$
פרסום ושיווק

בדיקת כלכליסט

הבהלה למזון נגמרה, ההקלות לרשתות לא

רשתות השיווק עדיין נהנות מהקלות רגולטוריות שקיבלו בשיא משבר הקורונה, גם כשהביקושים החריגים למזון כבר נרגעו. הרשות להגנת הצרכן: נבדוק בימים הקרובים

נורית קדוש 06:5805.05.20

המשק חוזר לשגרה כמעט מלאה, אבל ההקלות הרגולטריות שניתנו בתקופת שיא משבר הקורונה לעסקים נמשכות. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי החובה לסימון מחיר על כל מוצר מזון, שנועדה להגן על הצרכן מפני הטעיות מחיר, עדיין מוקפאת אף שהתורים בסופרים כבר מזמן נגמרו.

 

 

עם פרוץ המשבר, בשבוע השני של חודש מרץ, נרשמה הסתערות חריגה בהיקפה של הציבור על חנויות המזון בניסיון להצטייד במוצרים. זינוק של עשרות אחוזים בביקוש למוצרי יסוד ולמוצרי היגיינה וחיטוי העמיד את רשתות השיווק מול אתגר חדש שעמו הן התקשו להתמודד. על רקע הביקושים החריגים למזון בחנויות הפיזיות ובאתרי האונליין, פנו רשתות השיווק לרגולטורים בבקשה להקל עליהן במגוון נושאים.

עומסים בסניף טיב טעם בשיא המשבר. ההקלה על חובת סימון המחיר על גבי המוצר הותנתה בהצגת שלט לידו עומסים בסניף טיב טעם בשיא המשבר. ההקלה על חובת סימון המחיר על גבי המוצר הותנתה בהצגת שלט לידו צילום: דנה קופל

 

הקלות רבות ניתנו, אולם נראה כי חלקן לא הוגבלו בזמן מוחלט ונקבע כי יחולו "כל עוד מגפת הקורונה עומדת בעינה". בזמן שהביקוש למזון ירד לרמות דומות לאלו שנרשמו לפני המשבר, לא ברור מדוע ההקלות לא הוקפאו ועולה החשש כי מדובר בדרך להכשיר שינוי קבוע על חשבון הצרכן.

 

כך, לדוגמה, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה באמצע מרץ שלא תאכוף את אחד הכלים המשמעותיים ביותר בהגנת הצרכן: חובת הצגת מחיר על גבי המוצר. ברשות נימקו את ההחלטה בכך שהחשש מפני המצב והביקוש הדרמטי גורמים להתרוקנות מהירה של מדפי החנויות. לאור התחלופה הגבוהה של מוצרים מסוימים על המדפים, ולאור ההבנה כי כוח האדם הממילא מצומצם צריך בראש ובראשונה לספק מענה על הצורך המיידי של אספקת המוצרים, נדרשה ההקלה הנוגעת לכל חנות מזון ולגבי כל מוצר שהיא מוכרת.

 

בנוסף, ההקלה חלה גם בחנויות שאינן מוכרות מזון, ורק ביחס למוצרים בהם נרשמה עלייה חריגה במיוחד בביקושים, כמו נייר טואלט, אלכוג'ל, מסכות נשימה, אלכוהול ומגבוני אלכוהול. ברשות ציינו לצד הקביעה שהנחיה זו תקפה כל עוד מגפת הקורונה עומדת בעינה, וכי "ברור הוא כי הנחיה זו לא תחול במצב שבשגרה". אלא שלא הוכרז מצב שגרה ולכן ההקלות בתוקף עד להודעה אחרת.

 

ההקלה של סימון המחיר ניתנה בכפוף לכך שהקמעונאי ידאג להצמיד למדף שעליו מונחים המוצרים שילוט עם מחיר המוצר. בהנחיות ציינו ברשות כי ניתן לעשות זאת באמצעות שלט דיגיטלי. לפני שנה בדיוק הודיעה הרשות להגנת הצרכן כי היא בוחנת את שינוי חובת סימון המחיר, כך שבעלי העסקים יוכלו להסתפק בצגים אלקטרוניים של מחיר. לעמדה זאת התנגדו בעבר שר הכלכלה אלי כהן וקודמיו בתפקיד בשני העשורים האחרונים. על פניו, נראה כי לא מן הנמנע שברשות וברשתות השיווק זיהו במשבר הקורונה חלון הזדמנויות שיאפשר להכשיר את הקרקע לשינוי בעתיד הקרוב.

 

בנוסף להקלה הנוגעת לסימון המחיר, החברות קיבלו הקלות נוספות שנתחמו בזמן. כך, לדוגמה, ניתן להן היתר ממשרד העבודה להעסקת עובדים במשמרות לילה, שבתוקף עד תום השבוע הראשון של חודש יוני. הקלות נוספות ניתנו מהמשרד להגנת הסביבה, הנוגעות לדחיית המועד לתשלום היטל ודיווחים על פי חוק לצמצום השימוש בשקיות חד־פעמיות, עד סוף חודש מאי. הקלה נוספת, שבשלב זה לא הוגבלה בזמן, נוגעת לאיסור לקבל מכלי משקה תמורת החזר הפיקדון, בשל החשש הבריאותי מחשיפה למכלים שהיו בידי הציבור.

 

מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נמסר: "בימים הקרובים אנחנו נערכים לבדיקות בשטח על מנת להבין האם הקמעונאים עדיין זקוקים להקלה. במידה שנמצא שישנה חזרה לשגרה, ההנחיה תבוטל ותשוב החובה לסמן מחירים".

x