שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

"בזירה התקשורתית כבר ניצחנו"

פרסומאים ואנשי תקשורת: בזירת המדיה הופקו לקחי מלחמת לבנון השנייה. כל הטיפול הבינלאומי נעשה בצורה מאוד נכונה. גם נחמן שי, שעבר לפוליטיקה, מסכים

מיטל זדה 08:4906.01.09

ביום חם במיוחד ביולי האחרון הגיע ברק אובמה לסיור בשדרות. עבור משרד החוץ, זה היה רגע שיא של פעילות ההסברה שנועדה להראות לעולם את החיים בצל איום הקסאמים הבלתי פוסק. הלחימה בעזה שהחלה בשבוע שעבר אמנם העבירה חלק ממשרדי הממשלה למצב חירום, אבל נראה שהאחראים על ההסברה במדינה נמצאים במצב הזה עוד מימי מלחמת לבנון השנייה. המלחמה ההיא נצרבה בתודעה הציבורית לא רק ככשל צבאי, אלא גם ככישלון הסברתי.

 

כבר לא חשופים בצריח

 

"במלחמה הקודמת סבלנו מחשיפת יתר", מסביר הפרסומאי גיל סמסונוב. "חשיפת יתר של מהלכי הצבא ושל קציני צה"ל. המפקדים עסקו בתקשורת והתקשורת עסקה בהם. הפעם אין צה"ל בתקשורת. הרמטכ"ל פועל בצניעות ובסגירות וזוכה עקב כך לאמון גדול. הוא הפנים את מה שהבינו אריק שרון ונתניהו: שניהם עשו את הקפיצה הגדולה שלהם לא בזמן שדיברו עם התקשורת, אלא דווקא בזמן ששתקו".

 

נכנסים לרצועת עזה נכנסים לרצועת עזה צילום: בלומברג

 

ליאור חייט, סגן דובר משרד החוץ, מתאר יום שגרתי במטה ההסברה, שכולל עבודה עם 1,300 דוברים ויותר מ־1,000 עיתונאים מכלי תקשורת זרים. "אנחנו עורכים ישיבות מסרים פעמיים ביום, בבוקר ואחר הצהריים, בין לבין מתנהלות שיחות ועידה עם כל גורמי ההסברה, והתעדכנויות מדברי הקברניטים".

 

גורמים במשרד מחזקים את דבריו של חייט, וטוענים שזו הפעם הראשונה שבה כל נושאי התפקידים הרשמיים במערך הדוברות מתואמים ביניהם.

 

הלחימה עדיין בעיצומה, אבל במשרד החוץ כבר מצליחים לסמן הישג: "תמונת המצב חדה - יש מפסיד ברור וזה החמאס", טוען נועם כץ, מנהל מחלקת ההסברה במשרד החוץ. "התקשורת הבינלאומית משקפת מצב שלפיו מרבית האנשים מבינים שחמאס אינו פרטנר שראוי להגן עליו". גם כץ מתייחס להשוואה הבלתי נמנעת למלחמת לבנון השנייה: "המערכת שלנו היום ערוכה טוב יותר, החל במדינאים עצמם שמבינים שהסברה היא זירה בפני עצמה".

 

חייט מדגיש שהפעילות ההסברתית החלה הרבה לפני שבת שעברה, שבה החלה מבצע "עופרת יצוקה": "כל אדם בכיר מהעולם שהגיע לישראל קיבל תדרוך על המצב בדרום, נפגש עם משפחות שחיו בצל הקסאמים וזכה לסיור אווירי במסוק כדי להמחיש את הקרבה בין שדרות לעזה. אלו מהלכי הסברה שהיום אנחנו מבינים את המשמעות האמיתית שלהם", טוען חייט ומדגים: "בשבוע שעבר פורסם טור דעה ב'גרדיאן' הבריטי, שנחשב לעיתון שמבקר את ישראל בקשיחות, שהיה לשם שינוי חיובי ומבין כלפינו. מי שכתבה אותו היא עיתונאית שביקרה בשדרות במסגרת משלחת של עיתונאים לפני חצי שנה".

 

גם אנשי תקשורת ותיקים מתקשים למצוא חורים במערך יחסי הציבור של ישראל מאז תחילת המבצע. "כל הטיפול הבינלאומי נעשה בצורה מאוד נכונה", אומר סמסונוב. "חלק מהעניין הוא יחסי ציבור גרועים במיוחד של האסלאם הקיצוני, אבל בעיקר התמונות שמשודרות משדרות ואשקלון המופגזות".

 

נחמן שי, דובר צה"ל במלחמת המפרץ והיום חלק ממפלגת קדימה, סבור כי מצבה של ההסברה הישראלית היום טוב. "המדיניות היום שונה לחלוטין ממה שראינו לפני שנתיים וחצי. המדיניות הזו תואמת את הקו הכללי של הרמטכ"ל: מאז כניסתו של אשכנזי לתפקיד הוא שומר על פרופיל נמוך. בנסיבות רגילות זה מטורף, אבל מאחר שהמלחמה הקודמת הסתיימה בצורה מאוד לא מוצלחת - המדיניות הזו מתקבלת בהבנה. גם היריב מפתיע לרעה: מבחינה תקשורתית הוא לא מיישם את מה שחיזבאללה עשה בלבנון ומה שהפלסטינים עשו בזמן האינתיפאדה".

 

הנשק החדש מול החמאס: ווב 2.0

 

במסגרת מערך ההסברה המחודש, גם האינטרנט מגויס: אילן שטולמן, סגן מנהל מחלקת מידע ואינטרנט במשרד החוץ, טוען ש־60 אלף יהודים וישראלים מופעלים כדי לקדם את הנרטיב הישראלי, ונהפכים לשגרירים של ישראל. "הרשתות החברתיות מאפשרות לנו לדעת בכל רגע איפה עומדת ההסברה הישראלית", מסביר שטולמן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x