סגור
העיר סכנין סחנין
העיר סכנין (צילום: גיל נחושתן)

התוכנית שתחסל את ההתיישבות היהודית בגליל? האמת מאחורי קמפיין "אם תרצו"

בניגוד לטענת "אם תרצו" כי קיבוץ אשבל יהפוך מובלעת בסכנין, ממערב לקיבוץ יסומן שטח פתוח שישמש חיץ בין סכנין לקיבוץ, וממזרח לקיבוץ יהיה אזור תעסוקה ששייך ברובו למועצה האזורית משגב. בניגוד לטענה על העברת שטחים ממשגב לסחנין, מוסדות התכנון כלל לא דנים על גבולות הישובים

הקמפיין של תנועת "אם תרצו" מתריע מפני תוכנית שתחסל את ההתיישבות היהודית בגליל. הוא קורא לבלום שינוי לתוכנית מחוזית של אזור בקעת סכנין שתעלה היום (שלישי) לדיון בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים. למרות שהאיום הזה רחוק מהמציאות שייצר אותו תיקון, הטענות האלה הצליחו לטעת חשש בחברי כנסת מהקואליציה שבימים האחרונים ביקשו הסברים ממשרד הפנים ומנהל התכנון. בין היתר התקיימה שיחת הבהרה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ושיחה נוספת עם אורית סטרוק שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות ומנכ"ל משרדה.
הטענה המרכזית, כי התוכנית תהפוך את קיבוץ אשבל למובלעת בסכנין, אינה נכונה משום שממערב לקיבוץ יסומן דווקא שטח פתוח שישמש חיץ בין סכנין לקיבוץ, וממזרח לקיבוץ יהיה אזור תעסוקה ששייך ברובו בכלל למועצה האזורית משגב ובכל מקרה זו לא תהיה שכונת מגורים.
2 צפייה בגלריה
קמפיין אם תרצו
קמפיין אם תרצו
קמפיין אם תרצו
בניסיון לבלום לחץ של גורמים פוליטיים על אנשי המקצוע במוסדות התכנון פרסם שר הפנים משה ארבל הודעה חריגה: ״התנגדויות לתוכניות בנייה מגישים בדרך המקובלת למוסדות התכנון ולא באמצעות קמפיין פרסומי ממומן". הוא הוסיף: "עצמאות גורמי המקצוע במוסדות התכנון הינם אבן יסוד בהליך שוויוני והוגן המבקש לקדם באופן מיטבי את זכויות כלל אזרחי ישראל למגורים בני השגה כפי שמצופה במדינה מתוקנת״.
הקמפיין הוא רוח גבית לקיבוץ אשבל שמתנגד לתיקון. בקיבוץ כ-150 חברים, ואילו בסכנין 33 אלף תושבים והתחזית היא כי מספרם יוכפל תוך כ-20 שנה. בהתנגדות של הקיבוץ לתוכנית שתעלה לדיון היום ושאליה הצטרפה גם התנועה הקיבוצית מועלה החשש כי הוא יהפוך למובלעת וכי החיץ בינו לבין העיר הערבית יצטמק. הטיעונים האלה מופיעים גם בקמפיין. על פי המפה שמופיעה בפרסום של "אם תרצו" השטח של העיר סכנין יגדל מדרום, ממערב וממזרח לקיבוץ אשבל שיהפוך על פי הטענה למובלעת בעיר ערבית. אבל המפה הזו מטעה משום שהיא נצבעה בצבע אחד - צהוב וכך הקורא התמים לא מודע לייעודי הקרקע השונים.
האמת היא שמתחם של 320 דונם בתוכנית ממזרח לאשבל מיועד להקמת אזור תעסוקה ולכן במפה האמיתית הוא מסומן בסגול. מבחינה מוניציפלית 190 דונם מהמתחם הזה שייכים בכלל למועצה האזורית משגב שאליה שייך גם קיבוץ אשבל והעובדה הזו לא תשתנה גם לאחר שיאושר אותו תיקון לתוכנית. בשטח הזה אי אפשר לבנות בתי מגורים, אלא רק מבני תעשייה ומשרדים ומכספי הארנונה תיהנה המועצה האזורית משגב. חלק נוסף ששטחו 130 דונם במתחם הזה שייך מבחינה מוניציפלית כבר עתה לעיר סכנין. בהתאם למדיניות משרד הפנים בשנים האחרונות, סביר שיוקם אזור תעסוקה אחד משותף לשתי הרשויות שיתחלקו בהכנסות. אם משגב הייתה שותפה לחששות מפני הפיכת אשבל למובלעת היא הייתה יכולה להתנגד להקמת אזור התעסוקה, זה לא קרה.
2 צפייה בגלריה
מפה שמראה שקיבוץ אשבל יהיה מובלעת בין סחנין
מפה שמראה שקיבוץ אשבל יהיה מובלעת בין סחנין
מפת התוכנית
המתחם שממערב לאשבל מסומן במפה האמיתית בפסים ירוקים, וזאת משום שהשטח יוגדר עם אישור התוכנית "שטח פתוח מיוחד". זו הגדרה חמורה שהמשמעות שלה היא כי אסור כלל לבנות במתחם הזה. למעשה המעמד שלו כשטח פתוח יישמר והוא יהפוך דווקא לשטח חיץ בין סכנין לקיבוץ. לאחר אישור התוכנית העיר לא תוכל להתרחב כלל לכיוון הזה.
כמו כן, התיקון שיעלה לאישור היום מוסיף לתוכנית המחוזית עוד שטחי פיתוח לעיר סכנין, אבל למעשה זהו צילום של מצב קיים ושל הליכים שמנהל התכנון כבר החל לקדם לפני שנים. כלומר התיקון הוא של תוכנית מחוזית לא של המצב שנרקם בשטח מזה שנים.
בקמפיין נטען כי התוכנית תשנה את גבולות הישובים הערביים סכנין, עארבה, ודיר חנא "באמצעות העברת שטחים נרחבים מהמועצה האזורית משגב אליהם". זה פשוט לא נכון משום שלמוסדות התכנון אין כלל מנדט לעסוק בגבולות מוניציפליים. לא יהיה היום (שלישי) שום דיון על גבולות הישובים.
"אם תרצו" טוענים כי התוכנית הזו שמאיימת על הגליל קודמה על ידי ח"כ מנסור עבאס בממשלה הקודמת. ח"כ אריאל קלנר צוטט באתר הקול היהודי אומר "התוכנית ההרסנית לחיסול ההתיישבות היהודית בלב הגליל, רעה חולה שהוכנסה במהלך הממשלה הקודמת בראשות בנט-לפיד, אשר נשענה על מפלגה שייצגה את האחים המוסלמי".
אבל המתחם העיקרי שסומן בתיקון ובו אפשר לבנות כ-2,800 דירות בצפון מערב סכנין אושר על ידי הממשלה כבר ב-7 במאי 2018, ראש הממשלה היה אז נתניהו.
משום שהעובדות בקמפיין אינן מדוייקות והוסברו למתנגדים בימין, יש לתהות מדוע ממשיכים לעסוק בו. אולי מתוך ניסיון להסית את הדיון בציבור הימני מכישלונות הממשלה ומחוסר היכולת שלה לממש את הבטחותיה לניצחון מוחלט.