סגור

פשרה: ריבוע כחול נדל"ן וגינדי יעניקו לתושבים ליד פרויקט TLV הטבות בשווי של כ-9 מיליון שקל

בית המשפט התבקש לאשר הסכם פשרה בשל תביעה ייצוגית מ-2016, לפיה במהלך בניית פרויקט גינדי TVL שובשו חייהם של אלפי תושבים המתגוררים באזור בגין מפגעי סביבה ורעש. בין ההטבות, תקצה רבוע כחול נדל"ן שבשליטת מוטי בן משה 300 חניות לציבור ותשפץ בית כנסת שכונתי

בעלי קניון TLV Fashion mall, בפינת הרחובות החשמונאים וקרליבך בתל אביב, יקצו 300 חניות לתושבים וישפצו בית כנסת שכונתי.
כך נקבע בהסכם פשרה שהושג בין בעלי הקניון לבין תושבי הרחובות הסמוכים לפרויקט, במסגרתו ייתנו היזמים הטבות בשווי של כ-9 מיליון שקל. בעלת הקניון הנוכחית, חברת מגדלי לב תל אביב, מוחזקת במלואה על ידי ריבוע כחול נדל"ן של מוטי בן משה.
מתוך כלל ההטבות, גינדי תישא בתשלום 1.75 מיליון שקל לתובעים ובגין שכר טרחת עורכי דינם, ריבוע כחול נדל"ן תקצה את 300 החניות לטובת מנוי המשמש את תושבים בלילות ובסופי שבוע בחניוני גבעון ו-TLV, למשך 30 חודשים. עלות שיפוץ בית הכנסת תתבצע בעלות של 170 אלף שקל על פי מפרט שהוסכם, ושתתחלק בין החברות הנתבעות. הפשרה סוכמה על ידי החברות הנתבעות.
הפשרה הושגה בהמשך לבקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך של 2.5 מיליון שקל, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בסוף 2016, עת היה הפרויקט בבנייה, בטענה למפגעי סביבה ורעש הנגרמים לתושבים מעבודות הבנייה.
כעת פנו הצדדים לבית המשפט לאישור הסכם הפשרה. שווי ההטבות לציבור שהוגשו בהסכם הפשרה מוערך על פי הצדדים בלמעלה מ-9 מיליון שקל.

3 צפייה בגלריה
קניון גינדי TLV FASHION MALL
קניון גינדי TLV FASHION MALL
קניון TLV FASHION MALL
את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הגישו בסוף 2016 ארבעה תושבים משכונת קריית ספר, המתגוררים בסמוך לפרויקט גינדי TLV, הכולל קניון ושכונת מגורים. התביעה הוגשה, באמצעות עו"ד דוד שוב, נגד החברות מגדלי גינדי, מגדלי לב תל אביב, קניון העיר תל אביב ועיריית תל אביב.
בתביעה טענו התובעים כי בעקבות עבודות מסיביות להקמת הפרויקט, שבוצעו הן בשעות היום והן בשעות הלילה, הם סבלו ממפגעי רעש וסביבה, ששיבשו באופן חמור את שגרת חייהם של אלפי אנשים. התובעים ביקשו לכלול בתביעה כ-5,000 תושבים המתגוררים ברחובות הסמוכים לפרויקט, אשר נפגעו מהעבודות.
3 צפייה בגלריה
פועלי בניין פועל בניין פיגומים באתר בנייה
פועלי בניין פועל בניין פיגומים באתר בנייה
בנייה
(צילום: שאול גולן)
אלפי אנשים סבלו מלילות לבנים
"עם תחילת עבודות הקמת הפרויקט, החלו התושבים, העובדים והעוברים ושבים בסביבת הפרויקט לסבול משלל מטרדים ומפגעים סביבתיים, בעיקר של רעש, זיהום ולכלוך", נכתב בתביעה. "בתחילה 'ספגו' זאת התושבים בשקט, בראותם בכך גזרה בלתי נמנעת הכפויה על מי שמתגורר בסביבה עירונית מתפתחת.
"ברם, עם הזמן העלתה גינדי את תדירות המפגעים, משכם ועוצמתם, עד שחצו כל גבול מתקבל על הדעת והפכו לעינוי של ממש. אלפי אנשים, מעוללים רכים ועד זקנים באים בימים, סובלים מלילות לבנים ללא שינה, משיבוש עבודתם וסדר יומם ומהפרת שגרת חייהם. כך נוצר מצב ששכונה שלמה במרכז תל אביב משמשת כבת ערובה ליומרתן של המשיבות לבנות מגדלים עד רום שמים ולהעשיר את קופתן תוך פגיעה אנושה באיכות חייהם של אלפי אנשים".
עוד טענו התובעים כי חודש יוני 2015 היה מבחינתם הקש ששבר את גב הגמל: "בחודש זה התירה גינדי כל רסן עת החלה להרחיב את מפגעי הרעש המחרידים לכל שעות היממה, תוך הפרה של כל נורמה מוכרת ותוך התעלמות גסה מהתושבים וזכויותיהם. בכל שעות היום, ולא פחות מכך- בלילה, אמללה גינדי את התושבים במפגעי רעש בלתי פוסקים הבוקעים מ'תזמורת' כבירה הכוללת את כל סוגי רעשי הבנייה שניתן לחשוב עליהם: מקדחות, פטישים, מסורים, מנופים, משאיות, דחפורים, צעקות פועלים ועוד ועוד.

3 צפייה בגלריה
מתחם גינדי TLV מגדלי גינדי ב תל אביב
מתחם גינדי TLV מגדלי גינדי ב תל אביב
מתחם גינדי TLV, מגדלי גינדי בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
הרעשים הלכו ונעשו תכופים וחזקים יותר, עד כדי כך שהמבקשים מצאו את עצמם מתקשים לבצע את הפעולות הפשוטות ביותר בתוך ביתם: לקרוא ספר, לצפות בטלוויזיה או פשוט לשוחח בשקט הפכו למשימה בלתי אפשרית, ושנת הלילה של תושבים באזור - לרבות הילדים שביניהם - נטרפה לחלוטין. כך שובשה שגרת חייהם של התושבים ללא הכר". לטענתם, "הרעש חרג לחלוטין ממה שמותר על פי דין, גם בעוצמתו וגם בשעות שבהן הוקם. הרעש חדר לבתים ולחדרי המגורים הפרטיים, לשטחי המסחר והמשרדים ולשטחים הציבוריים באזור. כל זה מדי יום ומדי לילה לאורך תקופה של כשנה החל מחודש יוני 2015".
חלוקת 300 חניות בקניון TLV
חלוקת המינויים לחניות תתבצע על ידי בעל תפקיד שימונה לכך בהסכמת הצדדים. יהיה זכאי למינוי כל מי שמתגורר בתוך גבולות הרחובות: מרמורק, שדרות רוטשילד, מאז"ה ומנחם בגין, אשר נחשף למטרדי הרעש בשנים 2016-2015, וסבל כתוצאה מכך מנזק לא ממוני. העדיפות בקבלת המינוי היא לתושבי האזור בתקופה הרלוונטית או חלקה, כאשר אם יתקבלו למעלה מ-300 פניות, אלה שיפנו ראשונים יהיו זכאים לקבל את המינוי.
בנוסף לכך החברות יממנו עבודות שיפוץ בבית הכנסת השכונתי "החשמונאים" ברחוב החשמונאים 74 פינת יהודה הלוי, ויממנו רכישת מכשיר דפיברילטור לצורך הצבתו בפארק השכונתי קריית ספר. עוד נקבע כי הגמול לארבעת התובעים ושכר הטרחה לארבעת עורכי הדין שהגישו את התביעה יעמוד יחד על כ-1.75 מיליון שקל. שווי ההטבות במסגרת ההסכם עומד על 9,175,000 שקל.