סגור

משרד האוצר: זינוק של 60% ברכישת דירות בידי משקיעים בפברואר

המשקיעים רכשו 2,000 דירות בפברואר. בבאר שבע נרשמה עלייה של 134% ברכישת דירות ע"י משקיעים; בפברואר נרכשו בסה"כ 10,200 דירות - עלייה של 10% לעומת פברואר אשתקד, וירידה של 3% לעומת ינואר השנה. הגידול ברכישות משקיעים נרשם בגלל הפחתת מס הרכישה

תחילת שנת 2021 התאפיינה בגידול ברכישת דירות מגורים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש פברואר 2021 שפרסמה היום (א') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג.


על פי הסקירה, בפברואר נרכשו 10,200 דירות - עלייה של 10% בהשוואה לפברואר אשתקד, וירידה של 3% בהשוואה לחודש ינואר 2021.
מתוכן, 3,600 דירות חדשות נרכשו מקבלנים, עלייה של 10% בהשוואה לפברואר אשתקד, ועלייה של 6% בהשוואה לינואר. העלייה נרשמה בכל האזורים, ונעה בין 18% באזור תל אביב ל-80% באזור באר שבע. באוצר מציינים שאת העלייה ברכישת דירות חדשות מקבלנים בבאר שבע הובילו המשקיעים.
לגבי דירות יד שנייה, בפברואר נרכשו 6,500 דירות, גידול של 10% לעומת פברואר אשתקד וירידה של 7% בהשוואה לינואר.
באזור תל אביב נרשמה דווקא ירידה, שאת החדה בהן - בשיעור של 45% לעומת פברואר אשתקד - רשמו משפרי דיור. בסך הכל נרכשו באזור תל אביב 455 דירות יד שנייה, ירידה חדה של 23% בהשוואה לפברואר אשתקד, וירידה של 10%-12% לעומת החודשים הקודמים.

2 צפייה בגלריה
בנייה רמלה נדל"ן דירות מגורים
בנייה רמלה נדל"ן דירות מגורים
בנייה למגורים ברמלה
(צילום ארכיון: עמית שעל)

במשרד האוצר לא יודעים להסביר את הסיבה לירידה החדה ברכישת דירות יד שנייה בקרב משפרי דיור באזור תל אביב. בפברואר נרשמה ירידה מתונה בלבד ברכישת דירות חדשות על ידי משפרי דיור באזור זה.
זינוק ברכישות של משקיעים
פלח המשקיעים רשם זינוק ברכישות: בפברואר הם רכשו 2,000 דירות, עלייה של 60% לעומת פברואר אשתקד, וזאת על רקע הפחתת מס הרכישה ביולי האחרון. שיעור המשקיעים עמד על 19.5% מסך העסקאות בפברואר. עלייה של 6% בהשוואה לפברואר אשתקד, אך נמוך ב-1.7% בהשוואה לחודש הקודם.

2 צפייה בגלריה
שירה גרינברג כלכלנית ראשית ב משרד אוצר
שירה גרינברג כלכלנית ראשית ב משרד אוצר
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד אוצר
(אלכס קולומויסקי )

בעוד בכל אזורים נרשמה עלייה חדה ברכישות משקיעים בפברואר לעומת פברואר אשתקד, באזור תל אביב נרשמה עלייה של 7% בלבד. בבאר שבע נרשמה עלייה של 134% ברכישת משקיעים לעומת פברואר אשתקד.
4,900 עסקאות ביצעו רוכשי דירה ראשונה בחודש פברואר, עלייה של 7% בהשוואה לפברואר אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. בעוד בשוק החופשי נרשמה עלייה של 29% ברכישת דירה ראשונה לעומת פברואר אשתקד, ועלייה של 3% בהשוואה לינואר. כמו כן נרשמה ירידה חדה של 41% ברכישת דירות מחיר למשתכן בהשוואה לינואר אשתקד.
הפלח היחיד שרשם ירידה בחודש פברואר הוא פלח משפרי הדיור, שרכשו 3,300 דירות. ירידה של 5% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 10% בהשוואה לחודש קודם.
על אף הגידול בכמות המשקיעים בחודשים האחרונים, בעיקר מאז הופחת מס הרכישה בחזרה ל-5% (מדרגה ראשונה) בסוף יולי 2020, באוצר מדגישים כי "קצב הגידול ברכישות המשקיעים הולך ומתמתן מאז חודש נובמבר האחרון - כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת".
גרינברג מציינת כי "לראשונה מאז הופחת מס הרכישה על המשקיעים, נרשמת ירידה רצופה של חודשיים ברכישות אלו בהשוואה לחודש הקודם. כך, בחודש פברואר ירדו רכישות המשקיעים ב-11% בהשוואה לחודש ינואר, בהמשך לירידה של 13% בחודש ינואר לעומת דצמבר 2020".