סגור

בלעדי
בית קלקא בת”א ייהרס לטובת גורד שחקים

הכשרת הישוב תבנה בדרך בגין מגדל בן 60 קומות, שיכלול משרדים ומגורים. לצדו תבנה בניין בן 14 קומות, שיימסר לעירייה וישמש לצורכי ציבור ולדירות להשכרה

דרך מנחם בגין בתל אביב בדרך לקלוט גורד שחקים נוסף. בניין המשרדים בית קלקא, מול קריית הממשלה ומגדל עזריאלי שרונה, ייהרס ובמקומו ייבנה מגדל משרדים ומגורים בן 60 קומות.
לצד המגדל ייבנה בניין בן 14 קומות, שיימסר לעיריית תל אביב וישמש לצורכי ציבור ולדירות להשכרה, ותוקם גם גינה ציבורית שתשמש את תושבי שכונת מונטיפיורי.

התוכנית הזו תעלה ביום רביעי השבוע לדיון בוועדה המקומית תל אביב, אך אישורה הסופי יתקבל בוועדה המחוזית משום שגובה הבנייה חורג מתוכנית המתאר של תל אביב תא/5000.
להכשרת הישוב 63% מהזכויות במתחם, באמצעות החברה־הבת נכסי אופטימה. החברה ושותפיה צפויים ליהנות מהשבחה משמעותית בשווי הנכס. שמאי המקרקעין איציק רפאל, ממשרד קמיל־טרנשסקי־רפאל, מעריך כי שווי המגרש כיום הוא כ־150 מיליון שקל, ו"לאחר אישור התוכנית שוויו החדש של המתחם יהיה כ־650 מיליון שקל, כלומר עלייה של יותר מ־300%".
עם זאת, רפאל מציין כי מעליית השווי הזו צריך להפחית את המטלות והתועלות הציבוריות שהיזמים נוטלים על עצמם במסגרת התוכנית. בין היתר עליהם לבנות את המגדל בן 14 הקומות, שיימסר לעיריית תל אביב, ועלות הקמתו מוערכת ב־65 מיליון שקל.

1 צפייה בגלריה
 בית קלקא דרך מנחם בגין 116 תל אביב
 בית קלקא דרך מנחם בגין 116 תל אביב
בית קלקא. גובה המגדל המתוכנן חורג מתוכנית המתאר של תל אביב
(צילום: שאול גולן)

לדברי רפאל, המתחם סמוך לצירי תנועה מרכזיים ועתידיים, ובהם הקו האדום של הרכבת הקלה והמטרו, ולכן הוא מסומן כאזור חריג שבו אפשר להעצים באופן דרמטי את זכויות הבנייה. המגדל בן 60 הקומות, ששטחו הבנוי 75 אלף מ"ר, יכלול משרדים ששטחם 37 אלך מ"ר, מסחר, שלוש קומות ציבוריות, ובקומות העליונות 162 דירות שיתפרסו על כ־12 אלף מ"ר בסך הכל. קומות המשרדים והמגורים יופרדו על ידי מתחם ציבורי ענק שמכונה “גינת שמים”, שתכלול גינון, תצפית ומסעדות, וגובה התקרה שלה יהיה כ־9-6 מטר. גשר עילי יחבר בין הקומות הציבוריות במגדל לבין הקומות הציבוריות בבניין הסמוך. הבניין הסמוך יכלול שטח מסחרי בקומת הקרקע, שלוש קומות ציבוריות ו־11 קומות שבהן 60-50 דירות להשכרה ארוכת טווח.
מתחם בית קלקא הוא סנונית ראשונה מתוך כמה מגדלים שצפויים לקום בעורף שכונת מונטפיורי על הדופן של דרך מנחם בגין, ולשנות מהיסוד את פני אחד הצירים המרכזיים בעיר. בשטח של כ־40 דונם מצפון למתחם בית קלקא, בין רחוב שפע טל לגבעת התחמושת מול תחנת רכבת השלום ומגדלי עזריאלי, העירייה קידמה תוכנית לבניית ארבעה מגדלים. התוכנית הזו נעצרה משום שמשרד התחבורה מקדם בשטח תוכנית להקמת מרכז תחבורה, שבו תחנות מטרו ורכבת קלה. כאשר תוכנית משרד התחבורה תושלם, תל אביב תחזור לקדם את תוכנית המגדלים שתשתלב במתחם התחבורתי.
גובהו המתוכנן של המגדל במתחם בית קלקא, 246 מטר, יציב אותו בצמרת המגדלים הגבוהים בישראל. עזריאלי שרונה, המגדל הגבוה ביותר היום, מתנשא ל־238.5 מטר. מגדל הספירלה, שמצוי כעת בהליכי בנייה, צפויה לכלול 91 קומות לאורך 350 מטר. מגדל Toha השני צפוי לכלול 77 קומות, אך את הכתר צפוי לקטוף מגדל בין ערים על גבול גבעתיים, רמת גן ותל אביב, שבו על פי התוכנית 100 קומות.
הכשרת הישוב נלחמת כיום בבית המשפט העליון על גורד שחקים נוסף שהיא מקימה על חורבות בית מעריב. התוכנית התקפה מאפשרת לבנות מגדל בן 42 קומות. תוכנית ל־60 קומות בוטלה בטענה של רשות התעופה האזרחית כי המגדל חורג ממגבלות הגובה במרחב שבו עוברים מטוסים. הכשרת הישוב טוענת שהמגדל לא יוצר סיכונים בטיחותיים.