סגור

המחוזי הכריע: עבודות השיקוע בקו הסגול של הרכבת הקלה ברמת גן לא יעוכבו

עתירה שהגישה עיריית רמת גן עיכבה את העבודות; השופט אליהו בכר: "העירייה התנהלה באופן רשלני, אין מקום להתערב בהחלטה של וועדת המשנה". נת"ע צפויה כעת לשוב ולבצע את העבודות במקטע "רפאל איתן", אשר הופסקו בצו בית המשפט

בית משפט השלום, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, דחה היום את העתירות לעיכוב ביצוע שיקוע רפאל איתן שהוגשו על ידי עיריית רמת גן. השופט אליהו בכר קבע כי "המקרה דנן הוא מסוג lose-lose – ואין בו 'מנצחים'. לאחר ששקלתי את כלל הטענות שהובאו בפניי מצאתי כי החלטת ועדת המשנה היא הרע במיעוטו ואין מקום להתערב בה". עוד אמר, כי "דחיית עבודות הרכבת הקלה גורם לנזק משמעותי לציבור".
ביהמ"ש קבע כי עיריית ר"ג תפצה את העותרים ואת המדינה: "עיריית רמת גן היתה אחראית על סלילת הכביש אך לא סללה אותו, עיריית רמת גן היא שהציבה את המובל (תעלת הניקוז) בתוואי הדרך באופן בלתי חוקי וללא תכנון ראוי, עיריית רמת גן לא טרחה ליידע את נת"ע והות"ל אודות קיומו של המובל".
לפי פסק הדין, כל עיכוב בביצוע הרכבת הקלה מסב נזק משמעותי לציבור. נת"ע צפויה כעת לשוב ולבצע את העבודות במקטע רפאל איתן אשר הופסקו בצו בית המשפט.
העתירות, שהוגשו על ידי תושבי רמת גן וכפר אז"ר, התנגדו לביצוע שינויים נקודתיים במפלס שיקוע רפאל איתן, בו עוברים כביש 4612 והקו הסגול של הרכבת הקלה. דרך רפאל איתן עוברת בין כפר אז"ר ובין שכונת "קרניצי החדשה" ברמת גן. בשנת 2006 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל אביב, תוכנית מתאר מקומית ובו תכנון מפורט לכביש 4612.
בשנת 2017, אושרה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) תוכנית תת"ל 70א הקובעת שבצד כביש 4612 יעבור גם הקו הסגול של הרכבת הקלה. בזמן העבודות על התכנון התגלה שעיריית רמת גן בנתה תעלת ניקוז לא מאושרת במפלס השיקוע המתכונן. בעקבות זאת נת"ע החליטה להתאים את מפלס השיקוע באופן שיעבור נקודתית מעל הניקוז הלא מאושר. תושבי רמת גן וכפר אז"ר עתרו נגד החלטה ודרשו שנת"ע תפעל להעתקת תעלת הניקוז שנבנתה ע"י העירייה.
היום בית המשפט דחה את עתירת התושבים וקבע שהחלטות ועדת המשנה של הות"ל לאישור מסמכי התכנון לביצוע הינם ברי תוקף והעתקת המובל איננה ישימה, למרות טענות עיריית רמת גן.
1 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה צומת עלית רמת גן
עבודות הרכבת הקלה צומת עלית רמת גן
עבודות הרכבת הקלה ברמת גן
(צילום: עופר צור)
סגן הנשיא השופט אליהו בכר כתב בהחלטתו: "לא מצאתי כי ההחלטה לאשר את הגבהת השיקוע חורגת ממתחם הסבירות. יוזכר כי הדרך נותרה משוקעת והגבהת המפלס נעשית רק בשל קיומו של המובל, כשהמפלס הוא בעומק המירבי האפשרי. השתכנעתי כי לא ניתן לסלול את הדרך ללא הזזת המובל, ואילו הזזת המובל אינה ישימה כיוון שהיא מורכבת הנדסית ותגרור עיכוב משמעותי בביצוע הפרויקט ואף כרוכה בהוצאות נכבדות. על יתרונות פרויקט הרכבת הקלה בהיבט הציבורי נדמה שאין צורך להרחיב, מדובר ברשת תחבורה ציבורית יעלה, מהירה ושקטה תתרום להפחתת עומסים תחבורתיים, לצמצום משמעותי של רכבים פרטיים ובהתאם של רמות זיהום אויר, ותפיק תועלת כלכלית לציבור למשק ולקופה הציבורית".
מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "מדובר בעוד אחד משורת המחדלים המקוממים שירשה הנהלת העיר הנוכחית. הנהלת העיר הנוכחית פעלה לשיקוע מקסימלי של כביש רפאל איתן כולל השקעה של כמעט 20 מיליון שקל שכבר תוקצבו להזזת המובל. מובל המים הונח על ידי הנהלת עיר קודמת בגובה שגוי ובכך אפשרה לנת"ע להתחמק משיקוע הכביש לעומק של 12 מ'. צר לנו שבית המשפט לא קיבל את עמדתנו, וסבר כי לא ניתן לתקן כעת רשלנות רבת שנים. בית המשפט העביר ביקורת נוקבת על הנהלות העיר הקודמות עד לשנת 2018. חשוב להדגיש שמאז התחלפו ראש העיר, מהנדסת העיר, יו"ר הוועדה לתכנון ובניה היועמ"ש ואחרים, ואלו פעלו באופן אקטיבי בניסיון לתקן לתקן את המחדל המקומם של הנהלות העיר הקודמות, שלא התרשלו אלא פשעו הם ומי שהיה אמור לפקח עליהם. העירייה תבחן הגשת תביעת נזיקין נגד מקבלי ההחלטות בקדנציות הקודמות, שגרמו לנזק הזה שלצערנו הינו לדורות".
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, מסר בתגובה: "חברת נת"ע מאמצת את פס"ד בית המשפט, ואת קביעתו החד משמעית כי כל עיכוב בביצוע הרכבת הקלה, גורם נזק משמעותי לציבור. נת"ע קוראת לכלל הגורמים השותפים לפרויקט, בהן הרשויות המקומיות, לפעול לאור קביעת בית המשפט, ולסייע בקידום הרכבת הקלה לרווחת הציבור בישראל".