סגור
ריצ'רד פרנסיס מנכ"ל טבע החדש על רקע  אתר חברת טבע בכפר סבא
דוחות ראשונים של ריצ'רד פרנסיס כמנכ"ל טבע ( צילום: סיון פרג')

אין בשורות מטבע: לא צופה צמיחה ב-2023; מסכמת את השנה שחלפה עם הפסד תפעולי עמוק

את 2022 סיימה טבע עם הפסד תפעולי של 2 מיליארד דולר - בעיקר בשל ירידה במכירות הקופקוסון, הוצאות משפטיות ומחיקות מוניטין; המנכ"ל החדש ריצ'רד פרנסיס: "זהו כבור גדול להוביל את הדיווח השנתי הראשון שלי כמנכ"ל - העבודה שכבר נעשתה מספקת בסיס איתן למסלול של צמיחה"

טבע מפרסמת את הדוחות הכספיים הראשונים בהובלת המנכ"ל הנכנס ריצ'רד פרנסיס ומספקת לראשונה תחזית ל-2023.
חברת התרופות, שמנייתה זינקה ב-15% מתחילת השנה, צופה כי 2023 תהיה דומה מאוד לשנה החולפת: ההכנסות יהיו ברמה של 15.4-14.8 מיליארד דולר ותזרים המזומנים יהיה 1.7 מיליארד דולר ובתרחיש האופטימי יגיע ל-2.7 מיליארד דולר.
את 2022 סיימה טבע עם הכנסות של 14.9 מיליארד דולר ותזרים מזומנים של 2.2 מיליארד דולר.
"זהו כבוד גדול עבורי להוביל היום את הדיווח השנתי הראשון שלי כמנכ"ל טבע. העבודה יוצאת הדופן שנעשתה כדי להחזיר את טבע לבסיס עסקי איתן מהווה עבורנו קרקע מצוינת למסלול של צמיחה", אמר פרנסיס עם פרסום הדוחות, "העבודה יוצאת הדופן שנעשתה כדי להחזיר את טבע לבסיס עסקי איתן מהווה עבורנו קרקע מצוינת למסלול של צמיחה".
את הרבעון האחרון של 2022 החברה סיימה עם הכנסות של 3.9 מיליארד דולר ורווח של 71 סנט למניה לפני שורה ארוכה של הוצאות חד פעמיות וחשבונאיות. מספרים אלה היו בהתאם לתחזיות הקודמות. הפעילות הגנרית באירופה ובשווקים הבינלאומיים הייתה צמחה ב-9% ו-5% בהתאמה, במונחי מטבע מקומי.
הרבעון הרביעי היה החזק ביותר ב-2022 בכל המישורים, החל מהכנסות ועד תזרים המזומנים. עם זאת, בסיכום השנתי טבע מציגה ירידה של 6% בהכנסות כאשר הסיבה העיקרית היא המשך דעיכת הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה. גם הדולר שהתחזק מול היורו והליש"ט שחק את ההכנסות - בנטרול שערי מט"ח הן נותרו ללא שינוי לעומת 2021.
הירידות במכירות הקופקסון, שהייתה לאורך שנים התרופה הרווחית ביותר של טבע, הובילה גם לירידה ברווחיות החברה. שיעור הרווח הגולמי ירד ל-46.7% מההכנסות לעומת 47.8% ב-2021.
נתונים אלה עמדו ברקע לכך שטבע מסכמת את השנה עם הפסד תפעולי של 2 מיליארד דולר, וזאת לעומת רווח תפעולי של 1.7 מיליארד דולר ב-2021. הסיבה העיקרית למעבר להפסד העמוק הוא מחיקות מוניטין ועלויות של הסדרים משפטיים שהרקיעו לבדם ל-2 מיליארד דולר. זאת עוד לפני כלל ההוצאות הצפויות בעקבות סגירת הסדר הפשרה בתביעת משככי הכאבים.
מחיקות מוניטין הגיעו גם הן ל-2 מיליארד דולר, גם במקרה זה לפני מחיקה עתידית של 732 מיליון דולר על נכסים שנרכשו. כמו כן, במהלך 2022 שילמה טבע קרוב למיליארד דולר כריבית על החוב שלה, שהסתכם ב-18.4 מיליארד דולר בסוף השנה. בשורה התחתונה רשמה טבע הפסד של 2.35 מיליארד דולר או 2.12 דולר למניה לעומת רווח של 417 מיליון דולר ב-2021.
פרנסיס הרחיב וציין כי ב"שנת 2022, טבע סיפקה תוצאות יציבות. תרופות המקור העיקריות שלנו, AUSTEDO ו-AJOVY, המשיכו להניע את הצמיחה, כאשר AUSTEDO גדל ב-20% בארה"ב, ואנו צופים שימשיך להתרחב ולתת מענה לצורך שעודנו נותר ללא מענה ברמה מספקת לחולי דיסקינזיה מאוחרת רבים.
במבט קדימה לשנת 2023, אני נלהב במיוחד מהתקדמות צבר תרופות המקור, מוצרי הביוסימילר, והמוצרים הגנריים שלנו, הכוללים מוצרים מעניינים ומגוונים. בד בבד עם עבודתנו על אסטרטגיה מעודכנת, אנו מאתרים הזדמנויות שיסייעו למצב את טבע במקום הטוב ביותר לצמיחה ארוכת-טווח וייצרו ערך לכל מחזיקי העניין שלנו".