$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

המיזוג מוטל בספק: הלפרין מערימה קשיים על עסקת שופרסל וניו-פארם

הממונה על הגבלים עסקיים תאשר את רכישת רשת ניו־פארם על ידי שופרסל רק בכפוף להגבלות שימנעו ריכוז כוח גדול מדי בידי רשת הקמעונאות; הבעיה: 30 סניפים של שופרסל מרוחקים פחות מ־500 מטר מסניפי ניו־פארם; המשמעות היא ששופרסל תצטרך למכור את הסניפים הללו, מה שעשוי להפוך את המיזוג ללא כדאי עבורה

גולן חזני 07:0014.08.17

המיזוג מוטל בספק: הלפרין מערימה קשיים על עסקת שופרסל וניו־פארם

 

הממונה על הגבלים עסקיים תאשר את רכישת רשת ניו־פארם על ידי שופרסל רק בכפוף להגבלות שימנעו ריכוז כוח גדול מדי בידי רשת הקמעונאות; הבעיה: 30 סניפים של שופרסל מרוחקים פחות מ־500 מטר מסניפי ניו־פארם; המשמעות היא ששופרסל תצטרך למכור את הסניפים הללו, מה שעשוי להפוך את המיזוג ללא כדאי עבורה

 

 

 

רשות ההגבלים העסקיים מערימה קשיים על עסקת רכישת ניו־פארם על ידי שופרסל. ל"כלכליסט" נודע כי בכירי הרשות הציגו בפני נציגי שופרסל, בשתי פגישות, ניתוח לגבי השפעת המיזוג על התחרות בענף. הניתוח הדהים את נציגי שופרסל, ובפגישה השנייה שנערכה בין הצדדים אמר המנכ"ל איציק אברכהן לממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין כי בתנאים העולם מהניתוח העסקה תבוטל מאחר ואין לה כדאיות כלכלית.

 

 

 

מה דעתך על מניית שופרסל:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה
הניתוח של הרשות העלה כי במקרה בו השחקן המוביל בשוק או השחקן השני בכוחו בשוק קונים את השחקנים במקומות 3 או 4 - הדבר לא מביאים לירידת מחירים. עוד על פי הניתוח, מבין 17 סניפים של ניו־פארם (מתוך 67 בכלל הרשת) נמצאים במרחק של פחות מ־500 מטר מסניפים של שופרסל דיל; ו־13 סניפים נמצאים במרחק של פחות מ־500 מטר מסניפי שופרסל שלי.

 

הרשות לא ציינה עדיין במפורש את המכירה של סניפים אלה כתנאי לאישור העסקה, אולם מן הניתוח עולה כי שופרסל תצטרך לעשות זאת. מכירה של סניפים כה רבים הוופכת מבחינתה את העיסקה ללא משתלמת.

 

החשש מהתעצמות שופרסל מטריד

 

בשיחה השנייה, בה נכח כאמור אברכהן, ביקשה הלפרין מנציגי החברה לבחון שוב את עמדתם ולחזור עם נימוקים שיאפשרו לרשות לבחון את שוב את הניתוח. עם זאת, גורמים בתחום טוענים כי לפי ניתוח זה, הסיכוי שהעסקה תצא לפועל נמוך.

 

עוד טוענים אותם גורמים כי הרושם שעולה מהניתוח הוא שרשות ההגבלים העסקיים חוששת יותר מהעצמת כוחה של שופרסל בעקבות העסקה, ופחות מכוחה של סופר־פארם בשוק. חשש זה מגיע בעיקר לאור ההתחזקות של שופרסל בתחום הקמעונאות לאחר קריסת מגה, ולאור העובדה שיינות ביתן שרכשה את מגה מתקשה להעמיד לשופרסל תחרות במרכזי הערים.

 

ההיסטוריה עובדת לרעת העסקה

 

מלבד הניתוח על ההשפעה על התחרות, כלכלני הרשות הציגו בפני שופרסל נתונים על האפשרות להעלאות מחירים וההשפעה על הספקים והלקוחות. מגבלות נוספות שצפויה להציב רשות ההגבלים העסקיים צפויות להוות גם כן בעיה מהותית עבור שופרסל.

 

מימין: מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן והממונה על רשות ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין מימין: מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן והממונה על רשות ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

 

 

מניתוח זה עולה כי הממונה חששות כי שרכישת שופרסל את ניו־פארם לא תיטיב עם הצרכן, אלא תפגע בתחרות ותביא לעליית מחירים. זאת, בין היתר, לאור העובדה שחלק ניכר ממוצרי הצריכה הנמכרים ברשתות הפארם נמכרים כבר היום בשופרסל, כשהעליונות של סופר־פארם קיימת בעיקר בתחום הקוסמטיקה.

 

שלושה חודשי המתנה לתשובת הרשות

 

שופרסל חתמה על הסכם לרכישת ניו־פארם באפריל האחרון תמורת 118 מיליון שקל. הסכום הרשמי של העסקה עומד על 130 מיליון שקל, אך במסגרת העסקה תקבל שופרסל 12 מיליון שקל באופן עקיף. מעבר לכך, שופרסל לוקחת על עצמה התחייבויות של ניו־פארם בגובה של כ־70 מיליון שקל.

 

 

 

בחודש מאי הגישה שופרסל בקשה לאישור המיזוג. מטעם רשות ההגבלים מעורבים בטיפול בבקשה הממונה מיכל הלפרין, היועץ המשפטי אורי שוורץ, הכלכלן הראשי יאיר אילת וצוות נוסף של חמישה כלכלכנים ושני עורכי דין. מטעם שופרסל מנהלים את המגעים המנכ"ל איציק אברכהן, וכן עורכי הדין צבי אגמון והכלכלן מנחם פרלמן.

מאז החתימה על העסקה והגשת הבקשה, אנשי הרשות קיבלו פניות של קמעונאים שביקשו לבחון אותה היטב. זאת לאור העובדה שבעבר אישרה

הרשות את רכישת רשת קלאב מרקט בידי שופרסל, במהלך שלא הוביל להורדת מחירים. ואולם, מול פניות אלה קיים הכוח של המתחרה סופר-פארם ששולטת

בכמחצית מהמכירות בשוק.

 

לסופר-פארם כח עצום בתחום הפארם. ניו-פארם, השחקן השני בגודלו, מתקשה מזה שנים להתרומם ופסילת המיזוג עלולה להיות החמצה של אפשרות לתחרות אמיתית לראשונה בהיסטוריה בתחום. עם זאצ, רכישה של ניו־פארם על ידי שחקן אחר היא אפשרות קיימת - אך החברה נמצאת על המדף במשך שנים מבלי שהבעלים רמי שנים מצליח למכור אותה.

 

מכירות שוק הפארם מוערכות ב־9 מיליארד שקל בשנה, שמתחלקים בין תרופות (3.2), קוסמטיקה (1.8) ויתר הקטגוריות הכוללות טואלטיקה, מוצרים לתינוקות, ניקיון וכללי. לפי ההערכות, מוצרי הפארם מהווים 14% מסל הקניות הממוצע של הצרכן הישראלי.

 

בשופרסל סירבו להגיב לידיעה.

 

ברשות ההגבלים נמסר בתגובה כי "הרשות נמצאת בעיצומה של בדיקת המיזוג וטרם קיבלה בו החלטה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x