סגור
סיימון צ'ין סגן נשיא למחקר במכון ULI
סיימון צ'ין, סגן נשיא למחקר במכון ULI. לפי המחקר: "עכשיו, צריך שוב לעבוד עבור הכסף שלך, איכשהו" (צילום: עידן כנפי)

מחקר: "מיקומו של הנדל"ן כאפיק השקעה אטרקטיבי כבר אינו מובטח״

הבוקר הוצג המחקר בכנס שערכה פירמת עורכי הדין הגלובלית DLA Piper, שמסמן את המגמות שישלטו בשוק בשנים הקרובות

"לא יהיה קל לעשות כסף מנדל"ן כמו שזה היה בעשר השנים האחרונות. עכשיו, צריך שוב לעבוד עבור הכסף שלך, איכשהו. אתה באמת צריך לחשוב על איכות, מיקום וכל יתר הקריטריונים" - הציטוט הזה, אשר ניתן מפיו של משקיע נדל"ן אמריקאי ומופיע בפתח מחקר מקיף שבוצע על ידי מכון המחקר האמריקאי ULI (Urban Land institute), מסכם בכמה מילים פשוטות את הדברים שעורכי המחקר ניסחו במילותיהם: "למרות שיש תקווה לחידוש פעילות ההשקעות בנדל"ן יותר מאוחר השנה לאחר התייצבות שיעורי הריבית שעלתה בשנה האחרונה - הנרטיב הבסיסי של שוק הנדל"ן בשנת 2023 הוא זהירות... מיקומו של הנדל"ן כאפיק השקעה אטרקטיבי לעומת אחרים כבר אינו מובטח".
המחקר המקיף, שמתפרסם מדי שנה מזה שני עשורים ומתמקד במגמות העתידיות של שוק הנדל"ן, הוצג הבוקר בפני משתתפי כנס הנדל"ן הגלובלי של פירמת עורכי הדין DLA Piper. לפי המחקר, עיקר החשש מעתיד שוק הנדל"ן בשנה הקרובה נובע משיעורי האינפלציה הגבוהה, עליות הריבית התכופות אשר מייקרות את האשראי ותחזיות לא מעודדות באשר לשיעור הצמיחה הגלובלית.
עורכי המחקר מדגימים את ההאטה בשוק הנדל"ן העולמי באמצעות הנתון הבא: בעוד שבשנת 2021 הושקעו 1.4 טריליון דולר בסך היקף ההשקעות העולמי בנדל"ן – נתון המהווה שיא של 15 שנה; בשנת 2022 שנפתחה ברוח אופטימית, כבר החלה הירידה, והושקעו 1.1 טריליון דולר 'בלבד'. מכאן טוענים החוקרים: "מיקומו של הנדל"ן כאפיק השקעה אטרקטיבי לעומת אחרים כבר אינו מובטח". המחקר הוצג על ידי סיימון צ'ין, סגן נשיא למחקר וייעוץ במכון ULI במסגרת כנס הנדל"ן הגלובלי שערכה פירמת עורכי הדין הבינלאומית DLA Piper בישראל.
מרבית המשתתפים במחקר הסכימו כי הכלכלה העולמית עומדת לחוות מחזוריות בצורת U ולכן חלק מהמשקיעים בשוק הנדל"ן יקפיאו בעת הנוכחית תוכניות התרחבות. "ללא ספק, המכשול העיקרי בפני סגירת עסקאות השנה הוא המשך אי הוודאות באשר לקצב העלאות הריבית ובאשר לצפי התייצבות שווי הנכסים. פער התמחור הכולל מתואר כעת כ'מלחמה מזויפת' בין קונים למוכרים ואין הסכמה מתי פער זה ייסגר". לדברי אחד ממשקיעי הפרייבט אקוויטי הגלובליים שהשתתפו במחקר, "אנחנו במרחק של מספר רבעונים משוק נדל"ן שמתפקד באופן מלא".
כנס הנדל"ן הגלובלי של פירמת עורכי הדין DLA Piper נערך זו השנה השמינית בישראל מאז 2013. הכנס מאורגן על ידי השלוחה הישראלית של DLA Piper בארץ בהובלת עוה"ד ג'רמי לוסטמן ונעמי מרילס. במסגרת הכנס דנו הנוכחים בהשקעת הון בנדל"ן בתקופות סוערות של שינויים, השקעות בסוגי נכסי נדל"ן לא מסורתיים וחדשנות בנדל"ן בתחומי טכנולוגיות נדל"ן, ESG ובריאות.