$
פרסום ושיווק

נגיף הקורונה

"אין באמת מחסור במוצרי המזון, לרוב יש תחליף"

רשתות השיווק צפויות לרשום רבעון ראשון מוצלח במיוחד הודות לנהירת הצרכנים להצטייד במזון על רקע הפאניקה מהתפרצות קורונה. החשש האמיתי: מחסור במוצרים לפסח

נורית קדוש 06:5809.03.20

ההתנפלות על שוק המזון על רקע החשש מנגיף הקורונה נמשכת: התורים הממושכים ברשתות השיווק והזינוק בהזמנות מוצרי מזון דרך האינטרנט שנרשמו בשבוע שעבר המשיכו אתמול ביתר שאת.

 

 

 

 החשש מבידוד ממושך במקרה של חשיפה לחולי קורונה ותמונות המדפים הריקים ברשתות המזון במהלך סוף השבוע הזינו עוד יותר את בולמוס הקניות, ודחפו צרכנים לחנויות ולאתרי ההזמנות המקוונות.

צרכנים בקניות יום שישי. המדפים מתרוקנים צרכנים בקניות יום שישי. המדפים מתרוקנים צילום: הרצל יוסף

 

עובדים ברשת רמי לוי נקראו במוצאי שבת לחנויות כדי למלא את המדפים שהתרוקנו במהלך יום שישי לקראת פתיחת החנויות ביום ראשון. ברשת ויקטורי דיווחו על זינוק של 250% במכירות המקוונות ושל 50% בחנויות הפיזיות, בהשוואה ליום מקביל בשנה שעברה. זינוקים במכירות נרשמו גם ברשתות שופרסל, רמי לוי ויוחננוף, וברשתות הפארם סופר־פארם ו־Be.

"המכירות בשבוע שעבר ואתמול היו גבוהות מאוד, בעיקר בעשרות מוצרים שניתן לאגור, כמו פסטות, מוצרי יסוד, חטיפים ושימורים", מסר בכיר בענף המזון. "הזינוקים נרשמו במכירות האונליין ובחנויות הפיזיות, ואנחנו נערכים להמשיך במכר גבוה מאוד גם השבוע ועד חג הפסח. מיד אחרי פורים נתחיל בהצגת מוצרי הפסח".

 

רשתות המזון נהנות ממכירות מוגברות רשתות המזון נהנות ממכירות מוגברות

לדברי הבכיר, "אין בעיה אמיתית של מחסור במוצרים אלא רק בפריטים מסוימים שלרוב יש להם תחליפים. אולי יהיה מחסור במותג טונה או פסטה מסוימים, אבל יש תחליפים".

 

בשוק המזון מעריכים שנהירת הקונים לרשתות השיווק תביא לזינוק במכירות ברבעון הראשון של 2020. זאת הודות לשילוב בין הקניות המוגברות מחשש למחסור אפשרי במקרה קיצון של התפרצות הקורונה, וגל הקניות הנוסף לקראת חג הפסח, שבענף מעריכים שיהיה חריג ביחס לשנים עברו. עם זאת ועל אף הזינוק במכירות, מניות חברות המזון ירדו אתמול בשיעורים ניכרים במקביל למגמה הכללית בבורסה: מניית שופרסל חתמה את המסחר בירידה של 4%, רמי לוי ירדה ב־3.7% ומניית ויקטורי ירדה ב־2.8%

 

חשש מדרישה מוגברת למוצרים כשרים לפסח

 

הספקים העריכו אתמול את הזינוק בהזמנות שביצעו הקמעונאים ב־50% עבור מוצרים יבשים כמו פסטה, שימורים, אורז ונייר טואלנט, ובזינוק של 20% בהזמנות של מוצרים טריים. משמרות הייצור וסבבי האספקה המבוצעים לחנויות תוגברו כדי לעמוד בביקושים. למרות זאת, בקרב יצרני המוצרים היבשים מעריכים כי הם צפויים להתקשות לעמוד בביקוש לאחר שכבר עברו לייצר מוצרים כשרים לפסח. לטענת היצרנים, הם ימשיכו לספק חמץ עד הרגע האחרון.

 

עם זאת, ברשתות השיווק צפויים לסיים את הכשרת הסניפים לפסח כבר בשבוע הבא ולהתחיל בפריסת מוצרים כשרים לפסח. גל ביטולי החופשות והטיסות לחו"ל הוביל לכך שבפסח הקרוב צפויים להישאר בארץ יותר ישראלים מבעבר, ואלו יצטרפו לקניות לחג. בשנה שעברה בילו 1.5 מיליון ישראלים בחו"ל בפסח ואילו השנה, על רקע ביטולי החופשות, צפויה האוכלוסיה שתישאר בארץ להיות גדולה מהרגיל. מסיבה זו יש המעריכים שמלאי המוצרים הכשרים לפסח לא יספיק.

 

מימין: מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל אסם אבי בן־אסייאג. יותר צרכנים נותרו בארץ מימין: מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל אסם אבי בן־אסייאג. יותר צרכנים נותרו בארץ צילום: אוראל כהן

 

"המכירות לפסח ירשמו שיא חדש שלא הכרנו כמותו", העריך אתמול בכיר בתעשיית המזון. להערכת הבכיר, המכירות לחג יגדלו ב־10% לפחות לעומת אשתקד גם ללא התנפלות חריגה של צרכנים. "יש ניסיון להגדיל את כמויות המוצרים, אך לא תמיד הדבר מתאפשר שכן הייצור מבוסס על חומרי גלם כשרים שהוזמנו מראש בכמות מוגבלת".

 

ברשתות מעריכים: הצרכנים יקדימו לקנות

 

תקופות החגים מתאפיינות בדרך כלל במחסור בתוצרת טרייה כחלב, עוף וירקות על רקע התמעטות ימי הייצור, השחיטה והקטיף. השנה נראה כי למחסור עלולים להצטרף גם מוצרים יבשים כשרים לפסח, בשעה שמדפי המוצרים שאינם כשרים יכוסו בתקופת החג.

 

בשנים האחרונות היערכות הצרכנים לחג הפסח התקצרה ועיקר הקניות נרשמו בשבוע שלפני ערב החג. השנה בענף המזון מעריכים ומקווים שהצרכנים לא ימתינו לרגע האחרון. "בגלל הבהלה, הצרכנים לא יחכו ויתחילו בקניות המוצרים הכשרים לפסח כבר בשבוע הבא כדי לשריין מלאי גדול", העריך קמעונאי גדול.

 

 

x