סגור
שיכון של עמידר בלוד
שיכון של עמידר בלוד (צילום: דנה קופל)

עמידר תקבל מהממשלה 6.2 מיליארד שקל; תתחיל לשכור דירות בשוק החופשי

את הדירות שתשכור עמידר היא תשכיר לזכאים לסיוע בדיור, זאת במטרה להגדיל את מלאי הדירות בדיור הציבורי. ברקע: דוח הדיור הציבורי מספטמבר, שחשף כי מלאי הדירות בדיור הציבורי הצטמצם ב-19% תוך עשור. מנכ"ל פורום הדיור הציבורי: "אין לנו אמון בעמידר, שהוכיחה שפניה רק לפגיעה בדיירים והתעללות בהם"

משרד הבינוי והשיכון וחברת עמידר חתמו שלשום (ג') על הסכם מסגרת חדש לניהול עמידר. במסגרת ההסכם, יועברו כ-6.2 מיליארד שקל לחברת עמידר לטובת הדיור הציבורי.
ההסכם כולל מגוון תחומי פעילות בהם עמידר תפעל כזרוע הביצוע של המשרד במטרה לדאוג לרווחתם של דיירי הדיור הציבורי. כמו כן, ההסכם כולל, לראשונה, אפשרות שעמידר תשכור דירות בשוק החופשי ותשכיר אותן לזכאים לסיוע בדיור מהמדינה, מה שאמור לאפשר לה להגדיל את מלאי הדירות. עמידר תהיה אחראית על ניהול מלאי הדירות, ביצוע שיפוצים והליכי אחזקה.
עמידר, שהוקמה ב-1949, מהווה את זרוע הביצוע המרכזית של המדינה בנושאי דיור ציבורי. החברה מנהלת כיום כ-40 אלף דירות במסגרת דיור קבע וכמה מאות דירות זמניות. פעולותיה כוללות את אכלוס הדירות והחזקתן, התקשרויות מול הדיירים וגביית שכר דירה, וכן מכירת דירות בהתאם למדיניות הממשלה.
ברקע הדברים נמצא דוח הדיור הציבורי שפרסם בספטמבר משרד הבינוי והשיכון, שחשף מציאות עגומה: בעשר השנים האחרונות הצטמצם מלאי הדירות בדיור הציבורי בישראל ב-19%, מ-60 אלף דירות ב-2012 ל-49 אלף דירות ב-2022. מול המגמה הברורה של מלאי הדירות המצטמצם נמצא ציבור הממתינים שעמד בשנת 2021 על יותר מ-30 אלף בתי אב.
על פניו, הגורם המשמעותי ביותר בצמצום הכמות הוא חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), המאפשר את מכירת דירות הדיור הציבורי לדייריהן. מכניסת החוק לתוקף בשנת 2014 ועד לסוף שנת 2022, נמכרו לזכאים על פי חוק זה 13.3 אלף דירות ממלאי הדיור הציבורי. ניתוח השפעת חוק הדיור הציבורי על מלאי הדירות מעלה כי בתקופת החוק הצטמצם מלאי הדירות ב-18.7%.
הדוח מסביר כי לצד הירידה בכמות הדירות יש לציין גם את הירידה בתקציב האחזקה של הדירות הקיימות. הדוח מלמד כי התקציב לתחזוקת הדיור הציבורי עמד בשנת 2022 על 24 מיליון שקל - ירידה של כ- 18% לעומת 2018, בה בסיס התקציב עמד על 29 מיליון שקל.
במשרד הבינוי והשיכון מודעים היטב לביקורת על פעילות עמידר ולכן הדגישן שיושם דגש על שיפור יכולות הפיקוח והבקרה של המשרד על עמידר, זאת באמצעות דיווח נתונים וביצוע הליכים של בקרה ומעקב אחר יעדים ועוד. תחזוקת דירות הדיור הציבורי תשודרג באמצעות כניסה מואצת לפרויקטים של התחדשות עירונית, שיפור תהליך רכש דירות חדשות, הרחבת התחזוקה המונעת ותקצוב נוסף לתחזוקת שבר.
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר לאחר חתימת ההסכם: "דיירי הדיור הציבורי תמיד נמצאים לנגד עיניי. אחת מהמטרות הראשונות שהצבתי הייתה לדאוג לזכאים אלו ולתת להם את השירות הטוב ביותר. אני שמח שהיום התקדמנו צעד נוסף אל עבר מימוש מטרה זאת. ההסכם המשמעותי שנחתם היום עם עמידר מגיע לאחר עבודה מאומצת ושיתוף פעולה הדוק עם גורמי המקצוע במשרד האוצר".
מנכ"ל חברת עמידר, אלי בן מאיר, מסר: "הסכם זה יסייע לנו לעמוד במחויבות העמוקה שיש לנו לדיירי הדיור הציבורי, לשפר את מערך הדיור הציבורי עליו אנו אמונים ובעיקר לעמוד בכל המטרות והמשימות הלאומיות שנידרש אליהן".
דני גיגי, מנכ״ל פורום הדיור הציבורי, מסר: "עצוב שכל הגורמים היו מעורבים בחתימת ההסכם עם עמידר למעט הציבור שאמור לקבל את השירות מעמידר. למעלה מ-5 דו"חות מבקר מדינה יצאו כנגד חברת עמידר בעשור האחרון, כשהדו"חות מבטאים כישלון, מחדלים, ושחיתות שלטונית בצורה הכי גרועה שלה - החל ממינוי מקורבים, פגיעה ביועצים משפטיים, גזל של דירות לטובת מטרות לא ראויות ונהנתנות של מנהלי החברה. לנו אין שום אמון בחברת עמידר שהוכיחה, פעם אחר פעם, שפניה רק לפגיעה בדיירים והתעללות בהם תוך כדי שעובדיה ומנהליה גוזלים את הקופה הציבורית. אנחנו נחושים ונמשיך בכל הכוח לפעול כדי לעצור את ההתעללות בדיירי הדיור הציבורי והפעולות של האוצר ושל עמידר".