סגור

בלעדי
שדה התעופה בחדרה מתקרב למסלול ההמראה

הוועדה לתשתיות לאומיות תתחיל לדון בעוד שבועיים בבניית שדה התעופה החדש, במקום זה שבהרצליה. העתקת הפעילות תוביל להקמת שתי שכונות חדשות של כ־12 אלף דירות בהרצליה, ולהנמכת הבנייה בחדרה

התוכנית להקמת שדה תעופה חדש במזרח חדרה מתקדמת שלב, כך נודע ל”כלכליסט”.
אחרי שנים של תכנונים, בדיקות וסקרים, ההליך הסטטוטורי לאישורה של התוכנית להקמת שדה התעופה חדרה יתחיל בעוד שבועיים בדיון ראשון בוועדה לתשתיות לאומיות.


בסיום הדיונים צפויה הוועדה להמליץ על העברת התוכנית לשלב ההערות וההשגות, בדומה להליך הפקדה של תוכנית שמוגשת לוועדה מחוזית.
בסיום השלב הזה תבחן הוועדה השגות לתוכנית שיגישו הציבור או גופים רלבנטיים, ולאחר בחינת ההשגות התוכנית תאושר סופית. על רקע זאת מתקרב המועד לפינוי שדה התעופה בהרצליה. העתקת הפעילות לחדרה מאפשרת לקדם בהרצליה הקמת שתי שכונות חדשות בנות כ־12 אלף דירות.

3 צפייה בגלריה
ראש עיריית הרצליה משה פדלון
ראש עיריית הרצליה משה פדלון
ראש עיריית הרצליה משה פדלון. דורש מהמדינה לטפל בתשתיות הניקוז והתחבורה לפני בניית השכונות
(צילום: עומר מסינגר)

ממסמכי התוכנית שהגיעו לידי “כלכליסט” עולה כי השדה החדש יוקם על שטח של 765 דונם, שבו מצויים כיום בעיקר פרדסים, מדרום־מזרח לשכונת בית אליעזר בחדרה, ממערב לתוואי מסילת הברזל המזרחית המצויה כעת בביצוע, מדרום לשמורת הטבע ביצת זיתא, ומצפון לכביש 9.
שדה התעופה ישמש את תחום התעופה הכללית וכן בתי ספר לטיס, צילומי אוויר, מיפוי, כיבוי אש, הצלה וחילוץ, טיסות ניסוי, תחזוקת תשתיות חשמל, פרסום אווירי, מוניות אוויר, מרכז תחזוקה ובדק מטוסים ומסוקים, טיסות פרטיות במטוסים קלים ומסוקים ותעופה ספורטיבית.
שדה התעופה יכלול מסלול המראה ונחיתה יחיד באורך של כ־1,200 מטר, רחבת חניה ל־220 כלי טיס ומתקנים נוספים הנדרשים לאחזקתם. כמו כן יפעל בשדה מנחת מסוקים ולצדו עמדות חניה ל־40 מסוקים. גם יוקצה שטח לכ־50 כלי טיס זעירים של ענף התעופה הספורטיבית.
תוכניות המריבה
ההתקדמות בתוכנית היא בשורה טובה לממשלה ולמאות פרטיים בעלי זכויות בשטח בהרצליה, היא פחות טובה לתושבי העיר, ובראשם ראש העיר, שמתנגדים לתוכניות הבנייה שרוקמת המדינה בשטח השדה שייסגר.
מדובר בשתי תוכניות ענקיות בצפון הרצליה. תוכנית אחת כוללת בניית כ־2,000 דירות על שטח מסלול ההמראה, והיא כבר אושרה בותמ"ל (ועדת־העל הממשלתית לקידום תוכניות גדולות למגורים) בדיוק לפני חודש.
תוכנית נוספת מקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל לבניית יותר מ־10,000 דירות ומעל ל־400 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה בשטח שמצפון לשדה התעופה הרצליה, בין כביש 532 לכביש 20.
התושבים שמתנגדים לתוכניות דורשים לבטלן כדי למנוע את מה שנתפס בעיניהם כפגיעה באיכות החיים, הרס של שטח ירוק, וכמובן עוד פקקים. העירייה דורשת מהמדינה לטפל בתשתית הניקוז והתחבורה לפני בניית השכונות.
תנמיכו את הבנייה
במקביל הקמת שדה התעופה בחדרה תייצר כאב ראש ליזמים של שתי תוכניות ענקיות במזרח העיר. י.ח דמרי ושותפים נוספים קידמו בעשור האחרון תוכניות לבניית כ־4,500 דירות בשכונת הפארק בחדרה. לפני חודש בדיוק היא הגיעה לישורת האחרונה לפני אישור סופי, כאשר הופקדה להתנגדויות בוועדה המחוזית חיפה.

3 צפייה בגלריה
הקמת שדה התעופה בחדרה
הקמת שדה התעופה בחדרה
השטח במזרח חדרה שבו יוקם שדה התעופה. ישפיע על גובה הבנייה בשכונת הפארק
(אלעד גרשגורן)
אבל מבדיקה של “כלכליסט” עולה כי התוכניות כוללת הוראות לבניית 12 מגדלים בני 29 קומות. בניינים אלה גבוהים בכ־20 מטר מהגובה המקסימלי שיותר לבנות עם אישורה של התוכנית להקמת שדה התעופה. פירוש הדבר הוא כי היזמים יצטרכו לשנות את התוכנית ולהנמיך את המגדלים בכ־6 קומות. סביר להניח כי רשות שדות התעופה תגיש בשבועות הקרובים התנגדות לתוכנית הבנייה למגורים, ובה היא תדרוש להנמיך את המגדלים.
גורמים שמעורים בתכנון שכונת הפארק אמרו ל”כלכליסט” כי הוועדה המחוזית נערכה מבעוד מועד לאפשרות הזו. הפתרון יהיה שינוי של התוכנית כך שהבניינים יונמכו, אך מספר הדירות בכל בניין יגדל באופן שלא יגרום לצמצום מספר הדירות בשכונה החדשה.

3 צפייה בגלריה
שקנאי במסלול התנגשות עם המטוסים
שקנאי במסלול התנגשות עם המטוסים
שקנאי. במסלול התנגשות עם המטוסים
(דותן רותם)

גם רשות מקרקעי ישראל תצטרך להנמיך קומות בתוכנית לבניית כ־6,000 דירות שהיא קידמה בשטח ממזרח לשכונת בית אליעזר. הגובה המרבי בתוכנית המתוקנת יהיה 13 קומות בלבד, ולא 19 ו־20 קומות כמו בתוכנית המקורית. גם במקרה הזה רשות מקרקעי ישראל תשנה את תמהיל הדירות בכל בניין באופן שמספר הדירות הכולל לא ישתנה. תוכית הבנייה הזו עוכבה שנים ארוכות במוסדות התכנון בגלל התנגדות העירייה, שטענה שהיא חורגת ממדיניות התכנון של העיר, ולא נראה שהיא תצא מגדרה כדי לקדם אותה כעת.
תיק שקנאי
סוגיה נוספת היא כיצד תתמודד רשות שדות התעופה עם סכנת ההתנגשות בעשרות אלפי שקנאים שפוקדים את עמק חפר בסתיו. מדי סתיו חולפים בעמק חפר 50 אלף פרטים של שקנאי מצוי. על פי תסקיר השפעה על הסביבה שצורף למסמכי התוכנית להקמת שדה התעופה, זהו "עוף כבד המהווה סיכון פוטנציאלי לפעילות האווירית, ומאידך נחיתה והזנה של להקותיו בעמק חפר חיוניות עבור השלמת הנדידה לעבר אפריקה". הפתרון הצפוי לקונפליקט הזה יהיה ניטור של תנועת השקנאים והכוונה של המטוסים בהתאם.