סגור
רחוב ריג'נט ב לונדון
רחוב ריג'נט בלונדון, מגמה מעורבת (צילום: אי פי איי)

השדרה החמישית נחלצה מהמגפה עם שכירות גבוהה ב־14%

לראשונה מאז 2019 פורסם דו"ח רחובות הקניות הגלובלי של קושמן אנד ווייקפילד. הונג קונג ספגה את הירידה החדה ביותר בדמי השכירות, יבשת אמריקה הפגינה את העמידות הרבה ביותר, ובאירופה נבלמה ההתאוששות בגלל המלחמה הרוסית

מקטע הרחובות 60־49 בשדרה החמישית במנהטן התברג בצמרת אזורי הקניות היקרים בעולם, זאת לאחר שמחירי השכירות עקפו את הרמות שקדמו למגפה — כך עולה מדו"ח רחובות הקניות המובילים בעולם של קושמן אנד ווייקפילד, שהתפרסם השבוע לראשונה מאז 2019, וסוקר 92 ערים.
השדרה החמישית הפגינה חסינות לנוכח משבר הקורונה, ובשילוב עם הדולר החזק זינקה לצמרת הדירוג בעקבות עלייה של 14% בדמי השכירות הקמעונאיים. לעומתה, אזור הקניות סים שה סואי בהונג קונג ספג צניחה של 41%, וירד מהמקום הראשון לשני. עוד התברגו בחמישיה הפותחת: ויה מונטנפולאונה במילאנו, ניו בונד סטריט בלונדון והשאנז אליזה בפריז.
לפי הדו"ח, בשיאה של הקורונה צנחו מחירי השכירות ב־13% בממוצע, והם נמוכים עדיין ב־7% מהרמות שקדמו למגפה. לונדון ופריז הפגינו נוכחות חזקה בדירוג, עם ששה רחובות ללונדון וחמשה לפריז. אלה מונים, בין השאר, את אוקספורד, ריג'נט וקובנט גרדן בבירה הבריטית, ואת רו סנט אונורה ופלאס ונדום בעיר האורות. עם זאת, בלונדון נרשמה מגמה מעורבת, ובעוד מחירי השכירות בניו בונד סטריט נמוכים כעת ב־11% מהרמות שקדמו למגפה, בקובנט גרדן עומד הנתון על 30%.
לנוכח המכה הקשה שספגו מחירי השכירות הקמעונאיים בשיאה של המגפה, יבשת אמריקה הוכיחה את עצמה כאזור החסין ביותר. ב־20 הערים עם מחירי השכירות הגבוהים ביותר התברגו, מלבד ערים אמריקאיות, גם טורונטו, ונקובר ומונטריאול בקנדה, סאו פאולו וריו דה ז'נרו בברזיל, ובואנוס איירס בארגנטינה. השוק בארה"ב הרוויח באופן מיוחד מהמדיניות הפיסקאלית הממשלתית ומנהירה של כוח קנייה לשווקים מסוימים במדינה, בהם יוסטון ואוסטין בטקסס, בחיפוש אחר איכות חיים משופרת. בהתאם, הזינוק החד ביותר במחירי השכירות הקמעונאיים — 122% — נרשם באזור ריבר אואקס ביוסטון.
מחירי השכירות בארה"ב גבוהים עתה ב־25% בממוצע לעומת הרמות שקדמו למגפה. לעומת זאת, אזורי אסיה־פסיפיק ואירופה, המזה"ת ואפריקה (EMEA), טרם התאוששו. בעקבות סגירת הגבולות בפני נוסעים בינלאומיים, שפגעה בתיירות באזורי הקניות המרכזיים, היחלשות המחירים באזור אסיה־פסיפיק עמדה על 17% בממוצע. באירופה, מחירי השכירות נמוכים עדיין ב־8% לעומת הרמות שקדמו לקורונה, זאת לאחר שהמלחמה הרוסית פגעה בהתאוששות ב־2022. כנקודת אור מציינים מחברי הדו"ח, כי רבע מהשווקים האירופיים, בהם רומא, אוסלו, וינה ומילאנו, כבר חזרו לרמות שקדמו למגפה.
הדו"ח מציג גם את רחובות הקניות שבהם מחירי השכירות הם הזולים ביותר. אלה מונים את רחוב הקניות הראשי בסקופיה בירת מקדוניה, עם שכירות חודשית של 326 יורו למ"ר, ואת השדרה השנייה בצ'נאי, הודו, עם 254 יורו למ"ר. עוד בערים הזולות: מומבאי, בנגלורו ופונה בהודו, וטאלין, ריגה, וילנה ולימסול, באירופה.