סגור

טירוף הדירות: שיא משכנתאות במרץ - 13.4 מיליארד שקל

הציבור הסתער על דירות, רגע לפני העלאת הריבית של בנק ישראל - היקף המשכנתאות שנלקחו במרץ היה גבוה ב-20% מפברואר וב-56% לעומת מרץ בשנה שעברה

נשבר השיא, רגע לפני העלאת הריבית: היקף ההלוואות החדשות שנלקחו על ידי הציבור בחודש מרץ הסתכם ב-13.42 מיליארד שקלים, כמיליארד שקל יותר מהשיא הקודם בחודש דצמבר האחרון, כך על פי נתוני בנק ישראל שמתפרסים היום (ג').
מדובר בעלייה של 19.7% לעומת חודש קודם ועלייה של 55.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בסך הכל ברבעון הראשון של השנה נלקחו הלוואות לדיור בסך כולל של 34.6 מיליארד וב-12 החודשים האחרונים ב-137 מיליארד.
עוד עולה מהנתונים שפרסם בנק ישראל כי שיעור ההלוואות הצמודות למדד עומד על 25% מכלל ההלוואות שנלקחו בחודש מרץ, ושיעור ההלוואות הלא צמודות למדד עומד על 74.3%, בדומה לחודש הקודם. שיעור ההלוואות שאינן צמודות למדד ממשיך להיות גבוה ומשמר את מגמת העלייה בשיעור ההלוואות במסלול זה מתחילת 2020 על רקע העלייה במדד המחירים לצרכן.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה ברמלה
(צילום: עמית שעל)
הריבית הממוצעת במסלול הצמוד מדד עלתה בשתי נקודות האחוז לעומת החודש הקודם והיא עומדת על 2.2%. משך תקופת הפירעון של המשכנתא במסלול זה ממשיך לעלות ועומד על 25.1 שנים, ומדובר בעלייה של 4 חודשים לעומת החודש הקודם ועלייה של יותר משנתיים ממרץ 2021. הריבית הממוצעת במסלול הלא צמוד מדד עומדת בחודש מרץ על 2.4%, מדובר בעלייה של נקודת האחוז לעומת החודש הקודם. תקופת הפירעון במסלול זה עומדת על 23.2 שנים, עלייה של 7 חודשים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
נתונים אלו צפויים לעלות בצורה משמעותית על רקע העלאת הריבית במשק ב-0.25% ל-0.35% עליה הכריז אתמול בנק ישראל - העלאת הריבית הראשונה זה שלוש וחצי שנים.