סגור

3,246 דירות בשבע שנים: "המסלול המהפכני" של משרד השיכון התגלה כאיטי במיוחד

מסלול "תכנן ובנה", שבמסגרתו חברה קבלנית אחת מבצעת את כל עבודות הפיתוח, הושק ב-2016 ונועד לצמצם בירוקרטיה ולהקטין את זמן הבנייה; אולם בפועל לא נראה שלמסלול הייתה השפעה גדולה על שוק הדיור

חברת שפיר הודיעה היום (ד') על תחילת שיווק דירות בשכונה החדשה שהיא בונה בבית שמש במסלול "תכנן ובנה". ב-2016, כשהמסלול הושק, כינה אותו שר הבינוי והשיכון דאז, יואב גלנט, "מהפכני", והוא אף הצהיר כי "אחד הגורמים שייקרו לאורך השנים את המחירים בשוק הדיור הוא הקצב האיטי של הבנייה וחוסר התיאום ששרר במערכת המסורבלת ומרובת היזמים".
שבע שנים אחרי ההשקה הוקמו רק 1,200 יחידות דיור ב"בצוותא" בחריש, בימים אלה נשלמת בניית 1,010 יח"ד ב"מתחם הבוסתנים" בשדרות ו-1,036 יח"ד ב"כתר הרמה" בבית שמש. באוקטובר 2022 הוכרזו הזוכות בבניית שכונה נוספת במסלול בקצרין. 3,246 יח"ד, רובן עדיין לא אוכלסו, בשבע שנים. קשה להגיד שלמסלול המהפכני של גלנט היה איזה אימפקט על שוק הדיור בישראל.
על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון משנת 2017, הוצאת היתר בנייה אורכת לכל הפחות עשרה חודשים, שלב התכנון אורך שמונה שנים, שלב הבנייה יותר משמונה שנים, והשיווק עוד ארבעה חודשים. חלק מהפעולות סימולטניות. על פי אותו מסמך, לבנות שכונה חדשה לוקח בערך 15 שנים ושמונה חודשים.
הרעיון שעמד מאחורי יוזמת מסלול "תכנן ובנה" היה שחברה קבלנית אחת תבצע את כל עבודות הפיתוח, לרבות עבודות ביסוס וייצוב הקרקע, כבישים ומדרכות, תשתיות מים, ביוב וניקוז, תאורת רחוב, תקשורת חשמל, עבודות צביעה, תימרור, שילוט ומספור בתים, עבודות גינון לאורך הרחובות ופיתוח שצ"פים. אלה יצטרפו כמובן לבניית מבני הציבור, המסחר והדירות. על פי תנאי המכרז, מסירת הפרויקט תיעשה בתוך 40 חודשים מיום הזכייה.
אין הרבה חברות שמסוגלות לעמוד בתנאי מסלול "תכנן ובנה". לפי תנאי הסף שהעמיד משרד השיכון למכרז, נדרשו החברות הוכחת מחזור הכנסות שנתי של 160 מיליון שקל, הון עצמי של 115 מיליון שקל והוכחה שמסרו יותר מ-800 יח"ד בעשר השנים האחרונות.
ראול סרוגו, יו"ר התאחדות קבלנים בוני הארץ, מסביר שהשיטה מקובלת בהרבה מקומות בעולם ומצוינת, אך יישומה בארץ בעייתי: "העיקרון נכון וצריך לעשות אותו כי זה מאפשר תאורטית קיצור הליכים, אבל יש פה כנראה כשל שנובע בעיקר מהממשק הלקוי והבעייתי בין החברה היזמית, שאמורה לתכנן ולבצע, לבין הרשויות שסובבות אותה. התכנון והביצוע לא נעשים בוואקום, אלא מתחברים למכלול שלם של אילוצים שמעכבים את תחילת הביצוע. אם מדברים היום על רישוי עצמי צריך לתת לחברה הזאת את הכלי הזה, שלא תהיה תלויה ברשויות אחרות. אנחנו רואים שביצוע תשתיות בישראל הוא חסם, ולכן אם אתה נותן לחברה אחת לטפל גם בתשתיות וגם בבנייה זה אמור להיות לכאורה תהליך נכון ומהיר. ברור שהחולי בבירוקרטיה הישראלית לא פוסח גם על תוכנית זו. צריך לתת לחברה היזמית את הכלים לקדם את הפרויקט עד הסוף".
1 צפייה בגלריה
הדמיית שכונת "כתר הרמה" בבית שמש
הדמיית שכונת "כתר הרמה" בבית שמש
הדמיית שכונת "כתר הרמה" בבית שמש
(צילום: Viewpoint)
שכונת "כתר הרמה" בבית שמש ממוקמת בצד הדרום מערבי של רמת בית שמש ומיועדת לציבור החרדי. הקרקע שווקה במסגרת תוכנית "מחיר מופחת" של משרד הבינוי והשיכון. כלומר, היזמים יוכלו למכור חלק מהדירות במחיר מוזל ואת השאר בשוק החופשי. בתוכנית 836 יח"ד "רגילות" ועוד 200 יח"ד מיוחדות. החברות הזוכות במכרז, שפיר הנדסה ונתיב-פיתוח ויזמות נדל"ן, התחייבו על סכום של 9,972 שקל למ"ר ושילמו 138 מיליון שקל הוצאות פיתוח על הקרקע.
ממשרד הבינוי והשיכון לא התקבלה תגובה.