סגור

בלעדי
לאחר יותר משלוש שנים: תוכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה יוצאת לדרך

הליך מימושה של התוכנית, שאושרה במקור ב-2018, עוכב במשך מספר שנים בעקבות התנגדותו של יעקב ליצמן וכנגד עמדת כל יתר המשרדים. אישור תכנון מפורט של התוכנית צפוי להוביל להפשרה של מספר פרויקטי כרייה וחציבה שהעבודה עליהם הוקפאה בשנים האחרונות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה לאשר מחר הטמעת מתווה מפורט שיוביל ליציאה לדרך של תוכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה (תמ"א 14ב), תוכנית שאושרה במקור בשנת 2018. התוכנית קובעת מה הם השטחים המיועדים לכרייה ולחציבה בישראל, ומתייחסת לכ-130 אתרים שונים. ללא אישור התכנון המפורט של התוכנית, לא ניתן לתכנן מחצבות חדשות ולקדם מיזמי כרייה.
הליך מימושה של התוכנית, שאושרה במקור באפריל 2018 על ידי תכנון מפורט, עוכב בעקבות התנגדותו של סגן שר הבריאות דאז יעקב ליצמן מיהדות התורה, וזאת מפני שהיא לא כוללת תסקיר בריאות. דרישת המשרד לתסקיר התבססה על נוהג שקבע ארגון הבריאות העולמי, הדורש תסקיר בריאות כחלק מהליכי תכנון של פרויקטים ותוכניות שעלולות להשפיע על בריאות הציבור כמו מחצבות, מכרות ומפעלים מזהמים.
1 צפייה בגלריה
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון 9.2.20
דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון
(צילום: ענבל מרמרי)
הדרישה של משרד הבריאות זכתה להתנגדות מצד כל המשרדים, כאשר הטענה העיקרית נגדה, שהובאה על ידי מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, היתה שבתסקיר הסביבה שנדרש בפרויקטים מסוג זה כבר קיימת התייחסות נרחבת למפגעי רעש וזיהום אוויר.
בסופו של דבר מינהל התכנון וכל המשרדים הגיעו לפשרה הכוללת הטמעה של היבטים בריאותיים שהעלה משרד הבריאות בתוך התסקיר הסביבתי הקיים, במקום ליצור מסמך מקיף חדש נוסף שיכול להוות תקדים רגולטורי. כמו כן הוחלט שהתסקיר הסביבתי יכיל גם את ערכי היעד בכל הקשור לרמות זיהום, דבר שמעולם לא הוכנס בעבר להליך התכנון.
הפשרה שהושגה על ידי מינהל התכנון מהווה "תקדים תכנוני" מפני שהדבר צפוי להוביל לאימוץ הנוהג של הכנסת השגות והיבטים בריאותיים שיובאו על ידי משרד הבריאות עוד בתסקיר הסביבתי בפרויקטים בעלי פוטנציאל זיהומי. מצד אחד הדבר עלול לסרבל את התסקירים הסביבתיים הבאים מפני שאלו יהיו מורכבים יותר וידרשו תיאום הדוק יותר בין משרדי הבריאות והגנת הסביבה, אך מצד השני הדבר יוביל לכך שלא תתקיים דרישה לתסקירים בריאותיים נפרדים.
אישור התכנון המפורט של התוכנית צפוי להוביל להפשרה וייזום של פרויקטי כרייה וחציבה שהעבודה עליהם הוקפאה בשנים האחרונות.