סגור

בגלל תגמול הוני מתירני: המוסדיים הצביעו פה אחד נגד שינוי פוליסות ביטוח לדירקטורים בשותפות רא"מ

שותפות האנרגיה רא"מ, שעתידה לכרות פצלי שמן בנגב, העניקה ליו"ר יעקב מימרן ולמנכ"ל ג'אק סאבאג תגמול הוני בשווי כולל של 2.85 מיליון שקל, בלי לקבוע מסגרת מימוש. בתגובה, המוסדיים לא אישרו שינוי בביטוח לדירקטורים

כל הגופים המוסדיים המחזיקים בשותפות האנרגיה רא"מ (רותם אנרגיה מחצבים), שאמורה להתחיל לכרות פצלי שמן במישור רותם שבנגב בשנה הנוכחית, הצביעו באסיפה שהתקיימה אתמול נגד אישור השינוי של פוליסות הביטוח לדירקטורים בשותפות. זאת במעין מחאה על תנאי תנאי התגמול הקיימים ליו"ר יעקב מימרן ולמנכ"ל ג'אק סבאג.


1 צפייה בגלריה
ד"ר יעקב מימרן
ד"ר יעקב מימרן
ד"ר יעקב מימרן, יו"ר רא"מ
(צילום: חיים צח)
לפי מדיניות התגמול של השותפות, עלות השכר החודשית של המנכ"ל עומדת על 93.5 אלף שקל (1.1 מיליון שקל בשנה) ואילו עלות השכר של היו"ר עומדת על 67.5 אלף שקל בחודש (810 אלף שקל בשנה). כמו כן, השניים זכאים למענק שנתי בגובה של עד שלוש משכורות כל אחד. בנוסף, השניים זכאים למצנח זהב בדמות 9 משכורות (841 אלף שקל למנכ"ל ו־607 אלף שקל ליו"ר).
החלק המשמעותי בתגמול הוא התגמול ההוני. רא"מ העניקה ליו"ר ולמנכ"ל תגמול הוני בהיקף של עד 15 משכורות, כלומר בגובה 1.65 מיליון שקל למנכ"ל ו־1.2 מיליון שקל ליו"ר. הסיבה לכך שהמוסדיים לא מחבבים את הסעיף הזה היא שהתגמול ההוני ניתן לשני בכירי השותפות באמצעות מניות חסומות (RSU), ללא תלות בתוצאות או ביעדים שהוצבו לחברה. כמו כן, לטענת המוסדיים, החברה לא העבירה פירוט מספק בנוגע למניות החסומות האלו, כך שאין פרטים הנוגעים לתקופת ההבשלה, למשל.
חברות הייעוץ עמדה ואנטרופי המליצו למוסדיים להתנגד לאישור השינוי המבוקש בפוליסות הביטוח לדירקטורים על בסיס זה. לפי עמדה, "בהתאם למדיניות התגמול של החברה, יכול והיא תתבצע באמצעות הענקת מניות חסומות, וזאת ללא מנגנון ביצועים או יעדים מלבד תקופת הקניה. למיטב הבנתנו, סוג רכיב הוני זה, בשונה מרכיב האופציה, יש בו על מנת לתגמל את נושאי המשרה גם במצב של ירידה במחיר המניה, היות ואינו מותנה ביעדים אלא בתקופת הקניה בלבד", ומתחו ביקורת על כך שמדיניות התגמול של רא"מ אינה קובעת כללי מסגרת לקביעת מחיר המימוש של התגמול ההוני וכן לא נותנת את הדעת על תקופת הקניה המינימלית שעל פניה תתפרס ההטבה ההונית. אנטרופי המליצה להתנגד גם כן משום שבכל הנוגע לתגמול ההוני "חסרים פרטים כמו תקופת הבשלה ומחיר מימוש". כמו כן, אנטרופי המליצה להתנגד משום שהתגמול ההוני לשני הבכירים "חורג מהמדיניות שלנו בכל הנוגע להיקף הדילול". פוטנציאל הדילול המדובר היה יכול להגיע עד ל־16%.
בניגוד לשינוי בפוליסות הביטוח לדירקטורים, המוסדיים בחרו לאשר את הקצאת המניות הפרטית — בהיקף של 2.3 מיליון יחידות השתתפות שמהוות 4.9% מיחידות ההשתתפות של השותפות — לבעלת השליטה, משפחת קאסלה. היחידות יוקצו במחיר של 65 אגורות, גבוה ב־50% ממחיר היחידה בבורסת ת"א, שגוזר לשותפות שווי שוק של 18 מיליון שקל בלבד.
משפחת קאסלה מחזיקה ב־24.1% מהיחידות של השותפות, והיא גם בעלת השליטה בשותף הכללי של השותפות. הציבור מחזיק ב־65% מהמניות, כשהמוסדיים הבולטים הם הפניקס (4.5%), באמצעות חברת הקרנות קסם של בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות חברת הביטוח, ובית ההשקעות אי.בי.אי (1.9%).
רא"מ הפכה לחברה ציבורית רק במהלך 2019, לאחר שניסיון ההנפקה הראשון של החברה במהלך 2018 לא צלח.