שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מדיה

"מעריב": "האיתנות הכלכלית של 'הארץ' מוטלת בספק גדול"

בית המשפט התיר לפרסום: "מעריב" הטיל עיקולים בגובה 15 מיליון שקל על מפעילת "דה־מרקר". נציגי "מעריב" אומרים כי תשובת "הארץ" מאששת את היותו נתון בקשייים כלכליים. עו"ד ליאונד בשם "הארץ": הנזק שלי בפרסום יהיה עצום. הציבור לא עושה הבחנה בין פירוק רגיל לפירוק מרצון"

מארק שון 07:5210.03.10

הקרב בין עיתון "מעריב" ועופר נמרודי לבין עיתון "הארץ" ועמוס שוקן עולה מדרגה: בית המשפט המחוזי בפתח תקווה התיר אתמול לפרסום כי לבקשת מעריב הוטלו על קבוצת הארץ עיקולים בגובה 15 מיליון שקל, במסגרת הסכסוך בין הצדדים.

 

התביעה המקורית של עיתון "מעריב" ושל שבעה מכתבי המוסף הכלכלי שלו הוגשה בשנת 2003 נגד חברת ביזנס־נט, הנמצאת בבעלות "הארץ" ומפעילה את אתר "דה־מרקר". במסגרת תביעה על 17 מיליון שקל טוען "מעריב" כי בשנים 2001–2002 העתיק אתר "דה־מרקר" בשיטתיות כתבות של "מעריב" בלי לתת קרדיט לכותביו. לטענת "מעריב" ונמרודי, "דה־מרקר" העלה את הידיעות ב־7:00, באופן שייתר לגמרי את רכישת עיתון "מעריב" באותו יום.

 

עיקר הוויכוח המשפטי נסב על הגדרת התוכן שפורסם: האם מדובר בסקירה עיתונאית לגיטימית, כפי שטוען שוקן באמצעות עו"ד זאב ליאונד, או בהעתקה של ממש, כפי שטוען נמרודי באמצעות עורכי הדין צבי בר נתן ורקפת פלד.

 

"הארץ" מתחייב לשלם

 

ההתפתחות החדשה הגיעה בעקבות גילוי של עורכי הדין של "מעריב" באמצע פברואר כי חברת ביזנס־נט מבקשת להתפרק מרצון. "מעריב" מיהר לבקש לאשר לו עיקולים בגובה התביעה, בטענה ש"הארץ" מנסה להבריח את הנכסים של חברת ביזנס־נט שבבעלותו. "ההחלטה התקבלה בחשאי ונועדה ככל הנראה להבריח נכסים ולאפשר לביזנס־נט להימנע מלשלם את שייפסק לזכות 'מעריב'", נכתב בבקשה. המפרק של החברה, אהוד אבירן, שמשמש סמנכ"ל הכספים ובקרה ב"הארץ", ועורכי הדין של העיתון מיהרו להבטיח כי העיתון ייתן התחייבות מטעמו לשלם כל סכום שייקבע נגד ביזנס־נט בעתיד.

 

עיתון "הארץ" הוא בעל המניות היחיד בביזנס־נט. במקרה של פירוק החברה בעלי המניות הם האחרונים לקבל את חלקם בנכסים, ובמקרה של ניצחון בתביעה ייהפך עיתון "מעריב" לאחד הנושים של ביזנס־נט. עיקר טענת "מעריב" הוא שהעברת נכסי ביזנס־נט לידי "הארץ" תסכל את האפשרות שנכסי החברה המפורקת יגיעו לידי הנושים ולידיו.

בכתבי הטענות שהגיש טען "הארץ" כי הקבוצה פועלת לייעול הפעילות, ומסגרות נוספות של הקבוצה כמו רשת שוקן בע"מ (בבעלות 100% של "הארץ") הועברו לבית "הארץ". כמו כן, מערכות שיווק וייצור אוחדו כדי לייעל את הפעילות וההתמודדות בשוק רווי תחרות. עוד נטען כי "מעריב" ניצל הזדמנות כדי לפגוע בכושר התחרות העסקי של הוצאת עיתון "הארץ".

 

עופר נמרודי עופר נמרודי

תגובת "מעריב" לא איחרה לבוא: "האיתנות הכלכלית של 'הארץ' מוטלת בספק גדול... טיבו של כתב ההתחייבות שניתן על ידי 'הארץ' לחובותיה של ביזנס־נט מוטל בספק כה גדול, עד כי עולה חשש כי ביזנס־נט ומנהליה (ששניים מהם דירקטורים גם ב'הארץ') מבקשים להבריח את נכסיה של ביזנס־נט ולנכסם בקבוצת 'הארץ'", נכתב בבקשה, "המסמך היחיד ששלח ביזנס־נט בהקשר הזה ל'מעריב' היה מכתב מ־16 בפברואר שבו נטען כי 'אין מקום לדאגה'. ביזנס־נט לא המציאה כל מסמך נוסף המעיד על כושר פירעונה של 'הארץ', וההתחייבות היא בבחינת 'חתול בשק'".

 

לטענת "מעריב", בתחילת 2009 התפרסמו ידיעות רבות על חובות הקיימים מאז 2005 בסכומים של מאות מיליוני שקלים, שחייבת קבוצת "הארץ" לבנקים הגדולים במשק; צמצום האשראי לקבוצת הארץ מצד בנק הפועלים; פרישתם של בכירים מקבוצת הארץ; וקיצוצים משמעותיים בשכר העובדים וההנהלה בקבוצה.

 

"הארץ" מצדו טוען כי פירוק חברת ביזנס־נט הוא חלק מצעדי ההתייעלות של קבוצת "הארץ". גם על כך השיב "מעריב": "דברים אלה מאששים למעשה את היותה של 'הארץ' נתונה בקשיים כלכליים". העיקול שהוטל באמצע חודש פברואר היה נתון לצו איסור פרסום, לבקשת שוקן ו"הארץ".

 

במסגרת הדיון על הצו, שהתקיים אתמול, הגיב עו"ד ליאונד בשם "הארץ" לטענות ואמר: "אי אפשר להפוך את המעשה הכי נקי לגניבה. למילה 'פירוק' יש קונוטציה שלילית בציבור.

הנזק שלי בפרסום יהיה עצום, משום שיפורסם בעיתון קודם כל שהברחתי. מה זה הברחתי? הסכום הוא 15 מיליון שקל - הציבור לא עושה הבחנה בין פירוק רגיל לפירוק מרצון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x