$
פרסום ושיווק

הציבור שוב מסתער על מזון, בעיקר בשכונה

גל נוסף של ביקושים למשלוחי מזון נרשם אתמול בצל הכוונה להכריז על סגר, ומועד האספקה עומד על כשבוע. את הזינוק הגדול במכירות רשמו מכולות ורשתות שכונתיות

נורית קדוש 08:1825.03.20

ההסתערות על רשתות השיווק התחדשה אתמול בבוקר לאור כוונת הממשלה להכריז על סגר כמעט מלא והביטול הצפוי של התחבורה הציבורית. כך, אחרי התמתנות של כמה ימים, מצאו עצמן רשתות השיווק שוב עם תורים ארוכים בקופות ומועדי אספקה ארוכים למשלוחים אונליין.

 

"מרגע שנודע שבכוונת הממשלה להחמיר את ההנחיות ולהכריז סגר כמעט מלא, נרשם זינוק חד בביקוש למזון באונליין", מסר אייל רביד, מנכ”ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי. לדברי רביד, "הזינוק החד נרשם אחרי שבתחילת השבוע ניתן היה לזהות רגיעה, שאפשרה יחד עם גיוס מאות עובדים כמלקטי הזמנות, לצמצם את זמן האספקה של המשלוחים בחלק מהאזורים ל־48 שעות”. לדברי רביד, עומסים כבדים נרשמים גם בחנויות הפיזיות. “בשל מגבלות המרחק שיש לשמור, אנו מכניסים כמות מוגבלת של לקוחות בכל סבב ויש תורים לכניסה לחנות”.

 

 

 

גם בשופרסל מזהים שינוי חד בביקושים לאחר כמה ימי רגיעה. משופרסל נמסר: "בעקבות ביקושי שיא חריגים מאוד בהיקפים לאור אירועי התקופה, בחלק מהאזורים ישנה דחייה של חלון האספקה בכמה ימים". בשלב זה עומד זמן ההמתנה הממוצע לאספקה על כשבוע עד 10 ימים.  

 

 

שוק המשקאות נותר קפוא

 

הרגיעה שנרשמה בתחילת השבוע באה לידי ביטוי גם בנתוני סטורנקסט לסיכום השבוע החולף, שמהם עולה כי העלייה הגבוהה ביותר במכירות נרשמה במכולות השכונתיות ובסניפים הקטנים של רשתות השיווק. בחנויות אלה מתבצעות על פי רוב קניות קטנות יותר, של מוצרי מזון טריים, כהשלמה לסלים הגדולים יותר שקונה הציבור בחנויות הדיסקאונט. לפי הנתונים, הרשתות השכונתיות כמו שופרסל שלי, מגה בעיר ורמי לוי בשכונה רשמו בשבוע החולף צמיחה של 45% במכירות לעומת 41% במכירות חנויות הדיסקאונט. ירידה של 23% נרשמה בחנויות הנוחות, ככל הנראה בין היתר בשל החמרת ההנחיות שצמצמה נוכחות הציבור בדרכים. רשת מגה תיעלה את השינוי הפועל לטובת החברה שמפעילה סניפים בעיקר בשכונות, והעלתה קמפיין עם הסלוגן “קופצים שנייה — עושים קנייה”, כדי לעודד צרכנים לערוך את הקניות בסניפיה.

 

לפי הנתונים, זינוק של 40% במכירות שוק מוצרי הצריכה הכולל מזון, משקאות, טיפוח ונקיון בשבוע החולף, ביחס לממוצע המכירות בשנה החולפת, הניב מכירות בגובה 1.3 מיליארד שקל. עיקר הזינוק (75.2%) נרשם במוצרי הנון פוד לבית, בשל הביקוש לכפפות, חומרי חיטוי למשטחים ופסטה. שוק המזון רשם עלייה של 41.1%, בעוד שוק המשקאות נותר עם צמיחה שולית של 1.1%.

 

 

זינוק במכירות עוף טרי

 

למרות הזינוק החד בשבוע החולף שהסתיים בשבת, עדיין מדובר בירידה קלה של 3.9% ביחס לקניות בשבוע שקדם לו, שבו נרשם שיא המכירות של כל הזמנים. הירידה ביחס לשבוע הקודם נבעה ברובה מקטגוריית המשקאות שמכירותיה ביחס לשבוע הקודם ירדו ב־20.7%. קטגוריית הטיפוח האישי רשמה ירידה של 16% ביחס לשבוע הקודם, לאחר הצטיידות גדולה באלכוג'ל.

 

החשש ממחסור צפוי בתוצרת טרייה הוביל לזינוק של 77% במכירות עוף טרי, אולם הזינוק החד ביותר ביחס לשבוע הקודם נרשם בכפפות חד־פעמיות, מוצר שהפך פופולרי בעקבות החשש מהידבקות בנגיף הקורונה כתוצאה מנגיעה במשטחים שונים.

 

ברשתות השיווק מעריכים כי בשבועות הקרובים ייתכנו חוסרים במוצרים כשרים לפסח, בגלל כמות המשפחות שנשארות בארץ, והיערכות כוחות הביטחון שרכשו כמויות חריגות בגודלן של מוצרים כשרים לפסח, לטובת אנשיהם שנדרשו להישאר בבסיסים.

 

* * *

 

לא רק בישראל

הקמעונאים באירופה לא התכוננו לעומס המשלוחים

 

מגפת הקורונה הפכה את הסחר המקוון לשליט החדש בעולם הקמעונאות, אך עלייה תלת־ספרתית במכירות המקוונות באירופה בתוך שבוע גרמה לירידה של 15% ביכולת האספקה של הרשתות.

 

על פי נתונים שפרסמה חברת לומינטי נטוורקס הישראלית, נרשמה עלייה של 125% בקניות מקוונות באירופה של פסטה ומוצרי מזון יבשים בתוך חמישה ימים. הרשתות הצרפתיות לא היו מוכנות לביקוש העצום מבחינת כוח אדם ויכולת אספקה, דבר שלפי לומינטי נטוורקס גולם בירידה של 15% ביכולת האספקה. לא רק אירופה, גם רשתות בארה"ב חוות עלייה בביקוש וחוסר יכולת לעמוד בה. אמזון, וולמארט וקמעונאיות אחרות שחוו עלייה משמעותית בקניות המקוונות נאבקות בעיכובים במשלוחים לצרכנים ובמחסור באספקה. אמזון הודיעה בשבוע שעבר כי היא נאלצת להפסיק את שירות משלוחי המצרכים שלה בכל ארה"ב, כדי למלא מחדש את מלאי המצרכים שלה. חלק מהקונים נאלצים לחכות שבועיים עד להגעת המשלוח שלהם.

 

לצד העלייה במכירות מוצרי הצריכה הבסיסיים כמו נייר טואלט, מוצרים נוספים ומפתיעים שהחברה מצאה כי עלו בביקוש הם ממתקים.

שירות כלכליסט

x