סגור
חולון – ישן מול חדש
חולון – ישן מול חדש (אורי דיין )

צעד נוסף למהפך אזור התעשייה בחולון: תוכנית למגורים ותעסוקה במקום מפעל נירוסטה

על פי חזון עיריית חולון, הרחובות פרופסור שור, השופטים, המלאכה ושדרות ירושלים יחדירו "אצבעות" מבנים המשלבים תעסוקה ומגורים לתוך אזור התעשייה הקיים. התוכנית נותנת ביטוי לתוכנית המתאר של חולון שרעיונה הוא שהעיר היא חלק ממרחב מטרופוליני ולא עיר אוטונומית

ועדת המשנה להתחדשות עירונית של הוועדה המחוזית ת"א תדון היום (ב') בהפקדת תוכנית המציעה הקמת מתחם מגורים ותעסוקה בצומת הרחובות פרופסור שור והפלד ברובע התעסוקה של חולון. התוכנית מהווה דוגמא נוספת למהפך שעובר אזור התעסוקה. במקרה זה יחליפו מבנה בגובה 9 קומות ומגדל בגובה 16 קומות מבני מסחר ותעסוקה בגובה 2 ו-3 קומות, הממוקמים על מגרש בגודל 5 דונם. שטח המבנה החדש יגיע לכ-47 אלף מ"ר והוא יכלול 85 יח"ד, 2,100 מ"ר שטח מסחר, 17,603 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד שטח ציבורי. יזמית הפרויקט היא חברת אוריין ו.ג.ז. האדריכל הוא גיל שנהב.
את התחדשות מתחם מפעל הנירוסטה ניתן לראות כביטוי לתפיסה הבסיסית של תוכנית המתאר של חולון ח/2040, שנדונה להפקדה בוועדה המחוזית ת"א ביוני 2023. התוכנית, עליה חתום צוות בראשות משרד האדריכלים גוטמן אסיף, מציעה סכמה פתוחה. כלומר, עיר שהיא חלק ממרחב מטרופוליני ולא אוטונומית. התוכנית מציעה הכפלת כמות האוכלוסייה מ-200 אלף ל-400 אלף איש, ושל שטחי התעסוקה מ-1.4 מיליון מ"ר ל-5.2 מיליון מ"ר. שנת היעד היא 2040.
על פי התוכנית אזור התעשייה של חולון נחלק ל-4 מרחבים השונים זה מזה בתמהיל השימושים ובאינטנסיביות. דופן אזור התעסוקה הנושק לשכונות מפנה אזרחי, נאות יהודית, נווה ארזים וקריית שרת מזרח, תכלול גם מגורים, וכך גם כמה רחובות ראשיים כמו השופטים, המלאכה, שד' ירושלים ופרופסור שור, בתוך אזור התעשייה.
על פי דברי ההסבר לתוכנית ההתחדשות של מפעל הנירוסטה, רחוב פרופסור שור יוגדר על ידי בנייה מרקמית למגורים ושטחי ציבור בנויים, וילווה בחזית רציפה ופעילה במפלס הרחוב. לעומת זאת, חזית רחוב הפלד תכלול בנייה בעירוב שימושים למסחר ותעסוקה. התוכנית מציעה הקמת מרחב עירוני פעיל וחיוני שיאפשר שימוש לאורך כל שעות היום ויתחבר לרצף הליכתי עתידי שיקשר בין השצ"פ הלינארי בשדרה הירוקה לבין רחוב הפלד.
התוכנית, שזכתה לתמיכה של עיריית חולון, מעניינת גם בהיבט הסביבתי. בשלב זה, עדיין מדובר באזור שמתפקד בעיקר כאזור תעשייה מסורתי. ליד המתחם קיימים מפעל יצור פלסטיק, מבני מסחר עם מגרשי חנייה צמודים, חניון אוטובוסים של חברת דן, מוסכים, ומרלו"ג. לשימושים אלה יש השלכות על איכות האוויר, רעשים ובעיקר ריחות. עם זאת, הדו"ח הסביבתי, שהוכן כנספח לתוכנית מבהיר שמרבית הקרקע המזוהמת באתר מתחם הפרויקט כבר פונתה.