניון תת־קרקעי.
פולג, אחד מאזורי התעסוקה המשמעותיים של נתניה, נמצא בחלקה הדרום־מזרחי של העיר, בסמוך לכביש 4 ולכביש 2, ויש בו תחנת רכבת פעילה ומספר עוגנים משמעותיים כמו סניף איקאה ודקטלון, ומספר מרכזים מסחריים פתוחים.
למרות זאת, מדובר באזור תעסוקה מיושן שלא התפתח רבות בשנים האחרונות, ואינו מוזכר בנשימה אחת עם אזורי תעסוקה במעגל השני לתל אביב כמו הוד השרון, כפר סבא רעננה והרצליה, הנחשבים למתקדמים יותר ולכן גם מבוקשים יותר על ידי חברות הייטק. כמו כן דמי השכירות בפולג נמוכים יחסית, ורוב המבנים הקיימים בו מיושנים ואינם עומדים בסטנדרט של חברות ההייטק והן נמנעות מלהגיע אליו.
אך תמונת המצב הזו עומדת להשתנות. בסוף 2019 הופקדה בוועדה המחוזית תוכנית אמת"מ, הנקראת נת1000, שצפויה לייצר ודאות בנוגע לזכויות הבנייה בכלל אזורי התעסוקה הקיימים והמתוכננים של נתניה, והיא תכלול זכויות בנייה בהיקף של 8.4 מיליון מ"ר, למעלה מפי שניים בהשוואה לזכויות היום.
1 צפייה בגלריה
אזור תעשייה פולג נתניה
אזור תעשייה פולג נתניה
אזור תעשייה פולג בנתניה. במגרשים בני 4 דונם ומעלה מתאפשר לקבל זכויות בשיעור של 650% משטח המגרש
(צילום: עמית שעל)
בעירייה מעריכים כי התוכנית תאושר במחוזית עד סוף השנה, ולאחר האישור יקוצרו משמעותית הליכי הבירוקרטיה. מרגע האישור תוכניות שיוגשו בהתאם לאמת"מ יוכלו לקבל אישור בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בלי להידרש לאישור המחוזית. לדברי האדריכל ארז טל, מהנדס העיר נתניה, אישור התוכנית צפוי לייצר שינוי ולהביא גידול משמעותי בתוכניות למתחמי משרדים ומסחר באזורי התעסוקה ובכלל זה בספיר.
לדברי טל, פולג הוא רק אזור אחד מתוך כמה אזורי תעסוקה שצפויים להתפתח מאוד בשנים הבאות: "אנחנו מסתכלים על כל אזורי התעסוקה בנתניה, ולא רק על מתחם פולג, שהוא חלק מהאזור כולו. זה מתחיל מכביש 57, קריית אליעזר ותחנת הרכבת נתניה, משם דרומה לקריית יהלום, שבה נבנים כעת חמישה מבני משרדים בני 6־10 קומות, ויש עוד ארבעה בשלבי תכנון מתקדמים. דרומית לקריית יהלום יש את רצועת לנטוס, הנמצאת מערבית לקריית השרון, דרומית לשם נמצא מתחם ברכת חנון (המתחם של אלביט, סלקום ודקטלון), ודרומית ממנו קריית ספיר".
לפי טל, שני מתחמי נוספים בשלבים של טרום פיתוח הם רצועת האמצע בין כביש החוף ובין מסילת הרכבת מהאצטדיון ועד לגשר האר"י, ויש את פארק המדע בפארק נטר, שעבר מוניציפלית לנתניה ובו מתכננת חברת שיכון ובינוי הקמה של כמיליון מ"ר לתעסוקה.
בכל המתחמים יתאפשר עירוב שימושים בהתאם לכל אזור, כך שבעיר יוכלו לפעול תעשיות כבדות ומוסכים לצד חברות הייטק ומבני מגורים. בחלק מהאזורים יתאפשר לשלב פעילות מלונאית ומעונות סטודנטים, ובחלק מסוים מהמתחמים יתאפשרו גם מגורים (ברצועת האמצע ומתחם יהלום) בזכות הקרבה שלהם לשכונת המגורים הקיימת.
א.ג.ת.ד היא יבואנית משקאות חריפים, בבעלות ובניהול יבגני טורגובצקי, שפיתחה בשנים האחרונות גם פעילות בתחום הנדל"ן. לאחרונה דווח ב"כלכליסט" כי החברה רכשה את מפעל טבע באזור התעסוקה הצפוני של נתניה (קריית אליעזר), ובנוסף החברה מחזיקה במספר קומות במגדל מידטאון בתל אביב, ורכשה השנה קרקע בכפר יונה שבכוונתה להקים בה מתחם לוגיסטי שאליו תעביר את פעילות חברת המשקאות, הנמצאת כיום בקרקע שבה מתוכנן המגדל. לפני מספר שנים רכשה החברה קרקע באזור התעשייה של עמק חפר, שם הקימה מרלו"ג, שנמכר לאחרונה בכ־100 מיליון שקל.