$
פרסום ושיווק

רשות ההגבלים: "איש אינו מכריח את הצרכנים לערוך קניותיהם בצומת ספרים"

לידי "כלכליסט" הגיע תוכנו של מכתב שנשלח למנחם פרי, עורך הוצאת הספרייה החדשה, בעקבות האשמתו כי רשות ההגבלים אינה נוקטת צעדים לבדיקת שוק הספרים

גלי ברגר 12:1402.12.08

"דיני ההגבלים מכבדים את בחירת הצרכן. אם הצרכן מעדיף לשלם מחיר נמוך יותר תוך השלמה עם עריכה פחות טובה, דיני ההגבלים יכבדו את בחירתו. איש אינו מכריח את צרכני הספרים לערוך את קניותיהם דווקא בצומת ספרים", כך נכתב במכתב התשובה של רשות ההגבלים העסקיים למנחם פרי, עורך הוצאת

הספרייה החדשה, שקטעים ממנו הגיעו לידי "כלכליסט". " דיני ההגבלים לא ימהרו להסיק את המסקנה שכל הלקוחות הנוהרים לחניות צומת ספרים טועים ואינם יודעים מה טוב להם", נכתב בהמשך. 

 

לפני כשבוע תקף פרי בחריפות את הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן ואף פרסם את מכתבו בתקשורת, על כך שאינה נוקטת צעדים לבדיקת שוק הספרים. כמו כן, המכתב מתייחס לאפליה שיטתית בשטחי התצוגה והמדף הניתנים בחנויות רשת צומת להוצאות כנרת-זמורה-ביתן ומודן. לטענתו אפליה זו היא הפרה של ההגבלה שהשית דרור שטרום על הרשת כאשר אישר את הבעלות הצולבת. האפליה מביאה, לטענת כל המו"לים, לפגיעה חמורה בתחרות שצריכה להתקיים בין מו"לים ובין ספרים.

 

במכתב, עליו חתום עורך דין אשר גושן, סגן היועץ המשפטי ברשות ההגבלים נאמר כי: "חלק ניכר ממכתבו מוקדש למבצע הנחות שעורכת צומת ספרים בחנויות שלה. אולם, דיני ההגבלים העסקיים אינם רואים פסול בהצעת מבצעים ובמתן הנחות למעט בנסיבות נדירות אשר אינן מתקיימות במקרה זה". נסיבות נדירות התקיימו בעבר בקרטל הגז, אז מנעו חברות הגז כניסת מתחרים על ידי הוזלות נקודתיות. "אדרבא, דיני ההגבלים רואים מבצעים בעין יפה בשל תרומתן לרווחת הצרכן", נכתב.

 

לגבי הטענה של פרי כי הממונה לא טרחה לחזור אליו לאחר הפגישה עם הציגי רשות ההגבלים בחודש אוגוסט הסבירו ברשות כי הפגישה ארכה זמן רב ובמהלכה הוסברה עמדת הרשות, ככל הנראה לא לשביעות רצונו של פרי. עוד הוסבר כי בפני פרי עומדות אפשרויות נוספות לפעול נגד צומת ספרים אם הוא סבור כי היא מפרה את חוק ההגבלים והוא יכול לפנות לערכאות המשפטיות.

 

תגובת מנחם פרי: "מכתבה של הממונה מעיד בכל פסקה שבו על בורותה הגמורה באשר להתנהלות שוק הספרים בארץ. לא רק הנתונים שהיא מסתמכת עליהם אינם רלבנטיים (נתונים מן השנים 2006-2004, בעוד שהתופעות שעליהן התלוננו המו"לים החלו ב-2007), אלא כך גם התפלפלותה באשר להגבלה שהשית קודמה בתפקיד על רשת צומת, שניתן להוכיח, בניגוד לטענתה, כי היא אכן "צד להסדר" ולא רק "נותנת העדפה".

 

"לממונה הוגשה תלונה בשם כל המו"לים בארץ (למעט השותפים ברשת צומת) על פגיעה מתמשכת בתחרות בענף הספרים, אך הממונה לא בדקה ולא חקרה, כמתחייב מתפקידה, ולמעשה זרקה את התלונה לפח. פרשנותה לחוק שבשמו היא פועלת כוללת רק את 'רווחת הצרכן' בהיבט הכספי, ולא צדדים אחרים של רווחתו, ואף לא את 'האיכות המיטבית של משאבי החברה' שמזכיר החוק באותה נשימה. כך פועלת הממונה: נמנעת מעריכת בדיקה, מביאה נתונים משנים לא-רלבנטיות, ומתעלמת מחלק מן החוק שהיא מחויבת לפעול על פיו. זהו חוסר-תיפקוד שלא ניתן לקבלו. תשובה מפורטת שלנו לממונה תישלח במועד".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x