סגור

החוק שיחזיר אל השוק עשרות אלפי נכסים נטושים אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה

החוק יופעל באמצעות ביטול הפטור מארנונה לבעלי הנכסים הנטושים וכדי לעודד אותם להשיב אותם לשימוש; על פי הערכות יש כיום בישראל 1.5 מיליון מ"ר של נכסים נטושים

הצעת החוק שמטרתה להחזיר לשימוש עשרות אלפי דירות ונכסים אושרה אתמול (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה, זו הפעם ראשונה מזה 8 שנים שבהן היו מספר ניסיונות לקידום החוק.

מדובר בהצעת חוק לתיקון פקודת העיריות המציעה לבטל את הפטור מארנונה על נכסים נטושים כדי להקשות על בעליהם להשאיר אותם כפי שהם, ולעודד אותם להשיב אותם לשוק. על פי הערכות בישראל קיימים 1.5 מיליון מ"ר של מבנים לא שמישים שלא משלמים עליהם ארנונה כלל או משלמים עליהם ארנונה מופחתת. לעתים מתוך שיקולים כלכליים, המחזיק בנכס אינו מתכוון כלל להשמיש מחדש את הנכס למגורים.
3 צפייה בגלריה
בניין נטוש ב ירושלים
בניין נטוש ב ירושלים
בניין נטוש בירושלים
(עמית שאבי)
כיום החוק מאפשר לבעלים של נכסים שאינם ראויים למגורים לקבל פטור מתשלומי ארנונה למשך שלוש שנים, ולאחר מכן לשלם תשלום מזערי למשך חמש שנים נוספות. לאחר שתי התקופות ניתן פטור מוחלט למשך תקופת בלתי מוגבלת וללא שום סייג. בפועל, במקרים רבים התשלום לאורך כל התקופה הוא בהתאם לתעריף ארנונה הנמוך ביותר שגובה העירייה.
בהצעת החוק נכתב, כי "בהתחשב במצבו הקשה של שוק הדיור בישראל והמחסור בהיצע, עקב כך מחירי הדיור גבוהים , הדבר מחייב להתייחס לטיפול בשוק הדיור כאל צורך חירום לאומי. השמשת המבנים האלה חזרה למגורים תגדיל את היצע הדירות בשוק ותוכל להוות פתרון ראשוני מהיר למצב.
3 צפייה בגלריה
ח"כ מיכל שיר סגמן
ח"כ מיכל שיר סגמן
ח"כ מיכל שיר סגמן
(זיו קורן)
מוצע כי תקופת הפטור הראשונה שתקוצר לשנתיים, ולאחריה בעליו של מבנה הרוס או נטוש יחויב בארנונה על פי סיווגו - תעסוקה או מגורים. מוצע כי תקופת הפטור הראשונה תימנה בין ברציפות ובין במצטבר".
לצד זאת נכתב, כי לשר הפנים תהיה הסמכות לקבוע את המקרים המיוחדים עליהם לא יחול התיקון, ובהתייעצות עם הרשות המקומית ניתן יהיה להאריך את תקופת הפטור הראשונה, אם השתכנע שהמחזיק בנכס עושה כל שביכולתו כדי להשמיש חזרה את הבניין למגורים.
על פי הערכה של מציעי החוק, המהלך צפוי להכניס עשרות אלפי יחידות דיור לשוק הדיור, ומיליוני שקלים לרשויות המקומיות.
3 צפייה בגלריה
עופר ברקוביץ תנועת התעוררות החברה הכלכלית רמת גן
עופר ברקוביץ תנועת התעוררות החברה הכלכלית רמת גן
עופר ברקוביץ, תנועת התעוררות
(צילום: שרון גבאי)
את החוק קידמה ח״כ מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה) יחד עם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) ובשיתוף עם יו"ר תנועת התעוררות עופר ברקוביץ'. לדבריה, ״הרחבת שוק הדיור בישראל הוא צורך לאומי- החוק יקרב את צעירי ישראל עוד צעד אחד בדרך לחלום לרכישת דירה, בנוסף בעזרת החוק יוכלו הרשויות המקומיות לשפר את השירותים הניתנים לתושבים”.
ברקוביץ' אמר בשיחה לכלכליסט: "זה מאבק שאנחנו מנהלים כבר 10 שנים, הוא החל בגלל מבנים נטושים שנמצאים בירושלים, אבל הסיפור הוא לא רק ירושלים זה ברמה הלאומית. לפי העירייה בירושלים יש שטח בנוי של 350 אלף מ"ר שמוגדר כנטוש וזה פוגע גם בהכנסות מארנונה. ניסינו בעבר להעלות את החוק בכנסת ובפעמים האחרונות ח"כ גפני דחה אותנו בטענה שיש אנשים עניים שמחזיקים נכסים נטושים".