סגור
מימין: בעל השליטה במגדל שלמה אליהו ויו"ר מגדל ביטוח יפתח רון טל
מימין: בעל השליטה במגדל שלמה אליהו ויו"ר מגדל ביטוח יפתח רון טל ( צילומים: עמית שעל, צביקה טישלר)

בלעדי
שלמה אליהו ינסה לקדם את הדחתו של יפתח רון־טל בימים הקרובים

בעל השליטה במגדל ינסה להעלות כבר בימים הקרובים לדיון בדירקטוריון מגדל אחזקות את נושא ההדחה של יו"ר מגדל ביטוח. רון־טל אתמול: "מגדל גוף מוסדי שמרבית הביזנס שלו הוא ניהול הפנסיות של הציבור כולו. יש עלינו רגולציה קפדנית וטוב שכך"

ממשיכים להטיח מהלומות: שלמה אליהו מנסה להעלות כבר בימים הקרובים לדיון בדירקטוריון מגדל אחזקות את נושא ההדחה של יפתח רון־טל יו"ר החברה־הבת מגדל ביטוח. נושא ההדחה, שנחשף ב"כלכליסט", מעסיק בימים האחרונים את החברה ואת תחום הביטוח כולו, כשהשאלה המרכזית היא אם כוונתו של אליהו תקבל גיבוי מיו"ר מגדל אחזקות חנן מלצר. אליהו משמש כדירקטור במגדל אחזקות ואין לו תפקיד רשמי אחר בחברה.
רון־טל, שהשתתף אתמול בכנס של איגוד הדירקטורים, התייחס לחשיפת "כלכליסט" ואמר בשיחה אחד על אחד עם רו"ח ניר זיכלינסקי, מנכ"ל הקבוצה הכלכלית sri וממייסדי ארגון הדירקטורים, כי נפגש עם אליהו שלשום וכי יש לו "יסוד סביר להניח שימשיך שיתוף הפעולה גם בעתיד, וכך אני מקווה שיהיה. מגדל היא חברה עם גרעין שליטה הכי משמעותית בכל חברות הביטוח בארץ, 60% אחוזים מהחברה הם של אליהו וצריך להסתכל על זה. זה גוף מוסדי שמרבית הביזנס שלו הוא ניהול הפנסיות של הציבור כולו. יש עלינו רגולציה קפדנית וטוב שכך". בדבריו קרץ רון־טל לכיוון יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת, שלא התבטא עד כה בנושא, אבל אליהו מגיע הפעם למאבק לאחר שהלך לקראת ברקת כשפינה את כסא היו"ר במגדל אחזקות מיוזמתו ועוד קודם נטש את מגדל ביטוח לדרישת ברקת.
נושא נוסף שמעסיק את דירקטוריון מגדל היא השאלה אם רונית בודו, המשמשת כדירקטורית בלתי תלויה (דב"ת) במגדל ביטוח, יכולה להמשיך לכהן במקביל בחברת המחשוב מלם תים שהיא ספק של מגדל, אם כי לא ברור עד כמה מהותי. בודו הציגה הוכחות כי דיווחה למזכירות מגדל על מינויה במלם תים, לא דיווחה על חשש לניגוד עניינים, וטוענת כי דירקטורים אחרים בחברה נגועים בניגודי עניינים גדולים יותר. היו"ר רון־טל מכהן כדירקטור בביג, שבה מושקעת מגדל, מירב בן כנען מכהנת בהלמן אלדובי התחדשות עירונית (מקבוצת הפניקס) לצידו של שלמה הנדל המכהן כדירקטור במגדל אחזקות. גם מעין כהן מועלם (דב"ת) היא אחות של דורון כהן שהיה עד לאחרונה יו״ר דסק״ש ויו״ר סלקום, ולאחר התפטרותו מדסק״ש מתמודד על רכישת סלקום כשלמגדל חשיפה מהותית מול סלקום.
אף שבודו מונתה לתפקידה במלם־תים בדצמבר 2019. נושא הזיקה הבעייתית לכאורה לכהונה בשני הדירקטוריונים במקביל עלה רק בשבועות האחרונים, בעקבות מינויו של שי בסון, המשמש כדירקטור רגיל במגדל, למנכ״ל מלם תים, כך שיתכן שניגוד העניינים שלו שונה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בסון, שייכנס לתפקידו במלם תים בשבוע הבא, יתפטר מחברותו בדירקטוריון מגדל. בדיקה שנעשתה כאמור בעניינו של בסון, הציפה את סוגיית הכהונה המקבילה של בודו. מלם־תים, שבשליטת שלמה אייזנברג, אחראית בין היתר לאספקת שירותי מיקור־חוץ למערכות המחשוב של מערך ביטוחי החיים של מגדל, שהיא הגדולה בישראל בתחום.
על פי נוהלי חברת הביטוח, מועמד לתפקיד דב״ת יכול להיות מי ש״תפקידיו או עיסוקיו האחרים אינם יוצרים מצב של ניגוד עניינים בדרך של קבע בינו לבין הגוף המוסדי ואינם מרימים חשש כי הם עלולים ליצור ניגוד עניינים בדרך של קבע בינו לבין הגוף המוסדי ואין בהם כדי לפגוע ביכולתו לכהן כדב"ת. מדוברות מגדל נמסרה תגובה התומכת בעמדת בודו: "רונית בודו דיווחה והנושא נבדק. היא אינה שותפה לקבלת החלטות הנוגעות להתקשרויות עם מלם תים". כפי שנחשף ב"כלכליסט", מערכת היחסים בין בודו לבין חברים בדירקרטויון נמצאת בשפל. בודו הגישה למפקח על הביטוח תלונה על טיוח תלונה נגד המנכ״ל לשעבר רן־עוז ומנהל חטיבת ההשקעות גיא פישר, בנוגע להתקשרות יועץ הפינטק מוטי שטנר.
אתמול נמשכו חילופי הדברים הקשים בין בודו לבין הדירקטור כרמי גילון שקרא ב"כלכליסט" על הנעשה בחברה, והאשים את בודו במייל עם העתק לחברי הדירקטוריון בכך שהיא ״שוכרת עורכי דין שיעזרו לה לכתוב מכתבים ולהשמיץ בשמה בתקשורת דירקטורים אחרים. חברי לדירקטוריון הם חברים פשוטו כמשמעו, ועם חברים אני יודע לכתוב ולדבר ישירות ולא להתלונן נגדם מאחורי הגב״. בודו השיבה לגילון: ״כרמי, אל תיתמם. אני נעזרת בעורכי דין, כל אחד עושה את העבודה שלו. אתה שב״כניק, ואני רואת חשבון״.